Interviu cu Victor Chirila si Eugen Caras: Ultimele evoluții în negocierile privind liberalizarea regimului de vize. Vocea Basarabiei. 19.09.2010.

87

Corneliu RUSNAC, moderator IMEDIA: Bună ziua stimați ascultători! Sunt Corneliu Rusnac și vă salut la o nouă emisiunii de sinteze și dezbateri pe teme de politică externă, emisiune realizată cu suportul Asociației pentru Politică Externă și finanțată de Fundația Friedrich Ebert.

Astăzi, vom discuta, în particular, despre ultimele evoluții privind negocierile purtate de autoritățile R. Moldova cu oficialii europeni în problema liberalizării regimului de vize cu țările UE. Invitații noștri din Studio sunt domnii Eugen Caras, Șef adjunct al Departamentului Integrare Europeană al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene și dl Victor Chirilă, Director Executiv al Asociației pentru Politică Externă. Bună ziua și bine ați venit la emisiunea noastră!

În această săptămână premierul Vlad Filat a întreprins o vizită la Bruxelles unde s-a întâlnit cu mai mulți oficiali europeni de rang înalt, inclusiv Cecilia Malmstrom, Comisar European pentru Afaceri Interne cu care a discutat despre liberalizarea regimului de vize. Revenit la Chișinău dl Filat a declarat că Comisia Europeană va elabora la mijlocul lui octombrie un raport ce va stabili criteriile pentru liberalizarea regimului de vize pentru R. Moldova, după care țara ar putea primi o foaie de parcurs cu condițiile pe care ar trebui să le îndeplinească pentru a obține liberalizarea regimului de vize. Putem presupune de pe acum ce va conține acest raport al Comisiei Europene și care vor fi condițiile incluse în foaia de parcurs? Dle Caras?

1.Perspectivele liberalizării regimului de vize

Eugen CARAS, Șef adjunct al Departamentului Integrare Europeană al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene: Într-adevăr, dl Premier a avut discuții consistente la Bruxelles în această săptămână, deci între 15-16 septembrie și una din discuțiile importante a fost pe vize cu Comisarul European, Cecilia Malmstrom. După cum se cunoaște, săptămâna curentă și cea anterioară am avut două misiuni de documentare ale UE la Chișinău compuse din experți ai Comisiei Europene și din statele membre ale UE. Acești experți sau documentat în domeniile ce țin de regimul de vize și în perspectiva liberalizării acestui regim pentru R. Moldova. Acești experți europeni vor prezenta un raport asupra celor ce au văzut la Chișinău și discuțiile pe care le-au purtat cu oficialii și experții moldoveni. În urma acestui raport, Comisia Europeană va pregăti un raport, o comunicare pentru statele membre pentru a examina posibilitatea lansării unui Plan de Acțiuni în luna octombrie curent, care va avea drept scop liberalizarea regimului de vize. Exact ce va fi in acest plan de acțiuni cred că urmează să așteptăm puțin și vom vedea dar, de fapt, acest Plan de Acțiuni se va axa pe acei termeni de referință care există pentru dialogul R. Moldova-UE pe vize și va ține cont de situația în R. Moldova sub aspect de securitatea documentelor, managementul frontierei, migrația ilegală și politici de azil. La fel, va cuprinde și ceia ce ține de asigurarea ordinii publice și securității precum și cooperării internaționale a R. Moldova cu alte state.

Corneliu RUSNAC: Dle Chirilă?

