Evenimentul politic al acestei veri la Chișinău este legat de așteptata vizită în Moldova a cancelarului Germaniei Angela Merkel, care va avea loc miercuri, 22 august. Se speculează multe în legătură cu scopul vizitei și agenda convorbirilor, știut fiind că doamna Merkel s-a implicat în rezolvarea crizei transnistrene, în înlesnirea unor întrevederi neoficiale între liderii din Moldova și cei din regiunea transnistreană, dar și că Germania este, în acest moment, ceea ce experții numesc „motorul Europei”. Valentina Ursu a stat de vorbă despre această vizită cu șeful diplomației moldovene, Iurie Leancă.
Iurie Leancă: „Este o vizită extrem de importantă. Este o vizită în premieră a Cancelarului german în Republica Moldova, în 20 de ani, din momentul în care consemnăm stabilirea relațiilor moldo-germane.
Chișinăul nu a fost vizitat niciodată de un cancelar german. Și aș vrea puțin să revin la rolul Germaniei nu doar în context european, da și în context mondial. Germania este unul din cei mai importanți actori economici, unul din cei mai importanți actori comerciali. Este forța motrice a dezvoltării tehnologice, industriale, în context mondial, dar este și unul din cei mai importanți actori politici.
Sigur că Germania, în virtutea istoriei, nu este membru, de exemplu, al Consiliului de Securitate al ONU, dar uitați-vă: rolul Germaniei crește pe subiecte de actualitate. E suficient să ne referim la problema iraniană, unde Germania participă, dincolo de alți membri ai Consiliului de Securitate, în calitate de actor direct la aceste discuții. Rolul și interesul Germaniei pentru evoluțiile din zona Orientului Apropiat, din alte regiuni este unul în creștere.”
Europa Liberă: Și atunci de ce trebuie Germania să-și concentreze atenția și pe această zonă, unde e situată Republica Moldova?
Iurie Leancă: „Deci, în primul rând, aș vrea să consemnez rolul în creștere al Germaniei pe plan mondial.
Dar acum să revenim la regiunea noastră și continentul european, în mod special. Este deja o axiomă faptul că Germania este vioara cea mai importantă în cadrul Uniunii Europene, atât din punct de vedere economic, financiar, dar și politic.
Astfel încât, de felul în care Germania înțelege să-și formeze interesul pentru o anumită regiune, să promoveze acest interes, prin relațiile bilaterale cu țările din regiune, depinde foarte mult felul cum evoluează aceste relații în regiune. Și impactul acestui interes german este unul direct și unul doar benefic.
Ca să revenim la relațiile bilaterale: interesul deosebit al Chișinăului de a capta atenția Berlinului, pe diverse paliere, începând cu cancelarul german, Oficiul cancelarului german (care are un rol foarte important în formularea și promovarea politicii externe), Ministerului de Externe, membrilor Parlamentului, Bundestagului german, centrelor de politică externă, fundațiilor germane, care iarăși au un rol important. Deci, dacă vă uitați la această politică promovată de Chișinău, iarăși la diverse nivele. Cred că am reușit un lucru deosebit în acest sens, ceea ce nu înseamnă că am ajuns deja la un nivel de satisfacție. Suntem doar într-o dinamică, dar o dinamică pozitivă. Această dinamică permite să vedem aici, la Chișinău, nu doar Cancelarul, care bineînțeles că este elementul culminant al acestor eforturi.
Am fost vizitați, în acești doi ani și jumătate, de trei membri ai Guvernului. Până în 2009, am fost vizitați, timp de 18 ani, doar de un singur membru al Guvernului german. Am fost vizitați de mai mulți membri importanți ai Bundestagului, conferințe…”
Europa Liberă: Domnule ministru, dar cum explicați acest interes al Germaniei pentru zonă și, în special, pentru Republica Moldova, din moment ce e lucru știut: pe timpul când Moldova era în Pactul de Stabilitate, Bodo Hombach, cel care conducea aranjamentul european, se arăta mereu reticent față de viitorul european al Republicii Moldova?
Iurie Leancă: „Este adevărat. Nu doar Bodo Hombach, dar și Germania, și Franța, țările care au inițiat acel proiect al Pactului de Stabilitate, orientându-se doar pe țările din Balcanii de Vest, excludeau Republica Moldova.
Dar, aduceți-vă aminte că, după mai multe eforturi de atunci ale Chișinăului, totuși am reușit să ajungem unica țară din spațiul post-sovietic, membră a Pactului de Stabilitate.
Din păcate, s-a produs atunci schimbarea din 2001, comuniștii așa și nu au înțeles că era o șansă unică de a ne desprinde de o anumită regiune geopolitică și de a fi tratați cu totul altfel.
Iată că am pierdut 8 ani, dar să ne axăm acum pe prezent și, în mod special, pe viitor. Deci, faptul că această vizită se realizează înseamnă că am reușit să convingem partenerii germani că Republica Moldova are o viziune, că are capacități de realizare a acestei viziuni, că, din păcate, ne confruntăm cu o serie formidabilă de provocări: unele de sorginte internă, altele regionale.
Dar împreună cu Germania, dar și alți parteneri, putem face așa, încât zona de stabilitate a Uniunii Europene să se extindă spre Est.
