Interviu cu Radu Vrabie și Mihai Popșoi: Evoluția Relațiilor Republicii Moldova cu Republica Federativă Germania. Vocea Basarabiei. 27.06.2010.

203

Astăzi vom discuta, în particular, despre relațiile R. Moldova cu Germania ținând cont și de faptul că în această săptămână, la Chișinău, s-a aflat în vizită oficială Ministru Federal al Afacerilor Externe al Germaniei Guido Westerwelle. Invitații noștri din studio sunt domnii Radu Vrabie, Director de Programe la Asociația pentru Politică Externă și dl Mihai Popșoi, Coordonator la Centrul NATO din Chișinău. Bună ziua și bine ați venit la emisiunea noastră!

Așadar, cum pot fi calificate în prezent relațiile dintre R. Moldova și Republica Federală Germania? Dl Vrabie?

1.Relațiile dintre R. Moldova și Republica Federală Germania în prezent

Radu VRABIE, Director de Programe la Asociația pentru Politică Externă: Probabil voi spune un lucru pe larg cunoscut, însă Germania este locomotiva UE, este o țară foarte importantă în cadrul UE și chiar dacă deciziile din cadrul acestei organizații, în cadrul acestui conglomerat de state, se iau prin unanimitate, la ceia ce spune Germania, la vocea Germaniei foarte multe țări ascultă. Și, în acest sens, eu cred că în ultima perioadă relațiile moldo-germane au mers pe o cale ascendentă. Dvs. ați spus despre vizita Ministrului de Externe a Germaniei, recent dl Leancă, Ministrul de Externe a R. Moldova a fost în Germania, dl Filat a fost în Germania unde a avut o întâlnire foarte bună cu Angela Merkel, Cancelarul German. Din punctul asta de vedere vedem o creștere a rolului R. Moldova între factorii de decizie din Republica Federală Germană, și este un lucru îmbucurător. Ceia ce este mai important din punctul meu de vedere este că Moldova și-a obținut acest rol și nu a venit în urma unei conjuncturi geopolitice. De aceia este un lucru lăudabil ceia ce a reușit să facă Guvernul R. Moldova în acest sens, iar Memorandum-ul Merkel-Medvedev referitor la Transnistria este o demonstrație în acest sens.

Corneliu RUSNAC: Dl. Popșoi?

Mihai POPȘOI, Coordonator la Centrul NATO din Chișinău: Legătura noastră cu Germania este una foarte strânsă dar, vizita Ministrului de Externe German la Chișinău este în același timp și un moment istoric pentru că reprezintă prima vizită a unui Ministru de Externe, care este, în același timp, și vice-cancelar German în R. Moldova. De altfel, după cum s-a menționat anterior, au avut loc vizite recente ale Ministrului de Externe dl Leancă l Berlin, dl Prim-ministru Filat a fost și el și a avut întâlniri cu Angela Merkel, iarăși, aceasta pune în evidență cât de importantă este relația noastră cu Germania, care este al cincilea partener economic al R. Moldova, este un partenere foarte important în vederea apropierii R. Moldova de UE, Germania fiind unul din jucătorii principali în UE și R. Moldova are nevoie de suportul acestui Stat important practic pe toate palierele ce țin de relația UE-R. Moldova: liberalizarea regimului de vize, negocierea Acordului de liber schimb comprehensiv și aprofundat, dar, la fel și în soluționarea problemei transnistrene. Relația economică este foarte importantă, pentru că după cum am menționat, vizita trecută a dl Filat în Germania s-a soldat și cu vizita d-lui la una din uzinele Mercedes și dl Prim-ministru și-a exprimat dorința ca Germania să investească în R. Moldova și poate să deschidă o uzină de piese pentru această companie foarte mare. Germania este prezentă pe piața R. Moldova prin asemenea companii ca Metro, Steilmann Knauf, Sudzucker Moldova, companii foarte importante pe piața R. Moldova, care oferă servicii de calitate și produse foarte buna. Aspectul economic este foarte important dar, acum, se pune accent pe problema transnistreană, după cum am văzut în ultimele luni, această problemă a fost dezbătută și menționată la diferite nivele de către diferiți funcționari și personalități, atât din UE cât și din Rusia, Ucraina. Aceasta este o problemă prioritară la moment dat, după părerea mea.

