Interviu cu Iurie Leancă și Cristian Diaconescu: Resetarea relațiilor moldo-române după resentimentele cultivate de PCRM. Vasile Botnaru. Radio Europa Liberă. 02.08.2009.

92

Partidul comunistilor a cistigat miercuri anticipatele dar a pierdut dreptul de a initia constituirea unei majoritati parlamentare. Rivalii lor sunt acei care dau tonul pornind de la premiza ca scorurile lor separate depasesc recolta electorala a comunistilor. Potentiala si foarte probabila coalitie democratica discuta deja prioritatile, inclusiv pe directia politicii externe, unde sarcina cea mai urgenta, asa cum promiteau in campanie partidele liberale si democrate, ar fi restabilirea bunelor relatii cu Romania, singura tara invecinata care face parte din Uniune Europeana si careia guvernul Greceanii, alias Voronin, i-a impus regimul de vize pentru o presupusa si nedovedita (dar invocata inca in discursuri oficiale) implicare in evenimentele din 7 aprilie de la Chisinau. Despre aceasta eventuala prioritate politica a noii guvernari de la Chisinau vom discuta astazi cu ministrul roman de Externe Cristian Diaconescu si cu fostul ministrul adjunct de Externe, deputatul PLDM Iurie Leanca.

Vasile Botnaru: Cum credeti ca se poate restabili rapid minima normalitate in relatiile moldo-romane?

Ministrul de externe român Cristian DiaconescuCristian Diaconescu: Contam in primul rind pe buna credinta si pe necesitatea intelegerii beneficiilor pentru ambele parti ale unui dialog normal si aceste beneficii se rasfring firesc asupra tuturor aspectelor unei relatii bilaterale de natura europeana. Vreau sa va asigur ca Romania va coopera cu orice guvern legitim si democratic. Dorinta noastra este de a avea interlocutori deschisi, pragmatici cu care sa cooperam in spiritul relatiilor de buna vecinatate, si de aceea pot sa va spun ca asteptam pragmatism si respect pentru principiile democratice, europene, normele europene si mai ales abandonarea reflexului de a gasi un tap ispasitor sau un inamic extern.

Vasile Botnaru: Domnule Leanca, credeti ca va fi mai usor sa gasiti limbaj comun cu Bucurestiul de acum inainte, cind Chisinaul va avea o voce distinca si componenta liberala, care se considera chiar unionista?

Iurie Leanca, deputat PLDMIurie Leanca: In primul rind vreau sa spun ca sper ca dupa aceste alegeri, asa cum au fost ele, nu intrutotul corecte, fara conditii egale, dar sper foarte mult ca vom reusi in primul rind sa cream o majoritate stabila, functionala si europeana. Si care va lucra in interesul national al Republicii Moldova, atit pe plan intern, cit si pe plan extern. Pe plan extern, in cazul in care reusim si cred ca vom reusi acest lucru, pentru ca exista acum toate premisele necesare, vom promova o politica pragmatica, realista si una in conformitate cu aceste interese. Relatia noastra cu cei doi vecini, Bucurestiul si Kievul, va fi, bineinteles, o prioritate. Eu nu cred ca este foarte dificil daca vorbim despre relatia dintre Republica Moldova si Romania sa o aducem inapoi pe fagasul normalitatii. Daca ne uitam atent la problemele care, din pacate, au dominat acesti 8 ani, in linii mari sint probleme absolut artificiale, inventate, care, in momentul in care exista o vointa politica la Chisinau si sint convins ca si la Bucuresti va exista o receptivitate si o reactie prompta, in momentul in care se schimba aici paradigma puterii, vom depasi foarte rapid aceste probleme artificiale si ne vom axa pe problemele reale, care pot aduce beneficii cetatenilor ambelor state, care pot aduce beneficii in mod special pentru Republica Moldova, daca este sa vorbim despre obiectivul integrarii europene, dar nu o integrare mimata ci una veridica, reala. Si aici Romania, sunt convins, va juca un rol extrem de important.

Vasile Botnaru: Domnule Leanca, mi-ati ridicat mingea la plasa, pentru ca, cetatenii moldoveni, punind sperante intr-o restabilire a normalitatii, vor avea in vedere intii de toate subiectul cetateniei, problema circulatiei cetatenilor din zonele de frontiera. Domnule Ministru Diaconescu, ce aveti de raspuns, iata la asemenea subiecte foarte practice si chiar imediate? Poate chiar fierbinti?

