Ce Ar Putea Face Noua Administrație de la Washington pentru Statele Unite? Pe plan global? Pentru Moldova? Iurie Leancă, Vicepreședinte APE. Radio Europa Liberă. Transcris APE.

126

Valentina Ursu: Ziarele din lumea întreagă au salutat miercuri la unison scrutinul istoric care s-a încheiat cu alegerea lui Barack Obama la Casa Albă, apreciind că acesta nu v-a schimba numai fața Americii, ci pe a întregii planete. Principalele cotidiene americane au salutat miercuri cu emoție victoria istorică a lui Barack Obama la alegerile prezidențiale, ceea ce ilustrează din punctul lor de vedere progresele înregistrate de Statele Unite în ultimii 50 de ani. Țările din Balcani și-au pus speranțele într-o relație solidă cu noua administrație democrată din Statele Unite, iar Croația i-a cerut președintelui american ales, Barack Obama, să mențină această regiune pe agendă. Cehia, care v-a prelua președinția prin rotație a Uniunii Europene, în primul semestru al anului viitor, vrea să organizeze la Praga primul Summit Statele Unite și Uniunea Europeană la care să participe președintele american ales, Barack Obama.

NATO îl felicită pe Obama și subliniază importanța cooperării între aliați. Președintele moldovean, Vladimir Voronin, l-a felicitat și el pe democratul Barack Obama pentru, citez, „strălucita victorie obținută în alegerile prezidențiale”.

În studioul Europei Libere de la Chișinău este fostul prim vice ministru de externe, Iurie Leancă. unul dintre primii diplomați, care a activat în cadrul Ambasadei Republicii Moldova la Washington. Am auzit cu mai multe ocazii impresii după ce ați venit de pe pământul făgăduinței. O să vă rog să ne spuneți acum, dacă schimbarea din Statele Unite ale Americii va însemna și o susținere mai mare pentru Republica Moldova pe drumul ei de apropiere de valorile occidentale? Dar mai întâi, domnule Leancă, nu știu dacă americanilor le pasă ce cred moldovenii despre ei, dar să vă întreb pe dumneavoastră, să știe moldovenii suficient despre această țară, America?

Iurie Leancă: Moldovenii știu mult mai multe despre americani decât acum 20 de ani. Nu mai e această cortină de fier, nu mai este acest blocaj informațional. Dacă știu suficient, moldovenii, cetățenii din Republica Moldova despre ceea ce înseamnă astăzi Statele Unite ale Americii, despre situația politică, despre potențialul economic, despre rolul Americii în lume, aceasta este o altă problemă. Vrem sau nu vrem, America rămâne a fi unica supra-putere din lume. Ceea ce se întâmplă în interiorul Americii și politica pe care o promovează America pe plan exterior are un impact direct sau uneori indirect. Și atunci se impune absolut necesar să cunoaștem cât mai bine și cât mai obiectiv. Cu toate problemele și dificultățile cu care se confruntă America, oricum, este foarte bine să avem o înțelegere corectă a fenomenului și să încercăm bineînțeles să beneficiem cât mai mult posibil de aceste cunoștințe.

V. U.: Această distanța mare geografică între Chișinău și Washington ar putea să apropie interesele unei puteri mari pentru un stat mic?

I. L.: Distanța nu mai e o problemă astăzi, atunci când locuim într-o lume globalizată. Interesele americanilor, după cum spuneam, sunt globale, știu să proiecteze și să-și urmărească interesele sale. Este important să vedem cum, în ce măsură, interesele noastre naționale coincid cu cele de moment și cele pe termen lung ale Washington-ului, și cum am reuși să beneficiem. Faptul că e o distanță între noi și ei, nu cred că creează probleme, ba din contra într-un fel e un avantaj, fiindcă nu avem ce împărți. Ceea ce contează pentru noi este, încă o dată zic, să înțelegem ce înseamnă America în lumea de astăzi, care sunt tendințele în relațiile între America și celelalte centre importante globale, cum ar fi Bruxelles-ul, cum ar fi China, cum ar fi Moscova și să vedem cum ne încadrăm noi în aceste evoluții.