Corneliu RUSNAC: Observăm în ultimul timp o penetrare tot mai mare de către reprezentanții Germaniei în structurile europene acreditate în R. Moldova. Este vorba și de Șefia Delegației Comisiei Europene la Chișinău și de șefia Misiunii de Asistență la Frontiera moldo-ucraineană. Prin ce se explică acest interes al Germaniei față de instituțiile UE din R. Moldova. Dl Popșoi?

2.Interesul Germaniei față de instituțiile UE din R. Moldova

Mihai POPȘOI: Interesul Germaniei pentru aceste instituții bănuiesc că izvorăște din interesul Germaniei în Moldova pentru că am văzut că din țările UE, cele care au promovat R. Moldova au fost Polonia, la un moment dat Suedia, țările Baltice, România dar, aceste țări nu au potențialul Germaniei și Germania a preluat coordonarea evenimentelor de politică externă din această regiune. Preluarea inițiativei de către Germania este un element benefic pentru R. Moldova, Germania constituind un stat cu care avem relații foarte bune, de altfel, cum avem cu majoritatea statelor europene. Într-un fel, trebuie să ne bucure faptul că anume Germania preia această inițiativă în regiune, pentru că pe de o parte avem relații foarte bune, pe de altă parte Germania are interesul dar, și potențialul de a schimba ceva spre bine pentru R. Moldova.

Corneliu RUSNAC: Dl Vrabie?

Radu VRABIE: Tradițional Germania are o deschidere față de spațiul estic, nu în zadar politica de vecinătate a fost demarată sub auspiciile Germaniei, Parteneriatul Estic este sprijinit foarte mult de către Germania și, în acest sens, faptul că Germania atrage o atenție specială pentru R. Moldova este un lucru important. Dar, să vedem care sunt cauzele acestui interes german. Putem spune că este un credit de încredere pe care Germania îl oferă pentru noua conducerea, sau deja conducerea de un an a R. Moldova, Alianței pentru Integrare Europeană care și-a manifestat deschis dorința de a se integra în UE și nu doar la nivel declarativ ci și în anumite domenii chiar devansează cererile UE, cum ar fi cazul vizelor. Un alt aspect important este și dezamăgirea care există în Europa față de țările care cândva erau înaintea R. Moldova, mă refer la Georgia, mă refer la Ucraina. Ambele state au eșuat în politica promovată de ei, în Georgia, Georgia s-a confruntat cu acel război, după care Georgia a cam dispărut de pe agenda politică europeană. În Ucraina a venit o altă conducere care, cel puțin, în primă instanță, are alte obiective. R. Moldova poate fi un model de succes pentru UE. Conflictul transnistrean, este, conform spuselor mai multor specialiști, este unul dintre cele mai rezolvabile conflicte, nu are componentă etnică, nu are componentă religioasă, nu există dușmănie între locuitorii simpli de pe ambele maluri ale Nistrului. De aceia, cred că acești factori însumați au ajutat R. Moldova să devină una din țările cheie în acest spațiu pe care Germania încearcă să o ajute. Însă, nu trebuie să ne îmbătăm cu apă rece, să credem că dacă Germania, și din câte am înțeles, vizita Ministrului de Externe nu a fost planificată de foarte mult timp, această vizită este mai mult un semnal dat R. Moldova de prietenie că Ministrul și-a găsit timp în complicata lui agendă

Corneliu RUSNAC: De altfel, după o vizită la București…

Radu VRABIE: Exact și asta este un semnal pentru R. Moldova, un semnal că avem foarte mult de lucru și trebuie să lucrăm nu doar la nivel declarativ dar, și la nivel practic, pentru că, probabil am să repet ceia ce spun mulți dintre invitații dvs. însă, integrarea europeană este în primul rând politică internă și nu politică externă. Ministerul de Externe își face treaba însă, dacă nu are suport pe intern va fi foarte greu să menținem această deschidere a țărilor europene.