Cristian Diaconescu: In primul rind ati enuntat chestiunea cetateniei. Vreau sa precizez ca politica Romaniei in acest subiect nu vizeaza un anume stat sau anume comunitate. Legea cetateniei romane nu prevede un regim diferit, mai favorabil, bazat pe criteriul etnic. Ci doar stabileste anumite facilitati de natura procedurala, care se aplica fostilor cetateni romani, precum si descendentilor acestora pina la gradul trei de rudenie care si-au pierdut cetatenia din motive istorice, independent de vointa lor. Ceea ce vreau sa spun este ca in primul rand este vorba de un act normativ, reparatoriu. In al doilea rind, o astfel de reglementare exista in toate statele membre ale Uniunii Europene. Si in al treilea rind ni se pare absolut normal ca evaluarile ce se fac privind acordarea cetateniei romane sa respecte criteriul individual, al calitatii individuale a fiecaruia dintre solicitanti. Oricum, eu cred ca, din punctul de vedere al valorilor europene, ideea de a lasa libera recuperarea istorica si atunci cind este vorba de indivizi, de cetateni, reprezinta un gest normal.

Vasile Botnaru: Domnule Leanca, Dumneavoastra veti forta, veti incuraja cumva, in mod special anumite componente ale relatiilor, sau veti aborda toate aspectele intr-un pachet? Veti scoate in prim plan redobindirea cetateniei sau facilitatile pentru oamenii din zonele de frontiera, subiecte pe care PLDM le declarase prioritare?

Iurie Leanca: In momentul in care reusim sa edificam aceasta majoritate stabila, si un guvern, sunt convins ca vom purcede imediat la o altfel de abordare in relatia noastra cu Bucurestiul si sunt convins ca domnul ministru nu va avea obiectii fata de o sugestie. Am anuntat-o eu si colegii mei si in campania electorala. Bucurestiul si Budapesta au gasit aceasta modalitate extrem de utila si cred ca si foarte constructiva si eficienta de a avea sedinte in comun ale celor doua executive. Daca noi reusim sa facem acest guvern democratic la Chisinau, bazat pe alte valori decit cele de pina acum si pe alte interese, sunt convins ca vom avea o reactie favorabila din partea Bucurestiului. Si cred ca ar fi cel mai util sa avem astfel de sedinte comune, sa abordam problemele reale, care exista astazi, unde e nevoie de o implicare directa a ambelor guverne.

Vasile Botnaru: Domnule Leanca, macar restabiliti comitetele interministeriale!

Iurie Leana: Eu cred ca putem incepe cu chestii mult mai de ansamblu, daca doriti. In relatia bilaterala, avem o mostenire foarte dificila si va spuneam ca majoritatea acestei mosteniri este cu un substrat foarte subiectiv si care nu are nimic in comun cu preocuparile reale ale cetatenilor din Republica Moldova si din Romania. In ceea ce priveste cetatenia, in ceea ce priveste micul trafic de frontiera, stiti foarte bine ca in problema micului trafic de frontiera PLDM-ul a fost partidul care a fost cel mai activ avocat al semnarii cat mai urgente al acestui acord, pentru ca ar fi, in primul rind, in interesul cetatenilor Republicii Moldova. In ceea ce priveste regimul de vize impus, iarasi, absolut nejustificat, in detrimentul cetatenilor Republicii Moldova mai ales, daca tinem cont de faptul ca Romania a fost cea mai mare piata de desfacere pentru marfuri moldovenesti in 2008, deci acest regim l-a lovit in mod special pe producatorul moldovean. Asta se va rezolva extrem de repede. Dar, vorbind despre cetatenie, de exemplu, un subiect destul de important. Bineinteles ca tine de competenta guvernului Romaniei de a stabili procedura si tine si de competenta fiecarui cetatean din Republica Moldova de a stabili individual care este obtiunea lui. Eu insa sper ca prin actiuni conjugate, dinamice ale guvernarii de la Chisinau, in cazul in care ne reuseste acest guvern democratic vom reusi sa cream o situatie in care cetateanul moldovean va avea un pasaport care sa-i permita circulatia libera in tot spatiul Schengen, si atunci, banuiesc, aceasta problema, cu timpul, va disparea…

Vasile Botnaru: Domnule Ministru Diaconescu, totusi Bucurestiul asteapta niste dovezi concrete ca sa se vada ca noul guvern vrea mai mult decit a vrut guvernul precedent, cum ar fi, de exemplu, sa trimita un ambasador sau sa dea, in sfirsit sedii pentru consulatele din periferie.