V. U.: Victoria democratului Obama ar putea să se răsfrângă și asupra situației din Republica Moldova?

I. L.: Schimbarea administrației tot timpul generează și produce anumite schimbări, și de politică internă și de politică externă. În mod special acum, când la putere vor veni în curând democrații. Așteptările sunt pe plan global, dar și în America, că această administrație va veni cu schimbări importante.

V.U.: Ce schimbări?

I. L.: Americanii pe plan intern vor o altă politică, vor un alt Washington, vor o altă gândire și alte politici, care ar fi mult mai apropiate de om și ar servi mult mai plenar interesele omului. Dar America acum se confruntă cu probleme extrem de mari – această criză financiară care a afectat puternic în primul rând America și după aia și restul lumii; recesiunea economică care vine; pierderea și limitarea locurilor de muncă. Deci, toate problemele astea afectează fiecare american în parte și atunci ei vor să vadă pe cineva în Casa Albă care va ști cum să ajute America ca țară și fiecare cetățean, fiecare individ să depășească aceste probleme.

Pe plan global există așteptări foarte mari, am văzut și în Africa, am văzut și în America Latină, același președinte al Venezuelei a zis că, în cazul în care vine la putere Obama, e deschis pentru discuții. Sunt mari așteptările, ceea ce e important pentru noi și în Europa Occidentală. Din păcate în ultimii 10, 15 ani, în mod special de când a venit la putere președintele Bush, percepția Americii este drept o țară agresivă, care nu se consultă deseori nici cu cei mai apropiați aliați.

Primirea lui Obama în capitalele importante europene acum câteva luni a demonstrat că europenii își leagă de el mari speranțe – că Washington-ul se va comporta altfel, că va consulta aliații săi, că accentul pe cooperarea multilaterală prin prisma organizațiilor, cum ar fi ONU, alte organisme internaționale, regionale, va fi mult mai strânsă. Și cred că noi cu toții vom avea de beneficiat în cazul în care, de exemplu, relația dinte Washington și Bruxelles, Washington și principalele capitale europene va fi una mult mai strânsă, fiindcă știm foarte bine că lumea occidentală împărtășește aceleași valori.

Ceea ce e foarte important – că Obama a venit cu promisiunea să implementeze în primul rând niște valori. Cred că America nu-și va promova doar interesele sale, așa-zis, de real politic, adică unii au interese economice, energetice sau politice și vor încerca să sprijine și țările care împărtășesc cu ei aceleași valori. Și cred că aici ar fi marea oportunitate pentru țara noastră, fiindcă noi nu suntem interesanți pentru americani și pentru lumea occidentală, nici din punct de vedere economic, nu producem hidrocarburi, pe teritoriul nostru nu trec niște conducte de țiței sau gaze importante. Noi am fi interesanți doar ca un exemplu al unei țări care promovează valorile democratice, care se aliniază la standardele europene și americane și atunci sunt convins că am putea beneficia de o atenție sporită din partea Washingtonului și de un sprijin mult mai mare.

V. U.: Pe calea integrării europene Chișinăul poate fi susținut de către Casa Albă? SUA Nu e membru UE.

I. L.: Washington-ul, nefiind membru UE, este unul din jucătorii extrem de importanți și de opinia Washington-ului țin cont factorii decizionali din multe capitale europene. De aia ziceam că este foarte important, dacă se va produce această apropiere și încălzire în relațiile dintre Europa Occidentală și Washington. Plus, că să nu uităm, există și alte instituții nu mai puțin importante decât Uniunea Europeană, care ar fi NATO, de exemplu, și Republica Moldova deocamdată nu a reușit să inventeze un alt concept de asigurare a securității sale decât participarea la NATO sau neparticiparea, care deocamdată nu o întrevăd.Deci, noi avem doar de beneficiat, dar asta cu condiția că clasa politică sau, în mod special, Guvernarea este capabilă să formuleze obiective foarte clare în realizarea cărora are nevoie de sprijinul activ american.