Corneliu RUSNAC: Cancelarul German, Angela Merkel și Președintele Rus, Dmitrii Medvedev semnaseră pe 5 iunie curent un memorandum prin care conveniseră să creeze Comitetul UE-Rusia pentru probleme de politică externă și securitate la nivelul miniștrilor de externe. Comitetul ar urma să discute și să elaboreze recomandări cu privire la conflictele și situațiile de criză în soluționarea cărora sunt implicate Rusia și UE în diferite formate, inclusiv este vorba și de conflictul transnistrean. Guvernul R. Moldova și salutat de altfel, această inițiativă ruso-germană iar, ulterior, presa de la Moscova a scris că Berlin-ul ar fi condiționat crearea acestui Comitet de Politică Externă și Securitate prin retragerea trupelor ruse din Transnistria. Ce efect ar putea avea Memorandum-ul Merkel Medvedev asupra procesului de reglementare transnistreană și în ce măsură ar putea determina această înțelegere între liderii de la Berlin și Moscova retragerea trupelor ruse din stânga Nistrului? Dl Vrabie?

3.Efectul Memorandum-ului Merkel Medvedev asupra procesului de reglementare transnistreană

Radu VRABIE: Ca să înțelegem cât de centrali am fost în semnarea acestui Memorandum, trebuie să spunem că Memorandum-ul a fost semnat la 4 zile după summit-ul Rusia-UE de la Rostov pe Don, practic imediat după înțelegerile care au fost la nivel comunitar UE-Rusia, Germania a mai avut o discuție cu Rusia ceia ce a întărit practic speranțele noastre că Germania își asumă un rol principal în această problemă, problema transnistreană, desigur, acest lucru este bun. În același timp ca să înțelegem și poziția Rusiei, eu bănuiesc că Rusia de mai mult timp își dorește să existe anumite schimbări în situația care există acum în Transnistria, în R. Moldova și respectiv regiunea transnistreană. Acest lucru trebuie să fie făcut pentru ei ca să-și salveze fața. Nu pot să renunțe foarte ușor la Transnistria sunt cetățeni ruși, este suportul pe care îl au și au nevoie de anumite garanții și sprijin din partea UE pentru a rezolva și alte probleme cu care Rusia se confruntă la moment. Plus, Rusia are nevoie de o rezolvare cu succes a unui conflict, chiar pentru imaginea ei internațională. S-a vorbit și după invazia din Georgia unde Rusia a avut de suferit din punct de vedere a imaginii și UE are nevoie de o rezolvare a unui conflict pentru a arăta că poate face acest lucru. Aici, eu cred că interesele lor se întâlnesc în Transnistria și eu cred că o rezolvare europeană a conflictului transnistrean este în interesul nostru. Nu mai avem acele planuri secrete sau înțelegeri secrete cu Moscova. Este o discuție transparentă, sinceră, de care noi avem nevoie, aici la Chișinău și cred că și populația de pe malul stâng al Nistrului are nevoie, în acest sens.

Retragerea trupelor rusești va fi un prim pas. Trebuie să înțelegem că trupele rusești, care au fost aici, trupele de menținere a păcii, și-au făcut misiunea cu multe pretenții la ele, cu neelucidarea până la urmă dacă sunt trupe de pacificare sau joacă mai mult apărând interesele Tiraspolului, cum se mai întâmplă uneori. Trebuie să înțelegem că un prim pas este scoaterea acestor trupe, care ar fi un semn de împăcare. Eu nu văd o dușmănie deschisă între populația de pe malul drept și de pe malul stâng al Nistrului și aceste trupe în acest moment mai mult dezbină malurile decât le unifică. De aceea, o misiune internațională de poliție, de observatori civili este desigur în cazul dat mult mai oportun și mult mai util pentru rezolvarea în sine. Desigur, sunt anumite forțe, în special la Tiraspol care nu-și doresc acest lucru, care încearcă să condiționeze acest lucru, sau care își văd existența doar cu prezența trupelor rusești aici, dar eu cred că dacă vom reuși să trimitem acest mesaj și populației de pe malul stâng al Nistrului, vom reuși să le explicăm care este de fapt rolul acestei misiuni internaționale, eu cred că toată lumea își va dori acest lucru.

