Iulian Fruntașu: „regimul liberalizat nu presupune accesul la piața de muncă în statele membre.”
Peste zile numărate, la Luxemburg, comisarul european pentru Extindere și Politică de Vecinătate, Stefan Fule va lansa dialogul dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova privind liberalizarea regimului de vize. Când e posibil să se finalizeze acest dialog și ce presupune, de fapt, la modul practic, pentru cetățenii moldoveni un regim liberalizat de vize? Vom discuta pe această temă cu domnul Iulian Fruntașu, consilier al prim-ministrului Vlad Filat.
Europa Liberă: Comunicatele oficiale, domnule Fruntașu, vorbesc despre lansarea dialogului privind liberalizarea regimului de vize cu țările Uniunii Europene. De fapt unde suntem exact cu aceste discuții și cât ar putea dura pentru a vedea și moldoveni fericiți? Din punctul de vedere al circulației libere, bineînțeles…
Iulian Fruntașu: „E un proces complex și va dura ceva timp. Nu vreau să fac careva promisiuni, foarte și foarte exacte, pentru că așteptările sunt mari, înțeleg foarte bine. Este experiența din Balcani, a Macedoniei de exemplu, care a făcut acest parcurs undeva într-un an și jumătate de la lansarea oficială procesului de liberalizare a regimului de vize. Noi însă trebuie să recunoaștem că am demarat acțiuni chiar înainte de procesul de lansare a acestui regim care va avea loc la Brusseles. Trebuie să recunoaștem faptul că până la această dată, Republica Moldova a înregistrat mai multe evoluții pe marginea chestiunii privind liberalizarea regimului de vize”.
Europa Liberă: „Asta ar însemna că suntem mai rapizi decât macedonienii, de exemplu?”
Iulian Fruntașu: „Nu, vreau să vă spun că suntem mai rapizi în raport cu ucrainenii sau cu rușii, care au început acest dialog câțiva ani în urmă, iar noi, prin eforturile pe care le depunem, încercăm să recuperăm acest decalaj și trebuie de recunoscut că pe mai multe domenii am avansat și suntem, zic eu, pe primele poziții în raport cu ucrainenii sau rușii. Avem un grup de lucru care funcționează, care coordonează procesul de negocieri asupra liberalizării vizelor, care este condus de către ministrul de externe și care a creat și un plan și coordonează toate activitățile naționale în acest domeniu.”
Europa Liberă: Pentru a limpezi lucrurile – că merită uneori – ce trebuie să înțeleagă posesorul simplu de pașaport albastru moldovenesc că este un regim liberalizat de vize? Doar un buchet de beneficii sau și anumite responsabilități, restricții poate?
Iulian Fruntașu: „Sunt și activități pe care trebuie să le implementăm, care sunt și în beneficiul Republicii Moldova, inclusiv al cetățeanului simplu. Dacă e să vorbim, de exemplu, despre cerințele pe care le avem, acestea sunt împărțite pe câteva domenii. Se referă la securitatea documentelor, la pașapoartele biometrice. Toată lumea va trebui să aplice pentru pașapoarte biometrice din 2011. Cetățenii pot să-și perfecteze acum astfel de pașapoarte, eu unul așa am făcut. Alt domeniu este migrația ilegală, readmisia, aici iarăși avem mai multe angajamente care trebuie să le onorăm și asupra cărora lucrăm. Al treilea domeniu este securitatea publică, ordinea publică și relațiile externe. Cetățeanul Republicii Moldova, dacă mă tot întrebați, ar trebui să vadă cum acționează Republica Moldova pe mai multe domenii, nu este atât de simplu să obții acest regim liberalizat dacă nu implementezi un set de măsuri. Sunt mai multe acțiuni care țin de responsabilitățile Republicii Moldova, referitoare și la cadrul legal și la cadrul logistic.”
