Marian Lupu: Toate discuțiile care au avut loc astăzi in parlament, s-au axat pe cîteva subiecte, în special pe cel ce tine de lichidarea Ministerului Reintegrării. Noi ne-am propus să ridicăm statutul persoanei responsabile în cadrul Guvernului pentru problematica de reintegrare teritorială. Ministerul care a existat in toți acești ani a avut în aparat doar zece persoane. Noi, cei care constituim AIE propunem să ridicăm acest nivel pînă la statutul de viceprim-ministru. Acest minister nicicum nu este lichidat, ci este transformat într-un birou special în cadrul Aparatului Guvernului. Mandatul unui viceprim-ministru în colaborarea pe orizontală cu ministerele de ramură se prezintă a fi o idee cu mult mai mare efect în comparație cu formula existentă a Ministerului Reintegrării. Deci, dacă ministrul Reintegrării mergea și ii ruga pe colegii sai miniștri sa coopereze la solutionarea anumitor problem, nu era cea mai fericita varianta. Să nu uităm că reintegrarea nu se limiteaza doar la negocieri în cadrul formatului 5+2, este un șir de subiecte de ordin economic, financiar, fiscal, social, umanitar și lucruri care ar trebui să apropie populația de pe cele două maluri ale Nistrului. Acum de pe poziția de viceprim-ministru această persoană va avea mult mai multe posibilități de colaborare și de influențare a acestor ministere pe orizontală. Nouă ne pare această formulă mai eficientă.
Valentina Ursu: Domnule Lupu, dar oare sansele de soluționare a conflictului transnistrean sînt acum mai mari?
Marian Lupu: Nu cred că nivelul ministrului sau viceprim-ministrului ar putea să influențeze chiar în mod direct și automat șansele de soluționare a problemei transnistrene. Si asta pe motiv că această problemă este una cu largi implicații și interese, dar și influențe din exterior. Iată de ce am si ajuns la un format internațional în contextul acestor negocieri.
Valentina Ursu: A stîrnit reacții din partea deputatilor comunisti și lichidarea Ministerului Administrației Publice Locale. Sunt intemeiate?
Marian Lupu: Noi am mers pe formula formării Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Regionale. Să nu uităm că anume dezvoltarea economică regională, lichidarea dezechilibrelor economice, financiare, sociale, lucruri care au generat în mare măsură pustiirea satelor, lispsa de active economice, lipsa de investiții în teritoriu, totuși ne impune această abordare europeană practicată în mai multe state din occident, inclusiv și în fostele state candidate pentru aderare la UE. Anume pe această cale regională care s-a produs, formarea în final a acestor consilii regionale, instituirea Agenției pentru Dezvoltare Regională cu cele trei filiale: Nord, Centru și Sud, este calea corectă și eficientă, calea care va permite dincolo de aspectele de gestionare propriu-zisă de politici, ne va ajuta să atragem importante fonduri europene, fiindcă acest concept de dezvoltare regională este un concept european.
Valentina Ursu: AIE are acum aprobata structura Guvernului, cînd va fi propusa componența nominală a Guvernului?
Marian Lupu: Prin decret prezidențial s-a numit candidatul la funcția de prim-ministru, după care echipa formată și componența se va prezenta în Parlament inclusiv cu programul de guvernare pentru a fi prezentat Parlamentului pentru a fi pus în dezbatere și ulterior aprobat.
Valentina Ursu: Cînd ar putea fi confirmata componenta noului guvern?
Marian Lupu: În timpul cel mai apropiat.
Valentina Ursu: Săptămîna asta sau viitoare?
Marian Lupu: Să terminăm cu discuțiile pe marginea acestui proiect de lege, să adoptăm în lectura a doua structura Guvernului, care ar veni cu o claritate definitivă.
Valentina Ursu: Și atunci sa va intreb cînd se va alege si președintele țării?
Marian Lupu: Legea spune că alegerile prezidențiale trebuie să se desfășoare într-un termen nu mai mult de două luni din data declarării vacanței acestei funcții. Ar însemna pînă la finele primei decade a lunii noiembrie. În mod evident că această sarcină este una primordială, să ne încadrăm in termen și noi credem ca ne vom încadra în această prevedere legală.