Intervenția Președintelui Vladimir Voronin la Ședința Comisiei pentru Integrare Europeană din 17 iulie 2008. Transcriere APE.

111

Planific să petrec săptămâna viitoare o ședință la Președinție pe marginea problemei legate de migrație. Aceasta va fi o ședință foarte serioasă, cu măsuri foarte serioase. Eu am avut ieri (miercuri, 16 iulie și n.n.) o întrevedere cu însărcinatul cu afaceri al Ambasadei Statelor Unite în Moldova, Rudolf Perina. Am avut o întrevedere de 4 ore, în cadrul căreia am discutat foarte mult problemele legate de trafic.

Noi suntem într-un pericol foarte serios și aici trebuie să ridicăm în picioare toate instituțiile, toată societatea. Pentru că după ce noi am redus Departamentul Migrațiune, împuternicirile acestui departament am trecut într-o mare măsură la Ministerul de Interne. Dar nu toate. Și noi toți am crezut că cu 25 sau 30 de persoane în cadrul acestui Centru de combatere a traficului din cadrul MAI noi o să hotărâm toată problema în țară. Nu merge așa ceva.

Ministerul Culturii și a Turismului se ocupă cu licențe pentru firmele turistice care se ocupă de acest trafic și nu duc nicio responsabilitate, nicio evidență a persoanelor care pleacă și nu se mai întorc și pleacă ca turiști, dar de fapt nu se mai întorc. Mai sunt și alte instituții în țară care se ocupă de acest trafic și agențiile de sport, același Minister al Culturii, cu listele artiștilor care sunt completate cu diferite persoane care nu au nicio atitudine față de colectivul artistic, delegații sportive care nicio atitudine nu au față de sportul respectiv și multe alte organizații care fac acest trafic după spatele organelor oficiale și chiar în cadrul instituțiilor oficiale.

Acest Centru trebuie să fie metodologic, instructiv și de control. MAI nu a făcut un lucru foarte important. În fiecare comisariat de poliție trebuiau create subdiviziuni teritoriale. Pentru că acest trafic nu se face în jurul Ministerului de Interne, pe strada Bender sau Armeană.

Iată de ce săptămâna viitoare vom face o ședință foarte dură la acest capitol și noi trebuie să ieșim din această situație. Nu-i frumos. Atâtea lucruri pozitive au fost făcute și la urmă ne-am împiedicat. Granicerii nu răspund de nimic, Ministerul Dezvoltării Informaționale nu răspunde, sistemul informațional nu lucrează, noi nu cunoaștem situația cu oamenii din țară și care pleacă, care se întorc, care nu se întorc. Serviciul de statistică tot nu face nimic în acest domeniu. Departamentul muncii care se ocupă de acest serviciu în cadrul Ministerului Economiei și Comerțului tot nu face analize ale situației și pierdem foarte mult din imaginea țării, pierdem din cetățenii noștri, pierdem în economie. Multe lucruri se pierd.

Cu privire la Graficul de Lucru de mai departe în cadrul dialogului cu UE pe problema noului Acord. Ce este important pentru noi în acest grafic, stimați colegi? Deja noi am vorbit de multe ori. Astăzi însă eu vreau să atrag atenția la unele momente de ordin general:

De la 26-27 mai relațiile Moldvei cu UE au atins un nivel calitativ nou. Moldova a devenit a doua țară, după Ucraina, cu care Uniunea Europeană a hotărât să purceadă la elaborarea unui acord de tip nou. În iunie,acestui grup i s-a alăturat și Rusia. Comisia Europeană și-a elaborat deja viziunea asupra conținutului acordului său cu Moldova și asupra viitoarei foi de parcurs. Pe 23 iunie acest lucru a fost discutat în cadrul grupului de lucru COEST.

1. Ce ne propune nouă Comisia Europeană? Comisia intenționează să elaboreze textul mandatului Uniunii Europene pentru negocierile cu Moldova și să-l transmită țărilor membre ale UE spre discutare până la sfîrșitul anului 2008. Totodată, Comisia consideră că mandatul va fi aprobat după alegerile parlamentare din Moldova din 2009, acest lucru fiind condiționat de caracterul democratic al desfășurării acestor alegeri. Subliniez și nu este vorba despre începerea negocierlor asupra noului acord, ci doar de timpul în care va fi aprobat mandatul. Scopul Moldovei este de a urgenta acest proces. Adică de a face în așa fel ca mandatul pentru negocieri să fie aprobat până la alegeri.

Și nu este vorba ca, în urma aceste decizii, să obținem anumite dividende politice pe plan intern, în cadrul campaniei electorale. Este vorba ca în timpul campaniei electorale, care la acel moment va atinge apogeul său, nimeni să nu fie tentat să pună la îndoială însăși opțiunea europeană a Moldovei, să speculeze pe această temă în cadrul polemicilor preelectorale. Pentru întreaga țară, pentru majoritatea partidelor politice, ar fi un semnal foarte bun, ar fi o realizare comună a noastră. Evident, pentruatingerea acestui scop va trebui ca noi toți să convingem Uniunea Europeană de necesitatea adoptării unei asemenea decizii, adică de necesitatea aprobării mandatului pentru desfășurarea negocierilor cu Moldova.