Victor CHIRILĂ, Director Executiv al Asociației pentru Politică Externă: Eu cred că suntem pe o traiectorie bună în ceia ce privește liberalizarea regimului de vize cu UE, chiar aș spune că ne mișcăm surprinzător de repede pentru că mesajele care vin de la Bruxelles ne fac să credem că până la sfârșitul acestui an este posibil ca R. Moldova să aibă un Plan de Acțiuni. Eu sper că agenda politică internă din țara noastră nu va da peste cap aceste mesaje și această tendință pozitivă. Eu, în același timp vreau să remarc că până nu demult se vorbea că R. Moldova este în urma Ucrainei la capitolul liberalizarea regimului de vize cu mai bine de un an și ceva. Acum, însă, lucrurile nu mai stau în acest mod pentru că se vorbește că în octombrie, de exemplu, Ucraina va primi de la UE un Plan de Acțiuni. Aceste mesaje care ne vizează pe noi vorbesc despre același lucru că în octombrie sau la sfârșitul toamnei și R. Moldova… Într-un fel, R. Moldova începe să se sincronizeze într-un fel cu Ucraina, să fie la același nivel, să ajungă din urmă Ucraina și acest lucru este foarte important să-l reținem pentru că semnifică că țara noastră a făcut progrese semnificative pe parcursul acestui an. Desigur, noi nu am pornit de pe un teren gol. În ultimii 5 ani, începând cu 2005 când R. Moldova a semnat Planul de Acțiuni cu UE s-au făcut multe reforme la capitolul liberalizarea regimului de vize care au creat terenul necesar pentru a impulsiona discuțiile, dialogul cu privire la liberalizarea regimului de vize cu UE. Este important ca această tendință să continue și faptul că pe parcursul acestei luni au fost două misiuni europene care au evaluat starea de lucruri la capitolul regimul de vize în R. Moldova demonstrează și interesul UE de a accelera lucrurile și de a ne ajuta în această privință. Raportul UE, cu siguranță, va trece în revistă rezultatele, progresele pe care R. Moldova le-a făcut până acum. Din discuțiile care au fost pană acum între Chișinău și Bruxelles putem deduce că UE este conștientă de aceste progrese pozitive și ele vor fi reflectate în acest raport. În același timp, sunt și domenii în care R. Moldova ar trebui să depună eforturi și aici mă refer șa securitatea frontierelor noastre, mă refer și la securitatea documentelor, la imigrarea ilegală. Raportul recent al Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii arată că R. Moldova are anumite probleme de rezolvat la acest capitol. Cu siguranță, și raportul UE va face referire la aceste deficiențe. De aceia, trebuie să ținem cont de progrese dar, în același timp să ne focusăm cât mai mult pe ceia ce trebuie de făcut în următoarele luni neavând acest Plan de Acțiuni și trebuie să găsim și resursele necesare pentru a motiva birocrația să facă la timp acele reforme. Și, desigur, să nu uităm că și societatea civilă este implicată în acest proces. Ea trebuie să fie prezentă pentru că liberalizarea regimului de vize nu este doar efortul Guvernului este efortul întregii societăți.

Corneliu RUSNAC: Premierul Vlad Filat a declarat zilele trecute că în cazul în care R. Moldova va merge în continuare pe calea reformelor și va îndeplini condițiile stabilite în foaia de parcurs cetățenii moldoveni vor putea călători în UE fără vize deja peste un an și jumătate. Cât de realist este acest termen și, în general, putem vorbi acum despre termene concrete? Dle Chirilă?

1.Termeni temporali privind liberalizarea regimului de vize

Victor CHIRILĂ: Bine, dl Filat a declarat că s-ar putea ca în 18 luni R. Moldova să beneficieze de acest regim liberalizat de călătorie în spațiul UE. El pornește de la experiența statelor Balcanice, precum este Macedonia. Niște exemple pe care noi am dori să le repetăm. Este o dorință pozitivă, este o dorință bună, vom vedea care sunt eforturile, vom vedea dacă evoluțiile politice de la Chișinău nu vor veni contrar acestor dorințe, să sperăm că nu. Este important ca în noiembrie, la alegeri în R. Moldova să fie aleasă o clasă politică care înțelege mija angajamentelor luate până acum de Guvernarea actuală și să fie promovate și în viitor pentru că liberalizarea regimului de vize este o dorință a întregii societăți indiferent de culoarea politică și de apartenențele politice, partinice ale fiecăruia din noi. Este o dorință care ne vizează pe toți și indiferent cine va veni la putere trebuie să continue să implementeze acele reforme care ne vor aduce mai aproape de acest obiectiv. Sper foarte mult că aceste 18 luni vor fi de ajuns ca să implementăm viitorul Plan de Acțiuni pe care UE ni vi-l acorda.

