T: Dle Chirilă, se spune că anul 2013 va fi unul decisiv din punctul de vedere al integrării europene. Ce șanse sînt ca, în noiembrie, la Vilnus să fie semnat Acordul de Asociere, Acordul de Liberalizare a Vizelor și Acordul privind crearea Zonei de Liber Schimb?
V.C.: Republica Moldova are toate șansele să semneze Acordul de Asociere cu UE pînă la sfîrșitul anului 2013, bineînțeles dacă finalizarea negocierilor și parafarea Acordului vor avea loc pînă cel tîrziu în mai 2013. Acest lucru ar permite Comisiei Europene să finalizeze procedurile interne obligatorii pentru semnarea finală a documentului pînă la Summit-ul Parteneriatului Estic de la Vilnus. Trebuie să menționăm aici ca crearea Zonei de Comerț Liber cu UE este parte componentă a Acordului de Asociere și, prin urmare, nu va face obiectul unui acord separat. Cît privește Acordul de liberalizare a regimului de vize cu UE, semnarea acestui document în noiembrie 2013 ar fi un succes extraordinar. La aceasta etapă, însă, este prematur să facem previziuni certe. Pentru moment, este judicios să așteptăm concluziile primelor misiuni de evaluare ale Comisiei Europene.
T: Ce ar putea împiedica semnarea acestor documente importante?
V.C.: Lipsa unor progrese convingătoare în domeniul combaterii corupției, eventuale derapaje democratice, disfuncționalitatea decizională a guvernării, acutizarea luptei interne și, nu în ultimul rînd, eventuala escaladare a conflictului transnistrean, sînt unele din posibilele obstacole în calea semnării Acordului de Asociere și Acordului de Liberalizare a Regimului de Vize cu UE.
T: Care va fi următoarea etapă în relațiile moldo-comunitare, după semnarea Acordului de Asociere?
V.C.: Semnarea Acordului de Asociere va pune începutul adevăratei integrării europene a Republicii Moldova.
T: Va mai avea rost aflarea Moldovei în Parteneriatul Estic după semnarea Acordului de Asociere?
V.C.: Parteneriatul Estic a oferit Republicii Moldova perspectivele de asociere politică, integrare economică și liberalizare a regimului de vize cu UE, prin urmare, va rămîne în continuare un instrument important de transformare calitativă a relațiilor țării noastre cu UE.
T: Trebuie sau nu Moldova să se distanțeze de astfel de state ca Ucraina sau Georgia în procesul de integrare europeană? Pe cît de real vi se pare riscul abordării țării noastre de către UE la pachet cu alte state din regiune?
V.C.: „Mai mult pentru mai mult” este principiul de bază al Parteneriatului Estic, care permite membrilor săi să fie tratați diferențiat în funcție de realizările lor. Astfel, cine perseverează pe calea reformelor obține, inclusiv, noi perspective politice în raport cu UE. Totodată, ar fi o marea greșeală să abordăm integrarea europeană a Republicii Moldova ca pe o competiție cu Ucraina sau Georgia. Riscul cel mare nu este abordarea țării noastre la pachet cu alte state din regiune, ci, mai curînd, permanentizarea sărăciei noastre. Pentru a deveni membră a UE, Moldova va trebui să scape de sintagma „cea mai săraca țară din Europa”. Privită din această perspectivă, integrarea europeană este, mai degrabă, o competiție cu noi înșine.
T: Credeți că Moldova real poate deveni membru al UE și, dacă da, atunci cînd?
V.C.: Cred că Moldova poate deveni membru al UE într-o perioadă de 15 ani din momentul intrării în vigoare a Acordului de Asociere cu UE.