Corneliu RUSNAC: Dl Popșoi?

Mihai POPȘOI: Pentru a înțelege mai bine contextul și esența memorandumului în cauză este bine să tragem atenția la propunerea Rusiei de acum doi ani privind noua arhitectură de securitate în Europa, care bunăoară, a fost propusă de către președintele Medvedev tot la Berlin, în Germania, în cadrul unei întrevederi cu Angela Merkel. Deci această nouă arhitectură de securitate prevede oarecum sporirea rolului Rusiei în Europa și diminuarea într-o oarecare măsură a rolului NATO ca unic jucător și cel mai important jucător pe planul de securitate din Europa. Și după cum ați menționat, conform unor experți ruși, Germania anume a condiționat crearea acestui comitet de cooperare pe problemele de securitate și politică externă cu retragerea forțelor din Transnistria, pentru că anume aceste forțe în Transnistria nu permit unui altui acord foarte important, și anume Acordul privind Forțele Convenționale în Europa să fie un acord care să lucreze, și iarăși, în acest context, propunerea Rusiei este foarte importantă pentru conducerea de la Kremlin pentru că prin această propunere ei încearcă să preia inițiativa și să-și adjudece rolul de mare putere regională pe care l-au pierdut după destrămarea Imperiului Sovietic și potențialul lor economic dar, și militar permite acest lucru, însă arhitectura de securitate actuală în Europa, într-un fel plasează Rusia de o parte, izolând-o, iar Rusiei sigur că i-ar fi mai convenabil ca ea să fie un actor important pe arena de securitate. Iarăși, experții ruși recunosc că această inițiativă, acest memorandum e puțin probabil să se soldeze cu mare succes, deoarece rușii nu renunță atât de ușor la această influență a lor din Transnistria. Dacă ar fi dorit s-o facă, au avut multe ocazii s-o facă și anterior. Dar, este interesantă declarația ministrului de externe al Federației Ruse, domnul Lavrov, de acum câteva zile prin care el consimte la înlocuirea misiunii de pacificare cu o misiune civilă internațională, sub egida OSCE, și un lucru foarte important pe care l-a menționat el este că misiunea multinațională, sau chiar europeană ar fi putut exista în Transnistria încă din 2003, dacă Uniunea Europeană nu ar fi intervenit și nu s-ar fi opus semnării memorandumului Kozak. Dar, aceasta este o părere, deci este o poziție a ministrului, nu putem fi siguri cât de sincer este el în această privință, dar observăm că în ultima perioadă au existat foarte multe întâlniri și foarte multe declarații în problematica transnistreană. Pentru a numi doar câteva este acea declarație Ianukovici și Medvedev, declarația Înaltului Reprezentant pentru politică externă a Uniunii Europene, doamna Ashton, declarația doamnei Merkel, deci toate aceste poziții nu fac decât să sporească acea masă critică în jurul problemei transnistrene, care deși aparent nu este o prioritate majoră pentru guvernarea de la Chișinău, prioritatea majoră ar fi lupta cu sărăcia, integrarea europeană dar, iarăși repet, toate aceste luări de poziții ale unor oficiali foarte importanți nu fac decât să sporească poziția problematicii transnistrene pe agenda statelor vecine dar, și instituțiilor europene și să sperăm că printr-o politică bună dusă de Chișinău, dar în egală măsură și de o anumită poziție conciliatore a Tiraspolului se va ajunge la un compromis și bunăoară aici aș menționa evenimentul legat de arestarea sefului Comisiei Electorale Centrale, care a fost reținut doar pentru patru ore și eliberat, deși se presupune că așa-zisele autorități transnistrene i-ar fi întocmit un dosar penal, cu toate acestea el a fost eliberat. Din păcate, alți doi cetățeni rămân, deja de o perioadă îndelungată, în sechestrul autorităților transnistrene, dar anume acest eveniment legat de președintele Comisiei Electorale Centrale denotă că există o oarecare dorință de compromis din partea Tiraspolului, rămâne să vedem cum fa fi ea fructificată și care vor fi evoluțiile ulterioare.

