Interviu cu Stefan Gorda: Similitudini între alegerile din Moldova și cele din Cehia. Radio Europa Liberă. 09.12.2010.

138

Ștefan Gorda: „Cehia a trecut ea însăși printr-o perioadă de instabilitate majoră și a avut, timp de un an, un Guvern interimar. Iar la 28-29 mai au avut loc alegeri, în rezultatul cărora în Parlament au acces cinci partide. Primul loc a fost ocupat de Partidul Social-Democrat și multă lume se aștepta că în jurul acestui partid se va crea viitoarea coaliție. Nu a fost să fie așa. Trei partide de dreapta și centru-dreapta au format o coaliție. Există unele similitudini în așteptările publicului și și în Cehia imediat după alegeri unele voci spuneau că este necesar rapid să se creeze o coaliție, să se împartă posturile și să se apuce de guvernare. Cehii, însă, au procedat mult mai inteligent. Dacă alegerile au avut loc la 28-29 mai, coaliția a fost creată abia la 12 iulie. 45 de zile le-au trebuit pentru a tatona, a se consulta reciproc între partide, între experți. Imediat când a fost identificată această coaliție din trei partide, coaliția de centru-dreapta, s-a creat un consiliu de experți.”

Europa Liberă: Experți din partea tuturor acestor formațiuni?

Ștefan Gorda: „Da. Acest consiliu de experți a elaborat un acord de coaliție. Acest acord de coaliție a fost discutat cu societatea civilă, cu cercurile academice, cu lumea afacerilor, după care a fost semnat.”

Europa Liberă: Și ce prevede acest acord?

Ștefan Gorda: „Acest acord de coaliție este mai mare decât programul de guvernare.”

Europa Liberă: Adică mai voluminos?

Ștefan Gorda: „Mai voluminos. Prima parte este legată de politici. Și aici aș remarca că absolut toate politicile, care vor fi promovate timp de patru ani de guvernarea de coaliție, sunt prevăzute: politica bugetară, politica socială, politica externă și de apărare, justiție și administrație, educație și cercetare, agricultură, mediu, de afaceri, infrastructuri. Într-un cuvânt, absolut toate politicile. Sunt prevăzute toate măsurile, care vor fi luate de Guvern în decurs de patru ani. În primul rând pentru reducerea deficitului bugetar. Cehia și acest Guvern și-a propus acest obiectiv destul de ambițios și echilibrarea bugetară, adică egalarea veniturilor și cheltuielilor către anul 2016 și un scop politic și administrativ deosebit de ambițios.

Probabil, societatea moldovenească este interesată mai degrabă de partea a doua a acordului, care prevede modalitățile, principiile, mecanismele de cooperare în interiorul acestei alianțe. S-au definitivat foarte clar principiile cooperării. După aceea s-au creat mecanismele, așa numitul Comitetul trei, cei trei lideri de coaliție. Cei trei lideri de partid au intrat toți în Guvern. Primul ministru este de la cel mai mare partid, al doilea partid a luat postul de vicepremier și al treilea la fel.

Acest comitet, C-3, se întâlnește de fiecare dată când este nevoie. De asemenea, s-a creat așa-numitul comitet C-9, câte trei reprezentanți de la fiecare partid, care se întâlnesc o dată la două săptămâni. Deciziile sunt scrise și obligatorii. De asemenea s-a creat Consiliul coaliției, care se întrunește o dată la jumătate de an. Acest Consiliu al coaliției include liderul respectivului partid, prim-vicepreședintele partidului și liderul fracțiunii parlamentare.

Deciziile se adoptă pe termen mediu și lung, se fac evaluări. Primul ministru reprezintă Guvernul atât în interior, cât și în exterior și coaliția, de asemenea. Toate deciziile care se iau, se analizează mai întâi în interiorul coaliției, este un mecanism instituțional destul de bine pus la punct. De asemenea, la nivel parlamentar există un mecanism foarte clar, foarte bine precizat, care se numește C-6, adică câte doi de la fiecare partid parlamentar.

Și, de asemenea, deputații, cei 118 deputați se întrunesc de fiecare dată, când este nevoie de votat ceva important. În cadrul coaliției funcționează comitetul de experți și miniștrii sunt obligați, înainte de a lua orice decizie importantă, să coordoneze deciziile lor cu comitetul de experți și cu comisiile parlamentare.”

Europa Liberă: Aceasta se întâmplă într-o țară membră a Uniunii Europene, într-o țară cu tradiții. La noi, deocamdată, se vorbește teoretic mult despre principii, valori, mecanisme, dar sub aceste valori, principii, mecanisme totuși se ascund funcțiile, partajarea funcțiilor.

Ștefan Gorda: „Da, cu o singură nuanțare, dacă îmi permiteți, fără referință, desigur, la situația internă din țara noastră. Funcțiile au fost foarte exact partajate în acordul de coaliție. În acordul de coaliție este stabilită structura Guvernului, componența nominală a Guvernului, structura Parlamentului, componența nominală a Parlamentului, componența nominală a comisiilor Parlamentului, mecanismele de control intern. Absolut toate funcțiile au fost partajate. Și a fost stabilit mecanismul de rezolvare a conflictelor în cadrul coaliției, de conciliere, etc. Această experiență poate fi aplicată la noi aproape integral.”