Cred însă că până în 2013 R. Moldova are toate șansele să primească o decizie clară în acest sens pentru că este și în interesul R. Moldova de a soluționa problemele existente la capitolul frontiere, imigrațiune ilegală, securitatea documentelor dar, este și în interesul UE să facă din R. Moldova o poveste de succes, cum le place să spună politicienilor noștri pentru că miza este mult mai mare. Miza este viitorul Politicii Europene de Vecinătate, viitorul Parteneriatului Estic. Dacă UE eșuează în R. Moldova va fi un semnal foarte prost și pentru celelalte state membre ale Parteneriatului Estic. De aceia, cred eu că această prezență masivă a UE pe care o vedem în aceste zile la Chișinău și în viitoarele săptămâni demonstrează că angajamentul UE este foarte mare. El nu se va opri odată cu alegerile din noiembrie indiferent de rezultatul lor, dimpotrivă, presiunea UE va crește și mai mult asupra clasei politice de la noi pentru a crea o situație stabilă în R. Moldova, pentru a oferi țării o stabilitate politică necesară pentru implementarea reformelor asumate până în prezent.

Corneliu RUSNAC: Dle Caras?

Eugen CARAS: Sunt de acord cu multe chestiuni p care le-a punctat dl Chirilă aici. Într-adevăr, pe alocuri, este dificil de a prognoza și de a spune despre careva perioade de implementare a Planului de Acțiuni pentru liberalizarea regimului de vize. În același timp, este firesc și normal să ne uităm la experiența altor țări care au parcurs deja această cale și anume celor din Balcanii Occidentali. Pe de altă parte, de a spune acum cu certitudine perioada când noi vom îndeplini toate criteriile pentru a primi acest regim fără vize este destul de dificil și este destul de dificil pentru că sunt o serie de factori implicați, atât necesitatea de face reforme pe interior la noi în R. Moldova, cât și care este situația, în general, în UE. Există o serie de state care, de regulă, sunt reticente sub aspect de politici migraționale și chestiuni de vize. Nu avem o asemenea problemă ca atare dar, este necesitate de a continua un dialog continuu cu aceste țări pentru a demonstra că R. Moldova nu reprezintă un risc sub aspect de migrațiune masivă către spațiul comunitar. Bineînțeles că există necesități pe interior să se producă reforme. Doar să menționez că recent au fost întreprinși pași foarte clari și foarte concreți în această direcție, în acest sens și lucrul acesta a fost, inclusiv, menționat Comisarului pentru Afaceri Interne Malmstrom. Vreau să mă refer la decizia Guvernului de a elibera în exclusivitate pașapoarte biometrice și începând din 1 ianuarie, anul viitor, la fel, recent a fost adoptată Legea Străinului, care este conformă cu rigorile UE, a fost adoptat Planul Național pentru drepturile omului, la fel a fost lansată procedura de a elabora conceptul managementului integrat al frontierei, o chestie foarte importantă pentru dialogul nostru pe vize. Și, nu pot să nu fiu de acord cu dl Chirilă, sub aspect de care sunt așteptările UE față de R. Moldova.

Într-adevăr UE își dorește un partener predictibil și un partener stabil cu o stabilitate politică aici în R. Moldova și cu o Guvernare care este angajată de a promova reforme care ar apropia R. Moldova de UE și acest semnal l-am simțit și l-am auzit chiar zilele acestea când o delegație foarte numeroasă, un grup de lucru din partea Consiliului UE unde sunt reprezentanți a 23 de state UE în această delegație, și acest mesaj foarte clar pentru o guvernare care promovează reforme, care are o orientare pro-europeană. Deci, acest sprijin a fost foarte clar exprimat și în cadrul acestor discuții cu delegația UE care se află acum la Chișinău. Sigur că trebuie să ne raportăm în spațiu și în timp. Să vedem care va fi perspectiva, revin la Planul de Acțiuni, în ce timp? Eu cred că trebuie să fim optimiști și chiar zilele astea am auzit niște declarații contradictorii. Pe de o parte uni zic că în octombrie lumea ar vrea să călătorească în spațiul european fără vize, deci, trebuie să atenționăm lumea că abia în octombrie anul curent se dorește lansarea acestui Plan de Acțiuni care are ca scop liberalizarea regimului de vize. Pe de altă parte există lume sceptică vis-a-vis de cât va dura. Eu aș vrea să încurajez lumea să fie optimistă și într-o perioadă, în opinia mea, relativ scurtă, este posibil pentru R. Moldova ca să obțină acest regim fără vize.