În acest context, consider absolut insuficient dialogul nostru cu Republica Franceză. Și nu este vorba numai de faptul că, actualmente, Franța deține președinția în cadrul Uniunii Europene. Prestigiul Franței în Uniunea Europeană este atât de mare, încât fără un dialog politic intens cu această țară, cu Germania, cu Italia, alte țări membre ale UE de acest calibru, în general este greu să vorbim despre procesul de integrare europeană. Iar dialogul nostru, suma eforturilor depuse, numărul și calitatea proiectelor și a acțiunilor comune e sub orice critică. Și aceasta în condițiile în care Moldova are calitatea de membru al Francofoniei, iar în Moldova își desfășoară activitatea investitori francezi serioși, cum ar fi Lafarge, Orange și alții.

Subliniez rolul decisiv al Franței pentru Moldova atât la etapa stabilirii mandatului, cât și după demararea negocierilor. Dacă Moldova a reușit să fie convingătoare în această problemă în cazul a mai bine de 10 țări din Uniunea Europeană, consider că noi vom fi în stare să găsim argumente și pentru țara care deține președinția în cadrul UE. Și suntem obligați să facem lucru acesta cu domnul ministru, și cu toții împreună.

2. Toată activitatea de politică externă promovată de autoritățile Republicii Moldova va avea sens numai în cazul în care vom impulsiona considerabil procesul promovării reformelor europene. O altă modalitate de a convinge Comisia Europeană, precum și țările membre UE noi cu dumneavoastră pur și simplu nu avem. La etapa actuală și de la încheierea consultărilor cu Comisia Europeană până în a doua jumătate a lunii octombrie și nu se prevăd niciun fel de evenimente deosebite, ea urmînd a fi utilizată la maximum de Moldova pentru îndeplinirea tuturor „temelor pentru acasă”, teme ce și-au găsit reflectarea în Planul de priorități.

Țin să declar fără echivoc că, dacă vom rata această perioadă de timp, noi nu vom mai avea o altă șansă de a ne face auziți și de a fi înțeleși de partenerii noștri europeni corect. La mijlocul lunii octombrie noi trebuie să le demonstrăm partenerilor europeni că peste 50 la sută din prevederile Planului de priorități au fost deja realizate. La 16-19 octombrie, în Marea Britanie, în cadrul prestigiosului for Wilton Park, se preconizează desfășurarea unei conferințe internaționale reprezentative cu genericul „Moldova: evoluții pozitive”. În condițiile unui progres incontestabil, realizat de noi acasă, conferința poate servi drept un excelent for în cadrul căruia Moldova va putea face dovadă concludenții poziției sale.

3. A fi concludent înseamnă să operezi cu fapte. După mine, noi încă nu ne-am însușit această logică în relațiile cu partenerii noștri europeni. Există o serie întreagă de probleme sensibile pe care le abordează permanent reprezentanții UE aici în Moldova și cei care ne vizitează, cum ar fi cele ale libertății mass-media, sau de exemplu cele ale asigurării financiare a raioanelor în care la putere se află opoziția. Acolo unde problemele și pretențiile colegilor noștri europeni sunt convingătoare, trebuie să facem tot posibilul pentru a redresa situația. Acolo, însă, unde avem contraargumente trebuie să le prezentăm. Pentru că dacă se vorbește despre un raion unde la putere este opoziția și când noi ne clarificăm vedem că toate transferurile de la buget central sunt efectuate la 100 de procente, în timp ce în orașul Bălți, unde la putere se află partidul de guvernământ, transferurile sunt realizate doar la 60 și ceva de procente, atunci aceste argumente trebuie de pus pe masă. Adică nu cu orice preț noi să aplecăm capul și să spunem că suntem vinoveți în cazurile când totul este cu totul invers. Pentru că datoria opoziției întotdeauna este să întoarcă totul cu fundul în sus, că altfel cine o să-i asculte și cine o să-i susțină?

Noi trebuie să le prezentăm în scris, sub forma unor răspunsuri clare și concrete, bazate pe cifre, pe informații, nu pe discuții, pe vorbe, pe demagogie și că ei sunt răi dar noi suntem buni. Așa nu se discută și nu se hotărăște nimic.Fără a amâna pentru mai tărziu, rog Guvernul în persoana Ministerului Finanțelor să pună la dispoziția reprezentanței Comisiei Europene, domnului De Montis, structura bugetelor locale, date despre transferurile efectuate de la bugetul central către aceste organe locale, inclusiv către municipiile Chișinău și Bălți, către toate centrele raionale, precum și o informare cu privire la mijloacele financiare de care dispun raioanele.Adică mijloacele lor financiare. Că ei au executat bugetul pe 6 luni, eu am văzut, cu 106 procente. Înseamnă că au sursele lor. Astăzi raioanele au 600 milioane lei la conturi. Trebuie și asta de arătat. Dar nu să umblăm și să bocim.

