Nicu Popescu: Este real să mergem în UE fără vize din 2012. Timpul. 27.10.2010.

133

Miniștrii de Externe din Uniunea Europeană s-au pronunțat clar luni, la Luxemburg, în favoarea abolirii regimului de vize pentru moldoveni. Totuși, „e un obiectiv pe termen lung”, se spune în Concluziile privind RM, adoptate de Consiliul pentru Afaceri Externe al UE. Prim-ministrul moldovean, Vlad Filat, ne promite însă că „termenul lung” va fi… scurt. Salutând concluziile șefilor diplomației europene, premierul ne-a asigurat că am putea călători liber în UE chiar din 2012. E un termen exagerat de optimist, cred unii comentatori. Expertul în politică externă și integrare europeană Nicu Popescu, care e și consilier al premierului, spune însă că termenul avansat este unul real. Vedeți, mai jos, principalele teze din discuția pe care am avut-o, ieri, cu Nicu Popescu.

Sprijin clar pentru RM

Evenimentul de luni are o importanță ce nu poate fi subestimată: este un semnal politic foarte clar de sprijin pentru procesul de reforme din RM, o apreciere a vitezei cu care țara noastră se apropie de UE. Cel mai important element ține, evident, de iminenta oferire RM a foii de parcurs privind liberalizarea regimului de vize cu UE. Acest Plan de acțiuni, pe care îl pregătește Comisia Europeană, va consta dintr-o listă exhaustivă de condiții, îndeplinirea cărora va permite ca cetățenii RM să nu mai aibă nevoie de vize când călătoresc în spațiul Schengen.

Când primim Planul de acțiuni

Cât de repede ne va fi pus la dispoziție acest document depinde de rapiditatea cu care lucrează Comisia Europeană. Nu putem specula pe marginea calendarului intern al UE. M-aș mira dacă acest document ne va fi oferit în următoarea lună – cel mai probabil este vorba de sfârșitul anului curent sau începutul anului viitor. Dar, din punct de vedere practic, momentul când ne va fi oferit acest plan de acțiuni nu are o importanță mare, pentru că UE, în urma celor două vizite de evaluare efectuate în RM în septembrie, deja ne-a trimis, acum două săptămâni, în regim de lucru, un set de recomandări pe care trebuie să le implementăm. Acestea se vor regăsi, reformulate și completate, în Planul oficial. La modul practic, noi deja implementăm multe din aceste măsuri.

Anul 2012, un termen real

Când am avansat această dată ne-am ghidat de experiența altor state din Balcani. În cazul Serbiei, Macedoniei și Muntenegrului vizele au fost eliminate la un an și jumătate-doi după ce li s-au oferit foile de parcurs. În cazul Serbiei vizele au fost eliminate la 18 luni după ce țara a trecut la eliberarea exclusiv a pașapoartelor biometrice. Totodată, ne ghidăm și după calendarul nostru intern, ținând cont de faptul cât de rapid s-au produs reformele interne în RM în ultimul an și că multe dintre condițiile cerute de UE pentru ridicarea vizelor sunt deja în proces de îndeplinire. Bunăoară, în trei săptămâni, Serviciul de grăniceri va prezenta Strategia privind managementul integrat al frontierei de stat, care este una dintre acțiunile ce vor figura în foaia de parcurs. Un alt exemplu este introducerea pașapoartelor biometrice, de la 1 ianuarie 2011, care implică foarte multe acțiuni, care deja se realizează, inclusiv dotarea cu echipament special a punctelor de trecere a frontierei. Este vorba de acțiuni uneori complicate, deseori costisitoare, dar care sunt deja implementate.

UE ne vrea un partener credibil

Reușita acestui efort – de a ajunge la călătoriile fără vize în 2012 – depinde de doi factori majori. Unul ține de transformările interne: gestionarea frontierelor, securitatea documentelor, reforma Ministerului de Interne. A doua precondiție este una de ordin politic și va depinde de capacitatea RM de a mobiliza, prin politica sa externă, sprijinul extern necesar în UE și de a convinge colegii europeni că RM devine un partener credibil, previzibil și sigur.

Nimeni nu e contra, dar mai există sceptici

Concluziile formulate la Luxemburg arată că nu există niciun stat în UE care s-ar opune ridicării vizelor pentru cetățenii RM, există însă unele state care mai au sau vor mai avea diferite întrebări, iar noi va trebui să răspundem, să explicăm, să convingem că RM face față și corespunde criteriilor cerute. Uneori există clivaje interne și în UE, deseori ministerele de Interne sunt mult mai sceptice față de procesul de liberalizare a vizelor decât ministerele de Externe. În mare parte, cred că reușita acestui demers al RM va ține de capacitatea noastră de a convinge ministerele de Interne din statele membre ale UE și acest lucru se va putea face prin stabilirea unor parteneriate cât mai strânse dintre MAI de la Chișinău cu structurile omoloage din UE. Aici mai este mult de lucru. Avem un expert european la MAI, care a elaborat o foaie de parcurs a reformelor din MAI, dl ministru Victor Catan a fost în diferite țări pentru a stabili o cooperare cu state foarte importante în domeniul dialogului pe vize…

Examenul alegerilor anticipate

UE întotdeauna subliniază faptul că procesele electorale trebuie să se desfășoare democratic, liber și corect, de aceea, regăsim această sugestie și în documentul adoptat luni, cu referire la alegerile din 28 noiembrie. Sunt sigur că nu vor apărea probleme legate de gradul de libertate al procesului electoral, însă ni se atrage încă o dată atenția asupra acestui fapt, deoarece gradul de democrație într-un stat e unul din criteriile foarte importante atunci când UE ia decizii atât de delicate ce țin de eliminarea sau păstrarea vizelor. Din această perspectivă, gradul de democrație din RM este una din precondițiile foarte clare pentru ca cetățenii RM să poată călători fără vize. Formal, rezultatul alegerilor – dacă acestea vor fi declarate libere și corecte – n-ar trebui să influențeze acest proces. Totuși, viitoarea guvernare indiferent cum va fi ea, trebuie să aibă credibilitatea politică de care se bucură actuala Putere pe plan extern, să mențină același vector extern, același ritm și aceeași energie în implementarea reformelor.