Corneliu RUSNAC: Totuși, dl Chirilă s-a referit mai înainte la unele probleme care ar face dificil procesul de liberalizare a vizelor. Eu aș vrea să vă întreb care sunt problemele acele mai serioase care ar putea împiedica obținerea rapidă a regimului liberalizat de vize? De exemplu, problema transnistrean poate fi o piedică pentru obținerea acestui regim? Dle Caras?

2.Este problema transnistreană o piedică pentru obținerea regimului liberalizat de vize

Eugen CARAS: Cred că ar fi corect să ne uităm dintr-o perspectivă largă la ceia ce înseamnă liberalizarea regimului de vize. Nu cred că sunt factori primari sau secundari, mai importanți sau mai puțin importanți, eu cred că toate aspectele sunt importante. Bineînțeles că și factorul transnistrean este un subiect pe care îl realizăm și noi că trebuie să îl tratăm cu maximă inteligență și precauție și europenii la fel înțeleg că există situația aceasta și trebuie de examinat de ce manieră să tratăm acest subiect. Ceia ce la moment cunoaștem, este că sub aspect migrațional, a fluxului migrațional prin sectorul transnistrean, sau pe linia administrativă, mai bine zis, nu ar exista un pericol pentru UE, nu există un pericol din perspectiva fluxului migrațional. Problema, ca atare, transnistreană, bineînțeles că este discutată de noi cu partenerii europeni în cadrul dialogului politic. De aceia, eu nu aș identifica o problemă foarte mare sau o problemă majoră de această situație din perspectiva tehnică a dialogului de vize, cu toate că, inclusiv, în cadrul dialogului pe vize când vorbim, în special, ne referim la securitatea documentelor, atunci, examinăm și subiectul documentelor primare, certificate de naștere eliberate în regiunea transnistreană, în raioanele de est, eliberarea pașapoartelor pentru populația din stânga Nistrului. De fapt, subiectul acesta figurează în dialogul nostru cu UE pe vize dar, nu pot să spun că este o problemă care trezește cea mai mare îngrijorare.

Corneliu RUSNAC: Dl Chirilă?

Victor CHIRILĂ: Eu cred că problema transnistreană este o provocare în acest context pentru că vorbind despre managementul integrat al frontierei, el nu poate fi deplin atât timp cât nu controlăm frontiera noastră de est pe perimetrul transnistrean, de aceia, trebuie să găsim soluții. Soluții sunt analizate mai multe dar, unele din ele creează anumite suspiciuni la Tiraspol sau suspiciuni la Kiev sau la Moscova vis-a-vis de acțiunile noastre, de intenția reală a acțiunilor noastre. De aceia, este important ca subiectul liberalizării regimului de vize să fie adus pe agenda discuțiilor sectoriale dintre Chișinău și Tiraspol. Eu nu exclud că ar trebui să creăm chiar și un grup de lucru la acest capitol pentru că liberalizarea regimului de vize este un subiect care îi interesează nu doar pe cetățenii care trăiesc pe partea dreaptă a Nistrului dar, și pe cei care trăiesc în regiunea secesionistă Transnistreană. Este nevoie de un dialog cu ei. De asemenea, cred că această problemă poate și trebuie să fie soluționată și în dialogul cu Kievul. Kievul trebuie să fie interesat ca să găsim o soluție comună la problema migrației ilegale. Chiar dacă acest flux nu este atât de intens, oricum, avem o porțiune de frontieră care nu este controlată și ea creează tentații pentru diferite elemente uneori certate cu legea care pot veni în R. Moldova. Există între R. Moldova și Kiev și, de asemenea, UE, Comisia Europeană, în primul rând, există acest dialog trilateral cu privire la controlul frontierei. Acest dialog trebuie să continue și continuă mai departe și trebuie să găsească soluții la problema noastră comună. Parteneriatul Estic este un cadru multilateral care ne poate favoriza în această privință. Sunt de acord cu dl Caras când dumnealui spune că nu este o problemă majoră în viziunea UE dar este o problemă care creează anumite îngrijorări la Bruxelles, trebuie să recunoaștem acest lucru. O problemă care în viziunea europenilor trebuie soluționată găsind soluții de compromis. De aceia, eu sunt optimist că aceste soluții vor fi găsite, vor fi găsite cu ajutorul UE. UE deja acumulează anumită experiență în dialogul cu regiunea transnistreană. Vedem că se va relua transportul feroviar prin regiunea transnistreană și acest lucru se va face nu fără asistența UE. UE a trimis câteva misiuni în regiune și în R. Moldova pentru a facilita găsirea acestei căi de compromis. Iată că s-a găsit, cu siguranță, ceastă experiență de mediere, de soluționare a unei probleme, nu se va pierde în zadar și va fi folosită pentru găsirea unor soluții pentru alte probleme cum este problema controlului frontierei pe perimetrul transnistrean.

