Nicu Popescu: „în iunie, Moldova va începe un prim pas, care va duce, posibil, ca cetățenii Republicii Moldova să călătorească fără vize în spațiul Schengen.”
Pentru ca Republica Moldova să se apropie de Europa trebuie să reorganizeze foarte multe dintre instituții pentru a fi compatibile cu cele din UE. Acest lucru trebuie asumat de oamenii politici, dar ar trebui o solidaritate si din partea cetatenilor simpli. Nicu Popescu, consilier al premierului pe politica externa si integrare europeana este invitatul emisiunii din aceasta dimineata.
Europa Liberă: De peste o jumătate de an noua guvernare liberal-democrată de la Chișinău își propune menținerea pe agenda Uniunii Europene a interesului pentru Republica Moldova. Cum îi reușește acest lucru?
Nicu Popescu: „Cred că ceea ce se întâmplă în acest moment nu este doar menținerea, ci de fapt activizarea eforturilor Republicii Moldova de a se apropia de Uniunea Europeană. O diplomație destul de activă, atât în plan bilateral, cu statele membre ale Uniunii Europene, cât și în dialogul nostru cu Bruxelles-ul și, la fel de important, sau poate char mai important, sunt acele eforturi pe care le facem pe interior, și după cum probabil ați văzut, și în cazul apropierii Moldovei de perspectiva de eliminare a vizelor Schengen s-au făcut anumiți pași.”
Europa Liberă: Ajungem și la acest subiect. Dar între timp comuniștii, opoziția comunistă nu obosește să vă spună, să spună actualei guvernări, că, totuși, se exagerează atunci când se vorbește că relațiile dintre Chișinău și Bruxelles sunt tot mai apropiate, iar pașii sunt pași siguri și rapizi.
Nicu Popescu: „Eu cred că este normal și toate statele, care sunt angajate în procesul de apropiere, sunt angajate în procesul de apropiere cu Uniunea Europeană trec prin această fază, în care forțele politice interne discută dacă acest proces este suficient de rapid, suficient de eficace. Cred că principalul barometru al progresului Republicii Moldova, și un barometru obiectiv, poate fi și este relația cu Uniunea Europeană și acele semnale pe care le primim de la Uniunea Europeană, care apreciază destul de pozitiv, ceea ce se întâmplă la această etapă în planul progresului în direcția reformelor necesare.”
Europa Liberă: Și totuși, opoziția comunistă face niște monitorizări și nu ezită să le prezinte Bruxelles-ului cu fiece ocazie pe care o au. Aceasta îngreunează, pune piedici în calea aceste integrări europene ?
Nicu Popescu: „Nu, nu cred, pentru că Bruxelles evaluează Republica Moldova în dependență de progresul tehnic și politic, care are loc la Chișinău. Iar procesul de discuții dintre forțele politice este unul normal și acesta are loc în orice stat.”
Europa Liberă: Reformele de europenizare sunt un test pentru actuala guvernare. Ce este realist să aștepte actualmente Chișinăul de la Bruxelles?
Nicu Popescu: „Bineînțeles, se acționează pe mai multe direcții. În primul rând, este vorba de negocierea acordului de asociere a Moldovei la Uniunea Europeană, care va presupune crearea unei zone de liber schimb aprofundate. În plus, este vorba de o asociere politică mai mare a Moldovei la Uniunea Europeană și un dosar foarte important este cel al progresului spre abolirea vizelor europene pentru Republica Moldova. Cam acestea ar fi cele trei procese paralele, care sunt prioritare pentru agenda de europenizare a Republicii Moldova.”
Europa Liberă: S-a anunțat, deja, la mijlocul lunii iunie Moldova va începe negocierile privind abolirea regimului de vize cu Uniunea Europeană. Anunțul a fost făcut ieri de premierul Vlad Filat. Negocierile se vor purta la Luxemburg și, deocamdată, nu se cunoaște cât timp vor dura aceste negocieri.
