Conferința internațională „Reglementarea transnistreană – încotro?”
Mihai GODEA, Security Policy Adviser to the Prime Minister of the Republic of Moldova
PANEL I. Transnistrian Settlement : wider context, constraints, pitfalls, opportunities
Greșim când spunem că direfendul nu este o problemă internă, dar și atunci când susținem că este una doar externă, cauzată de Rusia.
Republica Moldova ar fi trebuit să-și formuleze propriile interese și agenda prin care să fie realizată. Acceptarea unei agende elaborate de alții și echilibristica pentru a împăca toate interesele caracterizează Republica Moldova de după 1992.
Regândirea acestei strategii este fundamentală. Realizarea unei coliziuni interne la nivelul statului este provocarea cea mai dificilă, deși nu de nedepășit. Este nevoie de o viziune complexă cu o agendă clară. Orice abordare intermediară este în dezavantajul cetățenilor noștri.
Contextul actual s-a schimbat esențial odată cu izbucnirea crizei în estul Ucraina, când miza pe Transnistria a crescut brusc. În persoana Ucrainei avem acum un mediator care se confruntă cu probleme similare, cu teritorii ocupate și care se confruntă cu probleme similare. Republica Moldova este obligată să poată valorifica această oportunitate. Interesul Ucrainei de a elimina focarul de instabilitate la frontiera de est se suprapune peste interesul Republicii Moldova de a controla frontiera moldo-ucraineană.
Capcane – e suficient să citim noianul de documente semnate după 1992 – te întrebi dacă gestionarii procesului au fost tocmai inteligenți.
Se crede că au existat două momente favorabile reglementării – 1997, când a fost semnat Memorandumul Primakov, și în 2003, când urma să fie semnat Memorandumul Kozak. Dar cât interes moldovenesc existau în aceste documente?
Capcane
Suntem prinși în paradigma soluționării problemei în 3 coșuri – strategia pașilor mici. Dar la modul real nu s-a ajuns niciodată la discutarea problemelor politice din cel de al treilea coș. Scopul Tiraspolul – până se ajunge la subiecte politice Tiraspolul să obțină suficientă legitimitate politică.
Este momentul să trecem la formularea clară a intereselor noastre naționale, atât în raport cu conflictul transnistrean, cât și a securității naționale.
Concluzii:
Contextul actual al reglementării s-a schimbat și oferă noi oportunități.
Republica Moldova poate aduna sprijin internațional doar în baza unei abordări realiste, cu respectarea caracterului unitar al statului și inalinabilitatea teritoriului național. Orice altă abordare fortifică regimul de la Tiraspol.