Radu VRABIE: Eu aș intra un pic în contradicție cu ceia ce a spus colegul meu, în primul rând, desigur că Rusia nu își dorește să piardă influența în Transnistria. Pe de altă parte, în relații internaționale se calculează plusurile și minusurile de la anumite lucruri. Rusia nu-și dorea să plece nici din Balcani, nici din Serbia, cu toate astea vedem că nu există prezență rusă militară acolo, pentru că atunci au schimbat-o pe altceva. Rusia este în plină criză. Programul de modernizare nu poate fi făcut decât cu ajutorul partenerilor externi, în special cei europeni, Germania joacă un rol important în procesul de modernizare a Federației Ruse. Totodată, există și această sumă de 2,2 miliarde dolari datoria Transnistriei la gaz. Sunt încă nu atât de puternice vocile care întreabă de ce trebuie să plătim un preț atât de mare în momentul în care avem probleme financiare pentru Transnistria, pentru că 2,2 miliarde de dolari asta sunt 2000 de km de autoband, de drumuri care în Rusia nu există și probabil că acum ajungem la un moment în care prețul Transnistriei este mai mare întreținerea ei decât, deci, prețul economic este prea mare pentru influența politică pe care o are Transnistria. Vedem că nici guvernul de la Chișinău, cu toate discuțiile că va fi un guvern pro-român sau care va uni R. Moldova cu România sunt doar speculații. Guvernul este destul de flexibil, chiar și în problema transnistreană care, totuși, este o prioritate, una dintre cele cinci priorități ale Guvernului R. Moldova. Moldova acționează altfel, fără ideologii, fără componentă emoțională prea mare dar, lucrează foarte practic și mai bine cel puțin decât ceea ce aveam mai înainte. Întâlnirile între Osipov și Iastrebceak sunt mai dese decât au fost în ultimii cinci ani cred că între reprezentanții politicii Chișinăului și a Tiraspolului. Problema transnistreană se va rezolva inclusiv prin deschiderea regiunii. Atât timp cât regiunea este închisă, ea poate fi ușor controlată de anumite forțe, clanuri, regimuri, putem să le numim cum vrem. Deschiderea regiunii înseamnă de fapt începutul sfârșitului acestui regim. Nu degeaba sunt arestați oameni și învinuiți de nu știu de ce, de spionaj. Pentru că sunt anumite forțe la Tiraspol care nu-și doresc rezolvarea și încearcă să tensioneze situația. Așteaptă un răspuns violent de la Chișinău, așteaptă un răspuns dur, ca după aia să poată bloca procesul de negocieri. Din acest punct de vedere, cred că guvernul acționează foarte bine că nu se lasă provocat. Chiar dacă uneori ne pare că reacția guvernului este moale, ea de fapt este mai bună decât putem să ne așteptăm. Același lucru este și în cazul Uniunii Europene. Deseori ne pare că această abordare a Uniunii Europene de a acționa foarte greoi, de a acționa foarte încet, de a reacționa încet la evenimentele care se produc aici, ne par supărătoare sau am vrea mai mult de la Uniunea Europeană. Pe de altă parte, vedem că această abordare a Uniunii Europene, aceste acțiuni pe care le-a făcut Uniunea Europeană în ultimii câțiva ani sunt mai eficiente decât toate inițiativele pe care le-a avut guvernul R. Moldova, care își dorea foarte repede rezolvarea conflictului transnistrean. Deci, noi trebuie să privim conflictul transnistrean nu ca pe un eveniment ci ca pe un proces. Trebuie să lucrăm pentru a obține ceva și nu de a avea o hârtie semnată, care deseori este încălcată, cum avem acum în sutele de documente care au fost semnate în rezolvarea acestei probleme.

Corneliu RUSNAC: Cât de importantă este pentru R. Moldova susținerea Germaniei în dialogul cu privire la liberalizarea regimului de vize cu Uniunea Europeană? Dl Vrabie?

