Europa Liberă: Dle Lazăr, ați spus cu mai multe ocazii că sistemul energetic autohton se confruntă cu mai multe probleme. Infrastructura energetică este într-o stare nu cea mai bună, mai degrabă într-o stare de uzură avansată, iar prețurile la resursele energetice importul cărora constituie 95 la sută, se pare, din necesar sînt în creștere. Ce se poate de făcut?
Valeriu Lazăr: „Deja am început a realiza cîte ceva. Apropo, astăzi la ora 10 propunem publicului larg spre atenție prima versiune a noii strategii energetice, pînă în perioada 2030. Observați că și orizontul de planificare s-a mărit. Provocări în domeniu într-adevăr sînt foarte multe, nu doar în fața noastră, a R. Moldova, dar toată regiune – și n-aș greși dacă aș spune că toată lumea -, are în față anumite provocări care vin din partea asigurării cu energie. De aceea vom propune să discutăm cadrul acesta de politici nu doar la nivel de impresii.
O strategie trebuie să dea o claritate pe acest orizont de timp care sînt prioritățile pornind de la provocările care sînt. Și de fapt am impresia că noi am reușit împreună cu consultanții pe care îi avem să punem cap coadă această strategie, începînd de la provocări, la o parte din ele te-ai referit. Și cel mai important să propunem soluțiile. Dar accentele le punem pe asigurarea siguranței livrărilor și pentru aceasta avem nevoie de a face investiții în linii de interconexiuni, să ne conectăm cu sistemele vecine, în special cu România.
Și investiții majore pentru infrastructura internă pe tot lanțul: generare, distribuție, furnizare etc. Asta ar fi în linii mari, dar din altă perspectivă sîntem o țară nu prea eficientă din punct de vedere a consumului de energie, avem rezerve enorme la acest capitol. Și de aceea altă parte a strategiei vizează preocuparea noastră de eficiența energetică, adică să consumăm energie care este scumpă, pe care o importăm, mult mai eficient în toate zonele. Și în ceea ce numim noi zonă rezidențială, adică acasă, și la producere și să utilizăm rațional resursele de energie regenerabilă pe care le avem și în special biomasa. Astea ar fi trei piloni pe care se bazează această strategie.”
Europa Liberă: Dumneavoastră vorbiți despre un document pe termen lung. Pe termen mediu știu că vă propuneați să majorați pînă în 2015 ponderea energiei alternative. Pare-se pînă la 10 la sută. Așa este?
Valeriu Lazăr: „Acest obiectiv este pînă în 2020 de-a avea 20 la sută. Și această cifră va fi discutată astăzi fiindcă vrem să avem o strategie realistă. Strategia actual este foarte bine punctată, academic dacă vreți. Dar pe parcursul anilor de implementare am văzut că este mult prea ambițioasă raportată la resursele noastre. De aceea un principiu pe care ne bazăm este cel al realismului. Sîntem suficient de ambițioși dar trebuie să fim și realiști.
Și aici îți dau perfectă dreptate, important este prioritizarea, ce vom face pînă în 2020, dar încercăm să prioritizăm pe termen imediat, ce trebuie să facem în primul și în primul rînd, reieșind din cadrul de resurse pe care îl avem ca să soluționăm problemele critice. Or ele vin tocmai din zona lipsei alternativei, adică avem nevoie de canale alternative, de surse alternative. Fiindcă atîta timp cît nu vom avea aceste surse alternative, toți împreună vom avea sentimentul de nesiguranță. Fiindcă nu poți să zici că ai minimul necesar de siguranță atunci cînd depinzi de o singură sursă.”
Europa Liberă: De ce în acești 20 de ani de independență nu s-a insistat mai mult să existe suficiente interconexiuni fizice cu țările vecine în sectoarele și de gaze, și de energie electrică?
Valeriu Lazăr: „Nu știu. Această prioritate s-a regăsit întotdeauna în documentele de politici, dar abia acuma am ajuns în faza practică. Asta și este ideea: cînd ai multe probleme, multe provocări și resurse puține întotdeauna, la țară zic, fug ochii. Și cred că au tot apărut alte priorități. Și de aceea noi acuma ne propunem ca prioritate imediată liniile de interconexiune.”
Europa Liberă: Dar de ce România ar trebui să fie interesată de construcția gazoductului Iași-Ungheni?