Europa Liberă: Domnule Popescu, ce putem spune pe marginea acestor păreri?
Nicu Popescu: „Pot spune – o doamnă a spus că acest lucru depinde de Dumnezeu or, în realitate, acest lucru depinde, în mare măsură, de noi. De capacitatea Guvernului de a face acele reforme interne. Guvernul știe care sunt pașii necesari pentru că statele din Balcani au trecut printr-un set de reforme complexe.”
Europa Liberă: Da ce ar trebui să facă conducerea țării, la ce s-a angajat Guvernul de la Chișinău față de această Comisie Europeană?
Nicu Popescu: „Există mai multe, un set de criterii tehnice. Dacă ne uităm la exemplul Bosniei. Atunci Bosnia și-a dotat toate punctele de trecere vamală cu camere video cu circuit închis, este un element de securizare a frontierei. Toate statele din Balcani au trecut la eliberarea integrală și exclusivă a pașapoartelor biometrice pentru cetățenii lor.”
Europa Liberă: Aceasta ar fi o condiție, impusă de Comisia Europeană?
Nicu Popescu: „Da. Aceste măsuri sunt necesare pentru a securiza fluxurile de migrare și în acest sens da, Republica Moldova, pentru a obține abolirea vizelor, va trebui să implementeze câteva zeci de reforme de acest tip, foarte tehnice, care vizează, în primul și în primul rând, securizarea frontierelor, dar și ordinea publică pe interior. Vroiam să mai adaug un lucru.
Cred că trebuie să înțelegem că treptat miza abolirii vizelor va crește, pentru că în martie 2011 România și Bulgaria, probabil, vor adera la spațiul Schengen și acest proces de dialog și apropiere de Uniunea Europeană, de fapt, mai și vizează posibilitatea ca cetățenii Republicii Moldova să poată călători liber, inclusiv în România și Bulgaria, după momentul aderării lor la spațiul Schengen. Și acest lucru este important, pentru că majoritatea absolută a cetățenilor Republicii Moldova la etapa actuală călătoresc, în primul rând, în România și în Bulgaria.”
Europa Liberă: Securitatea pașapoartelor biometrice este, spuneați Dvs, o precondiție pentru liberalizarea vizelor Uniunii Europene pentru Moldova. Pare-se că timp de doi ani doar puțin peste o mie de moldoveni au solicitat pașapoarte cu date biometrice. Nu ar fi cazul ca Ministerul de resort să propună cetățenilor doar acest tip de documente și să nu-i supună unor cheltuieli artificiale, pentru că deocamdată se eliberează și pașapoartele albastre?
Nicu Popescu: „Sigur. Ministerul deja s-a angajat să trecem integral la eliberarea pașapoartelor biometrice din 1 ianuarie 2011. Ceea ce presupune faptul că actualele pașapoarte de tip vechi nu vor mai fi eliberate din luna ianuarie. Dar, în același timp, acest lucru mai înseamnă și faptul că pașapoartele biometrice vor costa mult mai puțin, decât costă la etapa actuală. Mai există și un program de asistență a Uniunii Europene, două milioane de euro, care, iarăși, va permite ca aceste pașapoarte să coste mai puțin.”
Europa Liberă: Și totuși, cât timp vor dura negocierile dintre Chișinău și Bruxelles pe mariginea acestui subiect?
Nicu Popescu: „De fapt, în vară încep nu atât negocieri, cât un dialog. Este un termen diplomatic puțin diferit. Dacă, însă, ne uităm la experiența Balcanilor, vom vedea că procesul de abolire a vizelor trece prin trei etape. La o etapă inițială începe dialogul privind vizele. Ceva mai târziu Uniunea Europeană oferă o foaie de parcurs, care deja prevede mult mai clar termenii de abolire a vizelor. Și al treilea pas este însăși abolirea vizelor ca atare. Deci, în iunie Moldova va începe un prim pas, care va duce, posibil, ca cetățenii Republicii Moldova să călătorească fără vize în spațiul Schengen.”