4.Importanța susținerii Germaniei în dialogul cu privire la liberalizarea regimului de vize cu Uniunea Europeană

Radu VRABIE: Din punct de vedere politic este foarte important. Cum am mai spus, părerea Germaniei se ascultă și dacă Germania este de acord cu liberalizarea regimului de vize pentru Moldova înseamnă foarte mult. Acum Germania este un fel de actor sceptic pozitiv. Deci, era o țară sceptică față de liberalizarea regimului pentru cetățenii Republicii Moldova, acum încetul cu încetul se aud semnale pozitive. Din punct de vedere politic, cred că avem trei țări: Olanda, Austria, Italia cred, care că au rezerve față de liberalizarea regimului de vize pentru R. Moldova dar, este mai mult din punct de vedere tehnic, și vă spun ce înseamnă tehnic și este poziția ministerelor de interne, pentru că până la urmă cu imigranții ilegali în statele Uniunii Europene, de acest aspect se ocupă ministerele de interne. Noi acum avem nevoie de cooperare la nivel de ministere de interne din Republica Moldova cu omologii lor din Uniunea Europeană. Nu spun că asta e tot ceea ce trebuie să facem, pentru că avem anumite restanțe la acest capitol, însă trebuie de intensificat rolul Ministerului de Interne, de a crea acele legături cu omologii lor din țările care sunt sceptice, de a-i convinge și de a putea demonstra că cetățenii Republicii Moldova nu reprezintă un pericol pentru statele Uniunii Europene. De altfel, am auzit că mesajul prim – ministrului Filat la întâlnirile sale cu reprezentanții Uniunii Europene este nu de a obține liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii R. Moldova ca atare, ci de a solicita sprijinul Uniunii Europene de a rezolva toate problemele, în așa fel încât, să fim eligibili pentru liberalizarea regimului de vize, ceea ce este o altă abordare și o abordare cred că mult mai pe placul europenilor. Deci, noi nu cerșim acest regim, ci noi încercăm să fim euro-conformi, ca să putem beneficia de acest privilegiu.

Corneliu RUSNAC: Dl Popșoi?

Mihai POPȘOI: Da, într-adevăr în continuarea gândului domnului Vrabie, guvernul nostru a demonstrat că anume preluarea experienței statelor din Balcanii de Vest îl va ajuta ca la un moment dat, după ce va implementa toate rigorile impuse statelor respective, R. Moldova să fie deja pregătită pentru acest proces de liberalizare a vizelor și să nu cerșească, după cum a spus și domnul Vrabie, această liberalizare dar, în acest proces Germania este foarte importantă, atât din perspectiva influenței sale în procesul decizional din Uniunea Europeană dar, și din partea asistenței atât financiare cât și tehnice pe care o poate oferi Germania în problemele tehnice ce țin de ajustarea la standardele europene, atât a sistemului vamal, a grănicerilor, și bunăoară, am menționat la începutul emisiunii că Germania este foarte activă în R. Moldova și anume acest lucru este foarte important. Cât privește ceea ce face R. Moldova pentru ca acest regim de liberalizare a vizelor să fie unul mai apropiat este foarte salutabil, pentru că cetățenii R. Moldova, bunăoară, au disperata nevoie de această liberalizare, pentru că cunoaștem că o mare parte din cetățenii noștri se află la muncă peste hotare și aceasta este o problemă existențială, pentru că cozile care au loc la ambasade pentru vize și efortul care este necesar să fie depus nu face decât să îngreuneze soarta și așa dificilă a cetățenilor și, sperăm că în viitorul cât mai apropiat și această vizită a ministrului extern german va avea un efect pozitiv, inclusiv și asupra problemei liberalizării vizelor pentru cetățenii Republicii Moldova.