Valeriu Lazăr: „România ar fi interesată măcar din considerentul că au și ei aceleași provocări. Chiar dacă dependența lor este mai mică de una și aceeași sursă, dar pînă la urmă pentru orice țară, cu cît mai multe canale și cu cît mai multe surse de nergie electrică ai, ai starea de siguranță dacă vreți din punct de vedere tehnologic, ca să nu mai zic din punct de vedere politic, financiar, comercial. Fiindcă domeniul energiei întotdeauna trebuie privit într-un context geopolitic.
Energia întotdeauna înseamnă și geopolitică. Și de aceea și pentru România este important să aibă cîteva canale alternative. Intervin și situații tehnogene. Este ceva firesc. În contextul construirii unei piețe pan-europene energetic este conceptul de inelare. Adică trebuie să ai cel puțin două surse, două canale de alimentare. Asta ar fi prima parte. A doua, dacă vreți, este și un gest de bunăvoință din partea României. Pentru că pentru ei ar mai exista și alte alternative. Dar pentru Republica Moldova unica alternativă de a ne conecta la această piață pan-europeană energetică este prin intermediul României. Și avem nevoie de deschidere din partea colegilor români și ea este.”
Europa Liberă: Faptul că acest proiect a fost declarat unul de importanță națională pentru două state îi dă greutate…
Valeriu Lazăr: „Aveți dreptate. Tocmai acest statut și aceste gesturi, și politice dacă vreți, dau într-adevăr importanță acestui obiectiv și ne asigură certitudinea că pe orizontul de timp pe care ni l-am propus acest gazoduct va fi construit.”
Europa Liberă: Dumneavoastră anterior spuneați că Moldova urma sau a și lansat negocieri privind semnarea unui acord interguvernamental de colaborare în sectorul energetic și cu Federația Rusă.
Valeriu Lazăr: „Negocierile nu au început. Noi am agreat împreună această idee.”
Europa Liberă: Urma să fie constituit cabinetul de miniștri de la Moscova…
Valeriu Lazăr: „Corect. Asta este. La întîlnirea de la Așhabad a premierilor, unde am asistat și eu, noi ne-am confirmat disponibilitatea de-a intra imediat în aceste consultări, negocieri, fiind umila mea persoană numită responsabilă de acest domeniu, conform competențelor. Și urma premierul rus Medvedev, la revenirea la Moscova, să determine cine din partea guvernului Federației Ruse va coordona acest proces.
Noi sîntem cu mandatul gata, cu echipa de negocieri gata și așteptăm semnalul din partea colegilor ruși. Și nu doar așteptăm dar și trimitem semnale. Și eu cred că nu mai tîrziu decît partea a doua a acestei luni, la Sankt-Petersburg, voi participa la Consiliul Economic CSI și deja am stabilit cu colegii responsabili din guvernul Federației Ruse, ceea ce ar însemna că trebuie să demarăm acest proces.”
Europa Liberă: Dar între timp ați obținut și acceptul final al Comisiei Europene pentru finanțarea unui studiu de fezabilitate privind interconectarea sistemului electro-energetic național la cel european. Reușiți să împăcați și capra, și varza?
Valeriu Lazăr: „Dacă o să binevoiți să veniți astăzi la acest eveniment veți vedea acolo un enunț care este foarte important. Cu cît mai mică este țara și cu cît mai dependentă este ea de sursele energetice importate cu atît mai sofisticată și mai inteligentă trebuie să fie strategia sa energetică. Și este tocmai cazul nostru.”
Europa Liberă: Și ați făcut-o inteligentă?
Valeriu Lazăr: „Noi pretindem că o să fie una foarte inteligentă care va ține cont de foarte mulți factori. Și noi vom încerca să schimbăm paradigma. Noi nu vedem doar contradicții dintre interesele marilor puteri care se intersectează în regiunea noastră, și pe parte de energie. Noi vedem foarte multe oportunități. Și încercăm, fiind inteligenți, fiind foarte atenți la toate implicațiile acestea politice, geopolitice, să oferim partenerilor noștri din vest și partenerilor din est toate oportunitățile pe care le are R. Moldova.
Noi ne oferim în calitate de platformă. Asta ar însemna să avem un mediu investițional cît mai favorabil, cu un cadru de planificare foarte previzibil, cu garanții pentru investitori și să asigurăm că merită să faci investiții cu resursele din est pentru a genera și a exporta energie pre vest. De ce nu?
Observați schimbări în atitudini, iar pentru aceasta ar trebui să avem și un gen de consens și la nivel național, și în raport cu partenerii noștri. Nu există altă soluție. Nu sîntem noi țara care să ne permitem pe platforma noastră să apară divergențe. Ba din contra, eu sînt sigur că dacă vom gestiona foarte atent și intelligent această situație toată lumea va avea avantaje. Ba din contra, toată lumea va avea interesul ca aici unde s-au făcut investiții în domeniul energetic și o țară de care va depinde parțial măcar și securitatea energetică europeană toată lumea va avea grijă să avem stabilitate și politică, și economică. Observați că avem planuri ambițioase, dar nu avem altă soluție.”