Știți, nu întotdeauna problema se oprește în bani. Poți să ai și bani și să nu poți face nimic. Și acest lucru ei l-au demonstrat, fiind la guvernare 10 ani până la noi, și acuma demonstrează în raioanele în care sunt la conducere. Având bani pentru necesitățile primordiale ei nu hotărăsc nimic. Și asta noi trebuie să dovedim. Consider că dacă noi am prezenta Comisiei informații regulat privind structura mijloacelor electronice de informare din Moldova și numărul lor, privind raportul dintre numărul și tirajele ziarelor de diferită orientare, n-ar exista nici majoritatea întrebărilor legate de libertatea mass-media. Că ele se opresc numai la aceasta. Mai mult, celelalte libertăți le au toate, în toate direcțiile, da unii nici măcar nu vor să le folosească. Inițiativa mea referitor la modificarea articolului 16 din Codul Civil au întâmpinat-o „v ștîki” (la baionetă și n.n). Nu le place categoric.

Asemenea „note informative”trebuie elaborate în privința tuturor așa-ziselor probleme sensibile. Și aici noi trebuie să ne înțelegem cum repartizăm aceste probleme care tot timpul se vehiculează. Trebuie să arătăm adevărul. Pentru că aceste neadevăruri, și aceste demagogii, și aceste discuții influențează negativ nu asupra unor personalități care stau la această masă de ședință, ci influențează negativ imaginea țării noastre, pe direcția noastră strategică de integrare europeană. Nu mă afectează numai pe mine, afectează acel complex de măsuri pe care noi suntem obligați să le promovăm.

Aceasta va spori calitatea dialogului nostru cu Uniunea Europeană, ca să fim mai corect înțeleși. Căci problema actualei percepții a Moldovei în multe capitale din Uniunea Europeană o constituie faptul că mulți evaluează situația pe baza unor zvonuri, cred în vechile stereotipuri, se informează exclusiv din presa de opoziție și din presa electronică care poate să arunce, și aruncă, ce vreai pe paginile internetului. Există un deficit de informații elementare, clare, laconice, bine generalizate și prezentate convingător sub aspect vizual, despre situația reală în diferite domenii din țara noastră.

Eu vorbesc acest lucru în prezența mass mediei. Vedeți câți sunt ei aici? Și ei trebuie să aibă soviste, că asta-i țara noastră. Asta nu-i țara lui Voronin, că eu n-am privatizat nimic. Îi țara noastră a tuturora și noi trebuie să arătăm lumii întregi care sunt eforturile concrete ale Moldovei, dar nu acele supte din degetele murdare ale cuiva și cu interesele respective.

Ei cred că dacă ei pe noi ne-or cufunda în probleme de integrare europeană, ei o să câștige ceva. Nu câștigă nimeni nimic. Țara pierde și nimeni nu câștigă nimic. Nu este nevoie de propagandă, și nimeni nu dorește să facă această propagandă, ci numai de fapte concrete. Noi cu UE nu putem să vorbim cu propagandă și demagocie. Trebuie să vorbim cu UE cu fapte concrete.

Asemenea „note informative” sînt necesare, în primul rînd, în problema libertății mass-media, în problemele teleradiodifuziunii publice, sistemului electoral, cu privire la noua lege a dublei cetățenii, care se tratează de cine vrei cum vrei, la inițiativele economice și financiare liberale, la măsurile de combatere a corupției, la climatul investițional, la planurile de privatizare și la multe alte chestiuni pe care le abordează de cele mai multe ori colegii noștri europeni. Consider că anume informații de acest tip trebuie plasate și pe site-ul Comisiei naționale pentru integrare europeană.

Cum, sunteți de acord? Nu, că altfel nu putem! Cu ce ocazie să stăm noi tot timpul în apărare, interesantă treabă!? Uniunea Europeană nu este „ciastnaia lavocika” (prăvălia privată și n.n.) a cuiva și toată societatea, toată țara trebuie să se ocupe de această chestie. Este o problemă strategică națională. Este acel concept național pe care noi tot timpul îl căutam, idea națională. Aceasta este idea națională a țări noastre.

Dacă sunteți de acord atunci așa și trebuie de procedat, numai să ne înțelegem care și cu ce domeniu o să lucreze. Noi o să ne înțelegem cu dumneavoastră și o să stabilim aceste dimensiuni și aceste informări pentru Comisia Europeană.

Transcriere de Asociatia pentru Politica Externa (APE).