Dacă analizăm cu atenție elementele acestei rezoluții, ar trebui să felicităm, pentru calitatea mesajului, întreaga societate, ori documentul este adresat anume societății din RM, iar beneficiile, aduse de el în timp, sunt legate de câteva straturi.
Primul ar fi că Uniunii Europene (UE) îi pasă de Republica Moldova (RM) și acesta este un lucru extraordinar de important. Pentru că, dacă ar fi indiferentă, UE ar spune: „Aveți un guvern autoritar, aveți cetățeni needucați, faceți ce doriți”.Dar din rezoluție se vede foarte clar că Europei îi pasă de ceea ce se întâmplă la Chișinău.
Al doilea strat reconfirmă că RM, cu toate crizele sale politice, reprezintă o problemă a UE și nu este considerată în afara spațiului european. Și acest lucru se datorează nu doar politicii estice sau politicii de vecinătate, ci și tuturor acelor europeni care-și asumă angajamente de solidaritate cu vecinii lor estici.
Al treilea strat, poate cel mai vizibil în ultimele săptămâni, este interesul și activismul eficient al societății civile, al presei independente și al partidelor care au convins UE că inerția, contemplarea nu sunt cele mai bune instrumente în acest moment pentru a trata probleme RM. Dincolo de ambiguitățile cu care sunt, uneori, interpretate acțiunile UE de către Rusia, UE pășește înainte și trasează prioritățile cu ajutorul cărora criza politică din RM trebuie să fie rezolvată.
Calitatea alegerilor a fost o condiție pentru avansarea dialogului politic moldo-comunitar. Acum vedem că UE a avut perfectă dreptate, pentru că simularea unor aparențe democratice ale anumitor instituții și conservarea unor adânci stigme ale regimului sovietic în cadrul anumitelor instituții ale statului au făcut ca RM să-și piardă din credibilitatea și legitimitatea demersurilor sale. Cred că, dacă se va merge pe ignorarea recomandărilor cuprinse în Rezoluția Parlamentului European (PE), autoritățile RM ar putea să-și semneze singure decesul. Pentru că nu vor mai avea legitimitate în ochii propriilor cetățeni și vor fi tratate ca un stat paria.
Societatea civilă, în care se înscrie și IDIS „Viitorul”, a lansat o inițiativă pentru a realiza angajamentele ce-i revin RM. Însă, dacă Rezoluția PE pune sarcini Comisiei Europene și îndeamnă la acțiuni convergente Consiliul European, încurajează misiunea internațională de investigații, „Foaia de parcurs” conține mai multe elemente privite din perspectiva de nivel local, din perspectiva societății civile, a celor 20 de organizații care au subscris în prima etapă. Noi așteptăm mai multă energie instituțională în restabilirea punților de comunicare între Opoziție și guvernare. Pentru că nu este vorba doar de așezarea unor lideri la o masă, ci este nevoie de crearea unor condiții adecvate pentru ca mesajele lor să fie înțelese de public.
Este nevoie de acces la mass-media, este nevoie de o conferință politică permanentă care să medieze dialogul politic pe o perioadă mai îndelungată. De fapt, această conferință politică permanentă este un instrument de monitorizare aprofundată și, în anumite situații de criză, acest mecanism a fost utilizat de către UE. Este vorba de un forum al donatorilor pentru dezvoltare a RM, pentru că, în condițiile de criză, soluțiile guvernării vor avea nevoie de mai multă responsabilitate pentru folosirea banilor proveniți din asistența partenerilor occidentali. „Foaia de parcurs” este un document mai complex care este structurat pe ancore tematice și, de asemenea, pe etape.