Europa Liberă: Ați spus că dependența de importurile energiei electrice și procurările de la un singur furnizor afectează securitatea energetică a statului. R. Moldova uneori este șantajabilă de către cei de la care importă?
Valeriu Lazăr: „R. Moldova este permanent șantajabilă, spre regret, atîta timp cît chiar avem o singură sursă. Și tocmai de aceea interconectorul cu România, și asta vreau să scot în evidență, măcar la nivel teoretic, în perspectivă, ne dă posibilitatea să diminuăm această dependență exagerată. De ce?
Fiindcă într-un fel sau altul, nu este cazul să ghicim acum la care din proiectele majore pan-europene va fi conectată România, că va fi South Stream, că va fi Nabucco, că va fi Nabucco în formula lui redusă – sînt diferite opțiuni acum, dar cu certitudine România la unul din aceste proiecte regionale va fi conectată. Și atunci fiind noi conectați la sistemul gazier românesc prin acest interconnector automat vom avea și oportunitatea de a fi conectați la aceste conducte, indirect, prin România. Asta este ideea.”
Europa Liberă: Pierderile în sectorul electro-energetic și cel termic cîte de mari sînt? Pentru că sîntem săraci și dacă avem și pierderi mari bani de unde scoatem?
Valeriu Lazăr: „Așa este. Obiectivul nostru pînă la urmă să nu uităm este următorul: să avem livrări sigure în energie la prețuri sustenabile, fiindcă sînt importante ambele valențe ale acestui proces. Sigur că în primul și în primul rînd trebuie să avem asigurate aceste livrări. Dar nu livrări de dragul livrărilor. Fiindcă consumatorii, în special cei casnici, trebuie să aibă cum zicem noi, economiștii, ofertă sustenabilă.
Oamenii trebuie să aibă posibilitatea să-și achite facturile. De aceea noi urmărim ambele obiective. Și asta ar însemna o politică tarifară care pe de o parte să facă operatorii să fie cît mai eficienți, adică nu le dai voie să bage totul în tarif, fiindcă asta nu stimulează eficiența. Nu, îi plafonezi și-i faci să fie eficienți. Dar în egală măsură tariful ăsta trebuie să permită a investi în această eficiență și trebuie să limităm pierderile.
Hai să dau cifre: pe partea de energie termică în orașul Chișinău sînt pierderi la nivel de 22-23 la sută. Vă dați seama, aproape o pătrime din ceea ce plătesc consumatorii de fapt sînt pierderile operatorului. Bine, acolo sînt și pierderi tehnologice care sînt inevitabile, pompe, anumite uzuri să zic așa. Dar asta o să fie la nivel de 7-10% maxim. Or asta înseamnă că tot restul sînt țevi sparte, pompe ineficiente etc. Și de aceea obiectivul nostru pe termen scurt este de a determina aceste investiții critice care sînt necesare în primul rînd pentru a reduce pierderile pe tot lanțul, generare, furnizare, distribuție. Asta pe de o parte.
Pe de altă parte, circa 40 la sută din energie se pierde în casele noastre. Adică la nivel de consumatori casnici. Și de aceea lucrăm acuma și cu primăria, și cu alte instituții, dar în special cu finanțatori internaționali pentru a accesa programe de reabilitare termică a clădirilor, programe de eficiență energetică în sectorul rezidențial.
Au apărut ici-colea prin Chișinău cîteva case doar, dar noi vrem să tirajăm această experiență. Ferestrele trebuie schimbate, pereții și termoizolați, trebuie schimbate elementar geamurile acolo unde ele sînt sparte, fiindcă noi pe de o parte sîntem săraci, presiunea facturii pe energie în coșul nostru de consum este enormă, dar sîntem irositori și asta este o realitate. Și irositori toți: de sus pînă jos. Și chiar și instituțiile publice, începînd de la casa guvernului. Eu aș schimba și acolo ferestrele că nu sînt din cele mai energoeficiente. Și pentru asta trebuie să atragem și finanțări. Și noi vom finanța, din surse atrase, în condiții concesionale, asociațiile de locatari care vor fi active, se vor autoorganiza, își vor propune să implementeze asemenea proiecte. Fiindcă nu poți lucra cu fiecare locatar în parte.”