Cristian Diaconescu: Nu. Nu este nevoie sa asteptam dovezi concrete sau sa discutam in termeni de preconditii. Asa cum domnul Leanca foarte corect a subliniat, exista o serie de domenii in care, atita vreme cit exista vointa politica, disponibilitate la dialog si cooperare, aspectele sunt foarte usor de rezolvat. Intr-adevar initierea negocierilor si finalizarea lor privind un acord despre micul trafic de frontiera, ar reprezenta, in primul rind un gest catre cetatenii tarilor noastre, ca de altfel si ridicarea regimului de vize instituit de Chisinau anterior. Deci, sint gesturi normale, naturale, care decurg din intelegerea corecta a raportului de buna vecinatate dintre cele doua tari. Ori, chiar si ideea enuntata, in ceea ce priveste o sedinta comuna a celor doua guverne reprezinta o propunere, o idee, cel putin in acest moment, extrem de interesanta la care va trebui sa meditam in perioada urmatoare. Dar, dincolo de aceste aspecte, sigur ca, repet, meritul, specificitatea relatiilor dintre cele doua tari vine tocmai din directia disponibilitatii bilaterale cu respectarea evidenta a suveranitatii, integritatii si intereselor celor doua tari. O relatie intre doua tari care isi doresc un parcurs european. Ori, din acest punct de vedere Romania nu are si nu va face nici un fel de conditionari anticipate pentru aceste proiecte de buna vecinatate, repet, care sunt deosebit de utile cetatenilor din cele doua tari.

Vasile Botnaru: Dar restabilirea sau incalzirea relatiilor, evident ca va trezi anumite ingrijorari, ma refer in primul rind la Tiraspol, eventual la Kremlin. Domnule Leanca, cum aveti de gind sa tratati aceste ingrijorari care vor veni si din zona oponentilor, a viitoarei opozitii comuniste?

Iurie Leanca: Nu vad cum ar putea o revenire la normalitate in relatia bilaterala dintre Republica Moldova si Romania sa ingrijoreze alti actori din regiune.

Vasile Botnaru: Va spun eu cum. O sa zica: "V-am spus ca sunt unionisti, uitati-va, ne apropie de Romania!"

Iurie Leanca: Vasile, unionismul si apropierea sunt doua chestii absolut diferite..

Vasile Botnaru: Eu stiu ca sunt diferite, dar propaganda nu face nicio deosebire.

Iurie Leanca: In momentul in care cineva are o alta agenda, asta il priveste pe el si nu are decit sa si-o realizeze, daca, iarasi, porneste de la niste premise false si absurde, unde dezinteresul edificarii unui regim de stabilitate in zona, de fapt ceea ce urmeaza sa faca Republica Moldova, care atunci cind ne este prezentata, in engleza, ni se spune ca este "sandwiched", adica se afla in mijlocul unui sandvis intre Romania si Ucraina, Republica Moldova este cea mai interesata sa aiba pe perimetrul frontierelor sale un climat de stabilitate si de prietenie si sa putem miza dintotdeauna pe sprijinul neconditionat si al Bucurestiului si al Kievului. Deci, in astfel de domenii trebuie sa ne urmarim strict interesul nostru national si este un interes absolut firesc. Relatia cu Rusia trebuie sa fie, daca doriti, redimensionata, bazata pe un alt fundament, pornind de la obiectivul pragmatismului si al interesului reciproc si aici iarasi este nevoie de un dialog, fiindca daca va uitati la politica externa si la relatia noastra cu Moscova din ultimii 8 ani, ea a cunoscut atitea oscilari, de la dragoste la ura, dupa aceea, iarasi, nu stiu unde mergem, deci noi trebuie sa reasezam absolut tot fundamentul pe care noi construim politica noastra externa si sa o readucem in albia normalitatii si pragmatismului.

Vasile Botnaru: Domnule ministru Diaconescu, in folclorul jurnalistic se spune ca Rusia este impotriva integrarii europene a RepubliciiMoldova. Dumneavoastra care stiti dipliomatia rusa, ce spuneti? Oare chiar Moscova ar putea pune piciorul in prag”, atunci cind s-ar restabili relatiile moldo-romane?

