Europa.md: Domnule Ambasador, recent ați acumulat funcții de reprezentant personal al președintelui Republicii Moldova la Consiliul Permanent al Francofoniei, Reprezentant Permanent pe lângă Uniunea Latină, precum și delegat permanent al Republicii Moldova pe lângă UNESCO. Care este valoarea adăugată pentru R.Moldova în contextul participării ei în aceste organizații?
Oleg Serebrian: De fapt, majoritatea statelor au câte două sau chiar trei ambasade la Paris. E vorba și de țări relativ mici cum ar fi Ungaria, bunăoară. Republica Moldova e una dintre puținele state care sunt prezente la Paris cu o singură misiune diplomatică, care gestionează atât relațiile bilaterale moldo-franceze, cât și raporturile noastre cu organizații internaționale atât de mari precum UNESCO sau Origanizația Internațională a Francofoniei. UNESCO e o instituție pe cât de mare, pe atât de complexă, care, din punctul meu de vedere n-a fost întotdeauna tratată de Chișinău cu atenția cuvenită. Mulți diplomați străini îmi spun acum că la o serie de ședințe și reuniuni importante de la UNESCO diplomații moldoveni lipseau. Și asta în pofida faptului că deseori susținem precum că anume cultura, educația sau știința ar fi acele domenii cu ajutorul cărora am putea deveni mai cunoscuți în lume, ne-am putea afirma în plan internațional. Același lucru e valabil și atunci când ne referim la Organizația Internațională a Francofoniei, care reunește zeci de state și entități teritoriale autonome de pe toate continentele. Apropo, pe 22-24 octombrie la Montreux, în Elveția, va avea loc reuniunea la vârf a șefilor de stat și de guvern ai OIF la care e așteptat și domnul președinte Mihai Ghimpu. Prezența domniei sale la Montreux va fi un semn de aderență a țării noastre la marea familie a francofoniei, din care fac parte două dintre cele opt mari puteri economice ale lumii – Franța și Canada, dar și nouă din cele 27 state membre ale UE. Va fi un extraordinar prilej și pentru discutarea unor probleme bilaterale. Țin să amintesc că acum doi ani, la precedentul summit al OIF de la Quebec, Republica Moldova a fost reprezentată doar de un ministru adjunct de externe, fapt care ni se reproșează până azi. Nu putem ignora astfel de acțiuni și apoi să ne plângem de insuficiența susținerii politice din partea unor țări precum Franța.
Europa.md: Franța sprijină demersul de integrare europeană a R.Moldova, dovadă servind faptul ca a fost unul dintre inițiatorii "grupului de prieteni" a R.Moldova. În același timp, Franța este un partener strategic al Rusiei, care nu neaparat salută integrarea R.Moldova în UE. În ce măsură Franța poate amplifica sprijinul pentru RM astfel încât să nu irite Rusia?
Oleg Serebrian: Chiar azi, 18 octombrie, în stațiunea franceză Deauville are loc reuniunea trilaterală Medvedev-Merkel-Sarkozy, întâlnire la care așteptăm, printre altele, să fie discutat și subiectul conflictelor înghețate din zona Marii Negre, inclusiv a celui din estul Republicii Moldova. Nu putem aștepta de la această întâlnire niște soluții miraculoase, dar putem fi siguri de faptul că reuniunea de la Deuaville ar putea cataliza noi abordări a dosarelor conflictelor înghețate din zona pontică. Lumea se schimbă, după cum se schimbă și locul și ponderea unor țări pe cântarul relațiilor internaționale. Firește, Germania și Franța sunt interesate de un parteneriat economic și politic cu Rusia, dar și Moscova e conștientă de faptul că are nevoie de o relație mai specială cu Uniunea Europeană. Nu cred că mai putem privi și analiza relațiile internaționale prin prisma unor antagonisme Est-Vest. Lucrurile au devenit mult mai complexe. Franța poate și trebuie să sprijine demersul de democratizare și apropiere de UE al țării noastre, ca și al altor țări din estul Europei și acest lucru e conștientizat de tot mai multa lume aici, la Paris.
Europa.md: Domnule Ambasador, cum influențează campania electorală parlamentară relația R.Moldova-UE?
Oleg Serebrian: O campanie electorala e un examen de democrație. Partenerii noștri europeni, inclusiv francezii, așteaptă întâi de toate ca aceste alegeri să fie libere și corecte, ca toți cetățenii moldoveni, indiferent de locul unde se află, să-și poată spune cuvântul. Bineînțeles, UE și statele sale membre sunt interesate și-n cazul Republicii Moldova, ca și-n cel al altor democrații post-sovietice, ca la viitoarele alegeri să câștige forțe care ar aduce stabilitatea politică și economică a țării, ar favoriza o relație de apropiere cu statele vecine și ar milita pentru o adâncire a dialogului cu Uniunea Europeană.
Europa.md: Excelență, cât de importantă este R.Moldova pentru Uniunea Europeană în contextul în care toate statele Parteneriatului Estic, cu excepția Moldovei, înregistrează o ușoară scădere a nivelului democrației? Poate oare fi R.Moldova o istorie de succes care să îndemne UE, pe de o parte, spre aprofundarea relațiilor care depășesc cadrul PEV și Parteneriatul Estic, și pe de altă parte să motiveze statele din Parteneriatul Estic să se alinieze mai mult standartelor UE?
Oleg Serebrian: Putem afirma cu neprefăcută satisfacție că în pofida crizei constituționale în care s-a pomenit țara noastră urmare a nevotării repetate a șefului statului, Republica Moldova este privită de Europa ca o istorie de succes. In anul care s-a scurs am înregistrat o ușoară creștere economică, fapt semnalat și de partenerii noștri vestici. In plus, Republica Moldova este apreciată pentru succesele obținute în procesul de democratizare, în special în domenii atât de sensibile cum ar fi cel al libertății presei, drepturilor omului sau independenței justiției. Nimeni nu ne poate face nici un reproș nici în ceea ce ține de drepturile minorităților etnice și lingvistice. Toate acestea ne alimentează speranța că am putea fi acea excepție care confirmă regula în cadrul Parteneriatului Estic, că aceste succese vor facilita trecerea relațiilor dintre Chișinău și Bruxelles la un alt nivel calitativ.