Corneliu RUSNAC: Ca R. Moldova să obțină acest regim liberalizat de vize despre care vorbim ar trebui să beneficieze de acordul fiecărei dintre țările UE. Or accepta, oare, cele 27 de state din UE să ofere Chișinăului acordul său, toate cele 27 de state chiar dacă va îndeplini toate condițiile stabilite în foaia de parcurs acum în condițiile când, iată, țări ca Franța își înăspresc politica anti-migrațională? Dl Chirilă?

3.Acordul sau dezacordul statelor UE pentru acordarea regimului liberalizat de vize R. Moldova

Victor CHIRILĂ: Pe de o parte R. Moldova va trebui să îndeplinească o serie de criterii tehnice, criterii ce vor fi menționate în acest Plan de Acțiuni. Pe măsură ce aceste criterii tehnice vor fi îndeplinite și Comisia Europeană va lua act de ele prin diferite rapoarte trimise statelor membre, presiunea asupra statelor membre de a ne accepta, de a ne da o dată concretă privind liberalizarea regimului de vize va crește dar, această deschidere va fi proporțională cu eforturile noastre. Din momentul în care R. Moldova va primi acest Plan de Acțiuni, totul este în mâinile noastre, cât de repede sau cât de greu va veni ziua mult dorită va depinde de noi, de Guvernul nostru, de societate, de noi toți. Eu cred foarte mult că această importanță a efortului pe care trebuie să-l depunem toți este înțeles atât de către Guvernare cât și de opoziție și, aici, nu ar trebui să fie o scindare de opinii. Plus la aceasta, cred că liberalizarea regimului de vize nu este o chestiune de îndeplinirea unor criterii tehnice, deși aceasta este extrem de importantă, dar, are și o componentă politică foarte pronunțată pentru că dând acest regim de călătorii fără vize, drept de a călători fără vize în UE cetățenilor R. Moldova și nu numai, înseamnă un semnal. Este un semnal de susținere politică, un semnal de angajament continuu în această regiune și este un semnal pentru toate țările din Europa de Est pentru ucraineni, georgieni, azeri, armeni și alte state.

Prin acest exemplu se arată că voi puteți să obțineți același lucru dacă depuneți eforturi, dacă standardele voastre sunt armonizate cu standardele UE, în cazul acesta, va exista un singur spațiu de călătorie în UE fără vize și fără obstacole tehnice. De asemenea, aș vrea să menționez că Rusia este din ce în ce mai interesată de liberalizarea regimului de vize și presiunile asupra Rusiei cresc foarte mult, vedem și din ultimele declarații ale Ministrului de Externe Lavrov. Sunt state ca Germania, Spania, care susțin puternic doleanța Rusiei dar, în același timp, sunt state care condiționează acordarea acestui regim liberalizat de călătorii pentru cetățenii Rusiei de acordarea aceluiași regim pentru state ca Ucraina și Moldova. Această situație ne favorizează într-o anumită măsură, de fapt, îi va forța pe liderii UE să găsească o soluție la această dilemă și cu siguranță, ne putem aștepta ca regimul liberalizat de vize să fie acordat practic, în paralel, atât Ucrainei cât și R. Moldova și Rusiei cu mici diferențe de timp. Eu personal, mă aștept la o astfel de evoluție pe viitor.