Cristian Diaconescu: Eu imi exprim convingerea ca Federatia Rusa este la fel de interesata de stabilitatea si prosperitatea Republicii Moldova si din aceasta perspectiva vectorul european ar contribui cu prisosinta. Evident ca nici Romania, nici Federatia Rusa sau o alta tara nu pot suplini eforturile interne. Ale mecanimsului politic, vreau sa spun, din Republica Moldova in legatura cu alegerea obtiunilor si cu atingerea scopurilor, inclusiv in ceea ce priveste aspiratiile europene. Din aceasta perspectiva, vreau sa va spun ca este in interesul tuturor statelor, membre sau nemembre ale Uniunii Europene, ca zona Europei de Sud Est sa reprezinte o regiune de stabilitate si securitate. Nu am identificat, si va spun cu toata sinceritatea, vreun element care sa contrazica aceasta afirmatie, venind dinspre Est sau dinspre Vest. Or, nu cred, ca daca relatiile dintre Romania si Moldova ar fi inghetate sau reci, acest lucru ar servi cuiva. Si vreau sa va spun ca si diplomatia Federatiei Ruse, ca de altfel si a multor state din regiune, este extrem de sofisticata si se bazeaza pe viziuni pe termen lung. Or, din acest punct de vedere, repet, nu am identificat in vreo discutie bilaterala sau multilaterala, interesul vreunui stat din regiune ca sa existe tensiuni sau momente de inflexiune negative in ceea ce priveste relatiile bilaterale.

Vasile Botnaru: Daca va inteleg eu corect, problema deci este acasa si nu in exterior. Astazi Republica Moldova are mai multe probleme interne, ca sa corespundem standardelor europene, corect?

Cristian Diaconescu: Ca intotdeauna, repet, nu fac si nu voi face niciodata judecati de valoare in legatura cu ce se intimpla in interiorul altor state. Dar, evident ca, atunci cind exista buna credinta si disponibilitate de cooperare si dialog, lucrurile pot fi prezentate mai clar si nu cred ca avem incertitudini din acest punct de vedere.

Vasile Botnaru: Atunci, domnul Leanca este mai liber sa raspunda la aceasta intrebare. Astazi, daca punem in balanta factorul extern si factorul intern, ce trage mai mult in integrarea noastra, domnule Leanca?

Iurie Leanca: Nu ca as fi mai liber, dar sunt dator sa comentez aceasta situatie. Sunt cetatean al Republicii Moldova si sunt direct interesat intr-o revenire in primul rind la normalitate in cee ce priveste functionarea institutiilor din Republica Moldova. Uitati-va, in acesti 8 ani, din pacate, la noi nu mai exista separarea puterilor. O singura persoana si-a uzurpat toata puterea in stat, in lipsa acestei separatii a puterilor sunt absolut convins ca statul nu a existat pentru cetatean, ci cetateanul pentru stat. S-au schimbat accentele in mod dramatic. In loc sa ne facem tema pentru acasa, asa cum stipuleaza, de altfel, si Planul de actiuni Republica Moldova-Uniunea Europeana, si sa avem o justitie independenta, respectarea drepturilor omului, o presa libera, demonopolizarea economiei si a serviciilor, in loc sa promovam o politica externa dinamica, axata pe niste obiective absolut importante si care, repet, vin in conformitate cu interesele nationale fundamentale ale Republicii Moldova, in acesti 8 ani s-a deviat de la aceasta regula, de la aceasta linie de normalitate. Fosta guvernare vorbea despre anumite obiective de integrare europeana, pe cind in realitate se promovau cu totul si cu totul alte valori, de fapt, niste nonvalori. Si atunci, cel mai important pentru noi este sa dovedim partenerilor nostri din afara, dar si cetatenilor Republicii Moldova, ca este posibil sa vina la guvernare o echipa care intelege exact ce inseamna a face regula in tara, care intelege exact ce inseamna integrare europeana din perspectiva realizarii acestor obiective pe plan intern – separerea puterilor, justitia, mass-media independenta, respectul pentru drepturile omului.

Vasile Botnaru: Bine, acum deja ati iesit din campanie, domnule Leanca, sa speram ca ati acces la guvernare si ramine sa dovediti …

Iurie Leanca: Stati, domnule Botnaru, mai sintem inca la un pas, sintem in negocieri. Urmeaza o faza destul de complicata si de dificila.