Europa Liberă: Sunt sute de mii de cetățeni ai Republicii Moldova care și după ce au ajuns cu chiu cu vai în UE – continuă să staționeze acolo și mulți dintre ei și ilegal în continuare… Dacă admitem un final fericit al dialogului referitor la acest regim liberalizat de vize, cum la modul practic, tehnic, vor putea să-și asigure accesul la beneficiile acestui regim?
Iulian Fruntașu: „Odată ce regimul respectiv va funcționa presupun că vor căpăta un statut legal, deși regimul liberalizat de vize nu presupune șederea permanentă în străinătate. Chiar dacă vor aplica și vor obține pașaport biometric la ambasadă, oricum, regimul liberalizat nu presupune accesul la piața de muncă în statele membre.”
Europa Liberă: Deci un detaliu foarte important, acest regim nu presupune și dreptul de a munci?
Iulian Fruntașu: „Evident, deja depinde și de autoritățile noastre dacă vor fi în stare să elaboreze și să semneze acordul privind migrația circulară și va admite o cotă anumită pentru un an, într-o țară sau alta.”
Europa Liberă: Ar avea posibilitatea benefică de a circula liber prin Europa și o altă față a medaliei? Adică ar putea exista și efecte mai puțin îmbucurătoare ale aplicării acestui drept pentru cetățeni la care ar trebui să facă față administrația țării?
Iulian Fruntașu: „Mai multe acțiuni pe care le desfășurăm la momentul de față înseamnă muncă, investiții, tot felul de echipamente care sunt acum procurate, tot felul de sisteme informaționale automatizate, sisteme integrate de managment între serviciul de grăniceri și cei de la externe – o groază de lucru care solicită efort. Până la urmă, e în beneficiul Republicii Moldova faptul că încercăm să asigurăm securitatea țării.”
Europa Liberă: Este pregătită administrația țării de aceste probleme, exigențe?
Iulian Fruntașu: „Nimeni nu ne dă nimic pentru ochi frumoși, adică dacă nu sunt îndeplinite câteva criterii foarte clare. Vor fi misiuni de evaluare pe chestiuni tehnice, nu putem trișa aici. Va fi un cotrol riguros pe toate domeniilor și odată ce vom fi ok, vom fi acceptați.”
Europa Liberă: Cât de greșită este impresia și sâcâitoare deseori și că în ceea ce privește modul de a ne prezenta în exterior lucrurile merg și cel puțin acum – excelent, iar acasă, în ceea ce ține de reformă lucrurile și cum obișnuiesc să spună rușii și sunt ca întotdeauna?
Iulian Fruntașu: „Nu știu ce să vă spun, impresiile pot fi diferite. Însă vreau să precizez că perioada martie-mai 2010, 16 puncte de trecere a frontierei au obținut accesul la baza de date a Interpolului în ceea ce privește pașapoartele furate sau pierdute. Acest criteriu, care nu este semnificativ pentru foarte multă lume, este un punct pe agendă care trebuia îndeplinit și a fost. Până la finele anului toate punctele de trecere a frontierei ar trebui să fie conectate la această bază de date. Sunt multe acțiuni tehnice care trebuie bifate, dar în spatele acestui efort sunt oameni care muncesc”.
Europa Liberă: Există acum un sprijin fără precedent al UE în general față de aspirațiile unei Republici Moldova în proces de reformare de a intra în familia comunitară și un pas important în acest sens este regimul liberalizat de vize. Vorbim de o unanimitate în acest sens printre țările UE sau există și Moldova-sceptici, ca să spune așa?
Iulian Fruntașu: „Păi, întotdeauna vor fi și sceptici, și optimiști. Bineînțeles că există state care poate nu au nimic împotriva Republicii Moldova ca atare, dar care sunt eurosceptici vizavi de următorul val de extindere sau de apropiere a altor state în raport cu UE. Bineînțeles că frica are ochi mare în cazul unor state, nu știu ce-și închipuie, dar nu cred că moldovenii ar putea reprezenta un pericol deosebit pentru securitatea statelor membre.”
Europa Liberă: Cu optimismul revigorat, Vă mulțumim mult, domnule Fruntașu.