Europa Liberă: Dar un termen realist de așteptare, cât ar fi și doi, trei, patru ani?
Nicu Popescu: „Cred că la nivel politic există acest semnal că cetățenii Republicii Moldova vor putea călători în spațiul Schengen. Acum progresul și termenii concreți, exacți depind de capacitatea Republicii Moldova de a implementa acele câteva zeci de măsuri tehnice, pe care Uniunea Europeană le cere. Și ca o adoua precondiție este capacitatea Republicii Moldova de a convinge și a demonstra fără echivoc Uniunii Europeane că noi corespundem acelor standarde tehnice. Balcanii au trecut prin această secvență de pași și, practic, în ultimii doi ani statele din Balcani încercau să convingă Uniunea Europeană să obțină abolirea vizelor, spunând că ei deja au implementat toate criteriile tehnice.”
Europa Liberă: Deci, ceva timp Moldova mai rămâne în antecameră.
Nicu Popescu: „Moldova nu rămâne în antecameră. Moldova avansează rapid pe un coridor și lumina de la capătul acestui coridor se vede și devine din ce în ce mai mare.”
Europa Liberă: Domnule Popescu, pentru că vorbeam și despre o eventuală integrare a Republicii Moldova în UE. Una din condițiile necesare pentru stabilitatea politică și economică, iar în rezultat și pentru eventuala aderare la UE, sunt relațiile bune cu Fedrația Rusă? Pentru a avea o imagine bună în UE, Republica Moldova trebuie să aibă relații bune cu Federația Rusă?
Nicu Popescu: „Eu cred că Moldova are nevoie de relații bune cu Federația Rusă pentru a-și respecta propriile interese, atât economice, cât și politice și nu cred că există o legătură directă dintre starea acestor relații. Dar, în general, realțiile bune cu partenerii importanți este una din precondițiile integrării europene. Și vedem astăzi că unii dintre cei mai buni parteneri ai Federației Ruse în plan global sunt unele state mebre ale Uniunii Europene.”
Europa Liberă: Dar atât timp cât Chișinăul vrea spre Vest și Tiraspolul spre Est cum e posibil?
Nicu Popescu: „Tiraspolul, în mare măsură, chiar dacă are un discurs foarte pro-estic, este foarte conectat de Uniunea Europeană. Bunăoară, în plan comercial, de exemplu, peste 60 la sută, sau circa 60 la sută din comerțul exterior al regiunii transnistrene are loc cu Uniunea Europeană. Vedem că acei circa 300 mii de cetățeni ai Republicii Moldova, care dețin pașapoartele Republicii Moldova în stânga Nistrului beneficiază, de exemplu, de Acordul de facilitare a vizelor. În plan real, economic, uman cred că nu trebuie să exagerăm sau să absolutizăm orientarea pro-estică a Tiraspolului.”
Europa Liberă: Dar CSI și UE sunt compatibile?
Nicu Popescu: „CSI și UE sunt structuri foarte diferite. Noi, de exemplu, nu discutăm dacă Pactul de stabilitate, sau GUAM-ul, sau Inițiativa central europeană sînt compatibile cu CSI. Sînt, pentru că sînt un tip de structuri foarte ușoare, cu foarte puține instituții, cu foarte puține obligații, pe când Uniunea Europeană este o organizație internațională cu mult mai multă substanță, care include mult mai multe obligații.”
Europa Liberă: Deci, înțeleg eu, nu sunteți eurosceptic?
Nicu Popescu: „În nici un caz. Și CSI este nu atât o organizație, cât un club de state, pe când Uniunea Europeană este o organizație cu reguli foarte stricte.”
Europa Liberă: Domnule Popescu, vă mulțumim pentru această discuție matinală.