Vasile Botnaru: Dar avocatii externi conteaza? Factorul extern. Pentru ca pina acum Chisinaul a tot cautat si in Polonia, si in Ungaria, si peste tot, numai nu in Romania.

Iurie Leanca: Haideti sa va aduc un singur exemplu și Pactul de stabilitate, daca mai tineti minte aceasta initiativa regionala din anul 1999-2000. Mi-ar placea sa spun ca includerea Republicii Moldova in Pactul de stabilitate ar fi fost doar meritul diplomatiei moldovenesti de atunci. Dar sint absolut convins ca fara o implicare activa si puternica a Bucurestiului in acea perioada noi nu am fi reusit in 2001, daca nu ma insel, in luna mai, sa devenim membri cu drepturi depline ai acestei initiative importante. Prin acest exemplu cred ca v-am demonstrat ca printr-o implicare puternica a Romaniei care este unicul nostru vecin, care este puntea de legatura intre noi si UE. Nu mai vorbesc de alte afinitati.

Vasile Botnaru: Din pacate pina acum nu prea s-a inteles la Chisinau ca Romania este de fapt interfata Uniunii Europene si scandalul cu vizele dovedeste acest lucru. Domnule Diaconescu, daca astazi ar fi sa va rog sa spuneti dumneavoastra de ce Chisinaului i-ar conveni mai mult sa fie Romania in primul rand avocatul pe calea integrarii europene. Poate e jenant sa va laudati domniile voastre, dar spuneti-mi despre doua trei atuuri pe care le are incontestabil Romania.

Cristian Diaconescu: Aspiratiile de integrare europeana nu reprezinta un concurs de frumusete. Nu ne propunem sa fim avocatul cauzei vreunui stat. Atita vreme cit Republica Moldova isi afirma aspiratiile de integrare europeana, ar fi chiar absurd ca Romania sa nu fie cea care ar sustine din toate puterile acest demers. Este o chestiune de logica, daca doriti, istorica, regionala si in ceea ce priveste securitatea si stabilitatea in aceasta zona de lume. Totodata, dincolo de atitutidinea politica la un moment dat ma uitam pe agentiile de stiri si am vazut ca aproximativ 220 de companii mixte romano-moldovene si-au sistat activitatea dupa introducerea vizelor pentru cetatenii romani. Aceste companii sint nu numai ale statului roman. Sint ale unui stat al Uniunii Europene. Deci, practic o relatie economica si de afaceri extrem de importanta, as spune eu, pentru ambele tari, este blocata printr-o decizie politica care, nici mai multm nici mai putin, a fost sustinuta in ideea ca sa tinem ostatec cu vizele Romania pana cind Uniunea Europeana ne va ridica acest sistem de limitare a liberei circulatii”. Ceea ce este, repet, un demers pur politic, greu de inteles la nivelul Uniunii Europene. De aceea Romania incearca sa potenteze o relatie europeana zonala cu implicarea si participarea activa a Moldovei. Si din acest punct de vedere in acest moment incearca sa transmita semnale politice si persista in aceste semnale politice privind incurajarea aspiratiilor Republicii Moldova. Dar, repet, decizia fundamentala, pina la urma este la Chisinau din aceasta perspectiva.

Vasile Botnaru: Domnule ministru, dar totusi Bucurestiul, diplomatia romana cu vechi traditii, ar putea ajuta Moldova și daca se restabilesc bunele relatii și sa prinda totusi trenul Balcanic al integrarii? Exista sanse? Ce credeti dumneavoastra?

Cristian Diaconescu: Desigur daca tinem seama de faptul ca singurul stat membru al Uniunii Europene care a insistat pentru pastratea Republicii Moldova pe agenda de discutie in cadrul UE a fost Romania, putem sa intelegem de ce este important, repet, ca demersurile romanesti sa continue si sa fie incurajate printr-o relatie bilaterala de substanta. Repet, nu dorim sa incalcam drepturile suverane ale unui stat si sa ne erijam intr-un purtator de cuvint in numele acelui stat. Dar dorim sa subliniem faptul ca participarea Republicii Moldova la procesul european este un demers natural, pe care cei patru milioane si jumatate de locuitori ai Republicii Moldova il merita, il doresc si sint gata sa aduca un aport pozitiv la ceea ce inseamna Uniunea Europeana si promovarea intereselor sale. Deci din aceasta perspectiva, repet, consideram ca o cooperare activa intre Romania si Republica Moldova este un proces natural. Nu este un mecanism politic cu conditionalitati si cu inflexiuni care depind de un anume moment sau altul. Repet, dorim sa fie un proces natural, obiectiv, de deschidere europeana si cred ca acest lucru este inteles.