Și, doi – să pună la dispoziție instrumentarul necesar, mă refer la Ministerul de Externe, mă refer la misiunile sale în străinătate, instrumentarul care i-ar permite să realizeze aceste obiective. Or, din punctul meu de vedere avem probleme mari, și la primul capitol, și la al doilea. Senzația mea este că nu știm unde ar putea americanii să ne sprijine și nu știm exact cum să realizăm acest obiectiv.

V. U.: Pentru soluționarea crizei nistrene Chișinăul ar putea miza pe sprijinul Washington-ului?

I. L.: Chișinăul a mizat pe sprijinul americanilor, atât în problema retragerii trupelor rusești de pe teritoriul Republicii Moldova, cât și în identificarea unor soluții din prima zi a declarării independenței sale, când mai activ, când mai puțin activ. Respectiv și politica Washington-ului a fost când mai interesată, când mai puțin interesată, fiind preocupată de alte focare, de alte priorități. Iarăși, trebuie să pornim de la o realitate – America este și va rămâne, cel puțin pentru o perioadă previzibilă, unica supra-putere și asta înseamnă că fără ea nu vom putea găsi o soluție echitabilă în interesele Chișinăului, care ar contribui la consolidarea independenței, și nu invers, a Republicii Moldova .

V. U.: Dar care va fi relația Washington – Moscova?

I. L.: Pe termen imediat, nu cred că vor surveni schimbări. În primul rând, Washington, administrația nouă, se va ocupa de reașezarea structurilor de stat. Se știe că între Obama și McCain nu au fost divergențe masive în ceea ce privește politica externă și, în mod special, relația cu Moscova. Și unul și altul au recunoscut importanța acestei capitale, dar și unul și altul au zis că sub nici o formă nu trebuie încurajată Rusia să devină tot mai agresivă. Și unul și altul au luat atitudine tranșantă în problema, de exemplu, agresiunii Rusiei față de Georgia. Dar pe termen lung, bănuiesc vom vedea totuși anumite elemente noi în atitudinea Washington-ului față de Moscova.

V. U.: Washington-ul este interesat ca democrația să fie pusă în capul mesei în fiecare țară. Ați avut ocazia pe parcursul acestei șederi de lungă durată, lucrând în cadrul misiunii diplomatice a Moldovei la Washington, să vedeți cu ce se mănâncă democrația americană. Cum funcționează democrația americană?

I. L.: Am fost într-o perioadă când în Casa Albă erau la putere democrații și prima parte a aflării mele la Washington a coincis cu o majoritate în congres, democrată. Cel mai mult m-a captivat într-un fel, felul în care parlamentul sau congresul american exercită un control asupra Casei Albe. Deci, în pofida faptului că a existat această identitate politică și prezență masivă în Congres, deseori au fost confruntări. Cel mai mult m-a impresionat acest mod de a verifica, care se numesc „audieri”, atunci când un comitet sau altul, al senatului sau al camerei reprezentanților invită pe cei din Departamentul de stat, de la Casa Albă, din Executiv, dar totodată invită și experți independenți și supun dezbaterii unele sau alte probleme. În acest pontou, dacă vreți, direct sau indirect, congresul tot timpul este la curent cu realitățile pe care le urmărește Casa Albă. Știa tot timpul să-și impună într-un fel sau altul sau cel puțin cerea Casei Albe să țină cont de viziunea Congresului. Prin faptul că invita reprezentanții, atât ai Executivului, cât și independenți, exista tot timpul o dezbatere interesantă, dezinteresată, dar foarte la subiect. Din păcate, noi încă nu am reușit, aici, să dezvoltăm un astfel de mecanism.