Corneliu RUSNAC: Dle Caras?

Eugen CARAS: Ceia ce este important în opinia mea este o coincidență de viziune între Bruxelles și Chișinău sub aspect de imprimare a unui caracter tehnic dialogului dintre R. Moldova și UE pe vize. Atât Comisia Europeană cât și Guvernul de la Chișinău pledează pentru a avea discuții cât mai tehnice și nu a politiza un subiect care poate fi foarte ușor politizat, ceia ce înseamnă călătorii fără vize. Tocmai în acest sens, lucrul acesta a fost reiterat și cu prilejul acestor misiuni a UE, care s-au aflat la Chișinău, de documentare, ni s-a reiterat ca să discutăm aspecte tehnice ale dialogului pe vize în conformitate cu termenii de referință și să politizăm cât mai puțin această chestiune. În viziunea mea, lucrul acesta este foarte important și tocmai această abordare o are și Chișinăul pentru că după cum ați spus și dvs. există o serie de state care au unele sensibilități pe domeniul respectiv și nu este cazul de a stimula sau provoca niște nedumeriri sau niște îngrijorări în unele capitale. În opinia mea, dacă Chișinăul își va face temele de acasă așa cum s-a angajat, la un moment potrivit și cele 27 de state ale UE nu vor avea o problemă în a ne acorda acest regim fără vize. Dar, este o cale de parcurs. Aven noi de făcut temele de acasă, să fim conformi cu rigorile UE, între timp Ministerul de Externe de la Chișinău, Ministerul Justiției, Ministerul justiției trebuie să poarte un dialog constant cu capitalele europene pentru a demonstra că Chișinăul își respectă angajamentele, face o chestiune sau alta în concordanță cu dialogul pe vize și finalmente când vom ajunge la luarea deciziei, acele capitale europene care potențial ar avea dubii să fie pregătite să ea o decizie favorabilă Chișinăului.

Aș vrea să mă refer și eu foarte succint la ceia ce spunea dl Chirilă, sub aspect de…o abordare regională dacă vreți…sub aspect de dialog cu Rusia sau cu Ucraina pe vize și cum ne-ar influența acest dialog pe noi. În primul rând, cred că ar fi corect de a spune că R. Moldova a putut recupera destul de mult în această perioadă de timp. Dacă ne amintim în Declarația comună a R. Moldova cu UE din decembrie anului trecut din cadrul Consiliului de Cooperare s-a vorbit despre examinarea posibilității de a lansa un dialog pe vize în 2010 dacă sunt condițiile favorabile. Iată că la 15 iunie am asistat la lansarea acestui dialog. În aceiași zi a fost prima ședință a funcționarilor de rang înalt în cadrul dialogului pe vize. Acum am avut aceste două vizite la Chișinău a misiunilor din partea UE. Sperăm foarte mult c a în octombrie UE să decidă favorabil pentru a lansa Foaia de Parcurs sau Planul de Acțiuni pentru liberalizarea regimului de vize. Deci, se vede că în comparație cu alte state din regiune, care au lansat dialogul pe vize cu doi ani, doi ani jumătate în urmă, noi anul acesta l-am lansat și anul acesta suntem foarte aproape de a primi și acest Plan de Acțiuni. Lucru care trebuie remarcat, și cred că este un lucru care vorbește de la sine că este un succes în planul acesta. Avem foarte mulți prieteni în cadrul UE care vor ca R. Moldova și ca cetățenii noștri să călătorească liber în UE și eu cred că această abordare, în pachet, sau de o manieră regională, probabil că ne favorizează și pe noi. În momentul în care noi am recuperat acest timp și dacă noi reușim să primim acest Plan de Acțiuni într-o perioadă relativ scurtă, lucrul acesta este foarte favorabil pentru R. Moldova.

Corneliu RUSNAC: Spre regret, timpul rezervat emisiunii noastre a expirat. Eu vă mulțumesc foarte mult pentru prezența la acest program. Stimați ascultători, eu Corneliu Rusnac, vă reamintesc că ați ascultat o emisiune de discuții pe teme de politică externă realizată cu suportul Asociației pentru Politică Externă și finanțată de Fundația Friedrich Ebert. Pe curând!