Vasiel Botnaru: Conteaza insa foarte mult daca Bucurestiul va spune la Bruxelles ca Moldova poate ar merita sa fie cu Balcanii de Vest sau sa ramine in continuare cu Parteneriatul Estic. Cuvintul Bucurestiului ar avea mai multa greutate, nu?

Cristian Diaconescu: Cea mai mare greutate o are modul in care reusesti sa respecti si sa aplici standardele europene. Ma refer aici la statul de drept, la drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, la o economie de piata activa, dinamica, la combaterea unor riscuri asimetrice. Acestea sint argumentele cele mai solide. Din punctul de vedere al Uniunii Europene in acest moment s-a propus Parteneriatul Estic. Este un proiect, este un program adresat catre sase tari din zona orientala a Europei. In ce masura aceasta schema este sau nu favorabila Chisinaului ramine de vazut. Romania va sta la dispozitie pentru a explica si a clarifica atit asteptarile Republicii Moldova, cit si orientarile pe care Parteneriatul Estic incearca sa le promoveze. Deci este un program interesant. La un moment dat Republica Moldova dorea sa aiba un dialog strictamente bilateral cu UE sperind intr-un acord de asociere incheiat printr-un acord bilateral. Este de vazut. Dar, repet, ceea ce in acest moment lipseste este dialogul cu Romania pe aceste teme. Sintem oricind disponibili pentru a avea impreuna cu colegii de la Chisinau o abordare comuna. Dar in conditiile in care ni se respinge acest dialog, va dati seama ca este inutil sa mai subliniez, multe lucruri nu ai ce sa spui.

Iurie Leanca: Doar as vrea sa completez, domnule Botnaru. In ceea ce priveste atuurile Bucurestiului in calitate de avocat puternic pentru cauza europeana a Republicii Moldova. Bineinteles ca in momentul in care reusim sa venim la putere cu partenerii din celelalte partide de opozitie de astazi, vom conta si vom dezvolta o relatie dinamica si cu celelalte capitale din UE. Sint state care au o intelegere la fel de buna a problemelor cu care ne confruntam noi in virtutea anumitor conditii istorice, cum ar fi Tarile Baltice, Polonia, Cehia. Dar daca va uitati ca totusi unicul nostru vecin vestic, membru al Uniunii Europene, este Romania, cu cine altcineva am putea sa implementam noi proiecte transfrontaliere, cu finantari din partea Bruxellului? Cu cine altcineva am putea sa dezvoltam aceste euroregiuni? Dar vreau sa va spun si o alta chestiune. Daca tineti minte, si acest exemplu tot timpul persista in capul meu, atunci cind se discuta relatia dintre Uniunea Europeana si Turcia si cind Austria a fost impotriva demararii negocierilor, la un moment dat Austria a pus conditia inceperii unor negocieri si cu Croatia. Deci, cine altcineva in afara de Romania, in situatii de acest gen, de eventuala criza in cadrul Uniunii Europene – or stim ca acolo deciziile se iau prin consens – ar putea sa puna problema atit de raspicat si transant, a unei perspective mult mai clare si mai categorice dintre Chisinau si UE? Iarasi, Romania este unicul nostru vecin, Romania este interesata și acum nu vreau sa vorbesc in numele Romaniei, dar mi se pare absolut logic – sa aiba o zona de vecinatate stabila, prospera, care sa nu emane insecuritate, care sa nu emane fluxuri permanente de cetateni, din pacate, care incearca sa mearga spre Vest in mod ilegal. Sau marfuri, iarasi, obtinute prin contrabanda. Ci sa aiba aici, la periferia sa, pe frontiera sa estica, un stat care emana altceva decit aceste elemente de insecuritate.

Vasile Botnaru: Va multumesc mult si sper cit de curind sa ne reintilnim ca sa facem un bilant astfel incit ceea ce am trecut in revista sa se fi transformat in actiuni concrete.