Radu VRABIE: Dacă îmi permiteți aș vrea să mai adaug că în acest proces pe care încercăm să-l facem e nevoie de aportul tuturor, inclusiv al cetățenilor, pentru că colegul meu a menționat despre cozile acestea, multe probleme cu care se confruntă concetățenii noștri în drumul lor de a merge și a lucra în statele europene, însă contează foarte mult imaginea cetățenilor, dacă ei vor reuși să se comporte acolo foarte bine, dacă vor avea o imagine bună, asta va ajuta foarte mult și autoritățile de la Chișinău, pentru că în pofida faptului că România este membru a UE cu ce probleme se confruntă guvernul de acolo, numai datorită faptului că imaginea românilor, de exemplu în Italia, este una foarte proastă. De aceea, trebuie să conștientizăm că trebuie să ajutăm autoritățile noastre în implementarea reformelor, care să ne ajute la liberalizarea regimului de vize și să o facem fiecare, conștient prin toate acțiunile pe care noi putem să le facem și nu doar să credem că este o chestiune pur a Guvernului care doar el trebuie să se ocupe.

Corneliu RUSNAC: În concluzie, foarte pe scurt, pe ce direcții de colaborare ar trebui să se pună accentul cel mai mult în relația cu Germania? Dl Vrabie?

5.Direcții de colaborare pe viitor între R. Moldova și Germania

Radu VRABIE: Nu cred că putem să spunem anumite direcții prioritare. Ele într-un fel sunt legate una de cealaltă. Avem nevoie de sprijin politic din partea Germaniei, însă el se face doar prin ceea ce facem noi aici acasă, iar aici acasă înseamnă și atractivitate investițională. Dacă vom reuși să aducem actori importanți din economia Germaniei pe piața Republicii Moldova, să o facem atractivă pentru ei, desigur că și discuțiile despre Republica Moldova în interiorul Germaniei vor crește. Atâta timp cât suntem un fel de terra incognita pentru anumite companii din Germania, sau chiar în alte țări, cu atât mai greu este ca să pătrundem, să ajungem pe agenda ministerelor din Germania sau chiar a conducerii de vârf din Germania. Trebuie să lucrăm în această direcție, în direcția integrării europene, iar aceste lucruri vor veni într-un fel organic, vor fi armonios, vor adăuga la ceea ce avem nevoie în relațiile cu Germania.

Corneliu RUSNAC: Domnule Popșoi!

Mihai POPȘOI: Există câteva direcții prioritare în care relația noastră cu Germania ar putea să dea un efect foarte pozitiv. Să pornim de la problema transnistreană. Acest Memorandum care s-a semnat recent ar putea în perspectivă să aducă beneficii foarte bune pentru R. Moldova până și până la soluționarea conflictului, căci cu toții recunoaștem că anume prezența militară rusă este un impediment major pentru mișcarea carului din loc. Cel de-al doilea aspect este problema economică și această disparitate care există între relațiile comerciale dintre Republica Moldova și Germania. De altfel noi importăm din Germania de circa patru ori mai mult decât exportăm. Desigur că, Germania fiind a treia economie globală își permite să exporte atât de mult dar, și republica Moldova trebuie să își sporească prezența sa pe piața germană, pentru ca iarăși, cetățenii germani să fie familiarizați cu Republica Moldova, inclusiv prin produsele moldovenești dar, și prin diaspora moldovenească, care trebuie să spunem că este foarte activă și foarte bine organizată în Germania. Un alt aspect ar fi cooperarea politică despre care s-a menționat, în vederea liberalizării regimului de vize, unde Germania este foarte și foarte utilă. Și cel de-al patrulea aspect este procesul de negocieri a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Comprehensiv, în care iarăși, Germania ar putea să fie de un imens ajutor R. Moldova . Deci valorificarea tuturor acestor patru aspecte în ansamblu la maxim, ar aduce beneficii foarte mari R. Moldova atât în soluționarea problematicii transnistrene, în integrarea sa europeană și în sporirea standardelor de viață și dezvoltării sale economice în general.

Corneliu RUSNAC: Spre regret, timpul rezervat emisiunii noastre a expirat. Eu vă mulțumesc foarte mult pentru prezența la acest program. Stimați ascultători, eu Corneliu Rusnac, vă reamintesc că ați ascultat o emisiune de discuții pe teme de politică externă realizată cu suportul Asociației pentru Politică Externă și finanțată de Fundația Friedrich Ebert. Pe curând!