Vladimir Socor: Seria Pașilor Propuși de Kremlin Ridică Multe Semne de Întrebare”. Radio Europa Liberă.

113

Președintelui rus Dmitryi Medvedev i-a trebuit exact o oră și jumătate ca să-l așeze pe liderul de la Tiraspol, Igor Smirnov, la masa negocierilor politice cu Chișinăul. Până acum, Kremlinul îl folosise pe Smirnov ca să blocheze orice negocieri asupra statutului Transnistriei și retragerii trupelor rusești. În ziua de 3 septembrie, însă, Președintele Rusiei i-a comandat principalului reprezentant al Rusiei în Transnistria să se întâlnească foarte curînd cu Președintele moldovean Vladimir Voronin și să negocieze cât mai rapid asupra statutului Transnistriei. Domnul Medvedev î-l primise pe domnul Voronin în ziua de 25 august, punând în mișcare următoarea serie de pași.

Domnul Medvedev î-l va convoca pe Smirnov ca să-i comunice noiile instrucțiuni, lucru îndeplinit la 3 septembrie. Apoi domnii Voronin și Smirnov se vor întâlni ca să discute în linii generale despre statutul Transnistriei. Curând după aceea, va urma o întâlnire Medvedev-Voronin-Smirnov, un format nou numit unu plus doi, cu scopul de a adopta un document comun despre principiile reglementării conflictului din Transnistria. Documentul ar urma să fie iscălit de domnii Voronin și Smirnov în prezența domnului Medvedev și cu acordul deplin al acestuia. Pasul următor , ar fi aducerea acestui document pe masa negocierilor în formatul 5+2” pentru a fi examinat acolo de Statele Unite ale Americii și UE, care fac parte din acest format alături de Rusia, Ucraina și OSCE.

Rusia a gândit și lansat această procedură acum după îndelungate tergiversări. Desigur, Rusia consideră că a apărut un moment deosebit de favorabil pentru a rezolva conflictul din Transnistria în favoarea intereselor strategice rusești. Kremlinul mizează pe slabiciunea și confuzia demonstrate de Occident în timpul razboiului ruso-georgian. Rusia calculează, probabil, că deruta Occidentului este trecătoare. Rusia dorește să exploateze această fază cât mai repede și în Republica Moldova.

Conducerea Republicii Moldova se grabește și ea, dar din cu totul alte motive decât Kremlinul. Echipa prezidențială de la Chișinău calculează ca Rusia are nevoie urgent să demonstreze că poate rezolva un conflict înghețat prin mijloace diplomatice și prin compromis politic, nu prin aplicarea unilaterală și brutală a forței ca în Georgia. De asemenea, conducerea Republicii Moldova calculează că Rusia dorește să ofere Ucrainei o dublă lecție, Rusia este capabilă să atace și să dezmembreze o țară ca Georgia care vrea să intre în NATO, dar aceeași Rusie e capabilă să trateze cu blândețe o țară ca Republica Moldova care a optat pentru neutralitate permanentă.

Seria pașilor propuși de Kremlin în acord cu Chișinăul în vederea reglementării conflictului ridică multe semne de întrebare. Iată numai două dintre acestea. Întâi, propusul document despre principiile reglementării, care ar urma să fie adoptat de către domnii Medvedev, Voronin și Smirnov, nu cumva ar înlocui Legea Republicii Moldova din iulie 2005 despre principiile reglementării? Sau nu cumva propusul nou document ar contracara acea lege? Domnul Voronin a declarat de mai multe ori, chiar și după întâlnirea sa cu Medvedev, din 25 august, că Legea Republicii Moldova din 2005 rămâne valabilă ca baza a reglementării. Dar dacă propusul document Medvedev-Voronin-Smirnov va intra în contradicție cu respectiva Lege a Republicii Moldov?

Al doilea mare semn de întrebare decurge din cel dintâi, Chișinăul a abandonat oare principiul potrivit căruia orice decizie poate fi luată numai în formatul 5+2”? Rusia spune și ea acest lucru, dar subânțelege altceva, anume ca decizia să fie luată în formatul 1+2”, mai întâî între domnii Medvedev, Voronin și Smirnov și abea apoi să fie confirmată, poate cu mici redactări pe ici pe colo, în formatul 5+2”. Apare, deci, riscul ca Republica Moldova să consimtă la propuneri rusești bune pentru Rusia, dar rele pentru Republica Moldova, fără a îndrăzni să reziste fățiș acestor propuneri, dar cu speranța tacită că Occidentalii vor stopa asemenea propuneri în formatul 5+2”. Chișinăul ar risca nepermis de mult dacă ar folosi această tactică.Transcriere APE.