Exemplul pozitiv că democrația înseamnă și stabilitate, și prosperitate, și confort pentru cetățean, să se regăsească iată încă într-o țară. Fiindcă, dacă ne uităm la spațiul post-sovietic, după exemplul pozitiv al Țărilor Baltice, de parcurgere a acestui proces dificil, dar necesar de transformare, și ei au reușit. În alte țări nu prea găsești un astfel de succes.
La noi se dezbate foarte mult: este Republica Moldova un caz de succes, nu este. Din punctul meu de vedere, am reușit să creăm premisele necesare. Să ne aducem aminte ce țară am preluat noi în 2009, să ne aducem aminte de faptul că nu am avut președinte pe o anumită perioadă de nouă sute și ceva de zile, ceea ce însemna că este foarte greu să te axezi pe obiective pe termen mediu și lung. Și totuși, iată, în pofida acestor moșteniri, provocări și așa mai departe, am reușit să demonstrăm că există această seriozitate.
Deci, vizita Cancelarului este și o recunoaștere a faptului că Republica Moldova a reușit să inițieze această cale corectă.”
Europa Liberă: Domnule ministru, dumneavoastră insistați pe acest sprijin pe care ar putea să-l ofere Berlinul, în persoana Cancelarului, Angela Merkel, pe calea euro-integrării a Republicii Moldova și asta, în pofida faptului că cei de la Bruxelles spun că ușile rămân deschise, pentru o eventuală aderare. Dar, deocamdată nimeni nu promite foarte clar Republicii Moldova acest statut de membru al UE.
Iurie Leancă: „Așa cum ați menționat și dumneavoastră, ușile nu sunt închise. La ultima reuniune a miniștrilor de externe din țările membre ale Uniunii Europene și țările Pateneriatului Estic, comisarul pentru vecinătate și extindere a Uniunii Europene a spus că există tratatul de la Lisabona, există articolul 48, care stipulează foarte clar că orice stat european, în momentul în care întrunește anumite criterii, are dreptul să aplice.
Și, apropo, slavă Domnului, nimeni nu contestă europenitatea Republicii Moldova. Ceea ce trebuie să facem, în momentul în care vom decide să depunem această cerere, e să ne conformăm principiilor și criteriilor respective. Dar sigur că atunci când vom avea sprijinul unor țări, cum ar fi Germania, de exemplu, Franța, Olanda, pe lângă țările, care își exprimă tranșant și absolut necondiționat deschiderea de care trebuie să dea dovadă Uniunea Europeană pentru Republica Moldova. Și sunt foarte bucuros că Moldova, în momentul de față, este singularizată, în contextul țărilor din Parteneriatul Estic. Deci, vom reuși mult mai mult și mut mai repede.
Acest motiv, sigur că, vizita ne oferă o șansă unică să continuăm discuțiile pe care le-a angajat premierul Filat cu doamna Cancelar cu diverse ocazii: și vizite la Berlin, și pe marginea summuit-ului Partidului Popular European, să explicăm, încă o dată, care este situația noastră, care sunt provocările și care sunt soluțiile.
Ori, soluții nu există prea multe. Soluții există, așa cum se spunea, pentru țările din Balcanii de Vest, o singură soluție: această integrare europeană, care înseamnă sprijin, dar și înseamnă o cuantificare foarte clară a eforturilor, pe care le întreprinde guvernarea și a eficienței acestor eforturi.
Deci, vine un sprijin din partea Uniunii Europene, politic, financiar, economic, dar, în schimb, anumite politici foarte clare, care înseamnă politici de modernizare a Republicii Moldova.”
Europa Liberă: Domnule Leancă, și atunci nu este exclus că în mesajul pe care o să-l rostească Cancelarul Angela Merkel la Chișinău va fi spus foarte tranșant: „Aveți șansa euro-integrării”, dar să reamintească iarăși: dacă luptați cu corupția, dacă promovați reformele, dacă faceți atractiv mediul de afaceri și încă multe alte „dacă”.
Iurie Leancă: „Valentina, nu vreau să anticipez mesajul cu care vine doamna cancelar. Sper să fie un mesaj de acest gen: s-au depus multiple eforturi, ca să ajungem în această fază. Dar faptul vizitei în sine, faptul că doamna cancelar, care, de regulă, când merge în astfel de turnee sau în astfel de vizite, face un turneu și combină câteva țări.
De data aceasta vine doar la Chișinău și, a propos, acest element l-au subliniat prietenii noștri germani, demonstrează deja interesul sporit al Republicii Federale Germania pentru Republica Moldova, pentru situația din regiune, pentru șansa de a obține această modernitate pentru Republica Moldova și cetățenii ei. Deci, indiferent de felul cum va fi nuanțat mesajul doamnei Merkel, vizita în sine deja este un mesaj foarte clar de susținere. De susținere și a politicilor pe care ne-am angajat să le promovăm.
Și politicile noastre se desfășoară sub auspiciul acestui parcurs european al Republicii Moldova.”
Europa Liberă: Bănuiesc că ceea ce așteaptă Chișinăul mai mult din partea Berlinului și sprijinul pe calea euro-integrării, dar și pe calea reunificării statului. S-a anunțat cu mai multe ocazii că Germania a deblocat procesul de negocieri în formatul 5+2, a avut un rol foarte important la deblocarea acestui proces de negocieri în formatul 5+2. Acum unii încearcă să suprapună, în cadrul negocierilor, un interes ascuns care, chipurile, ar fi existat: poate un secret germano-rus referitor la federalizarea Republicii Moldova.
Iurie Leancă: „Din păcate, într-adevăr, observăm un atac de genul respectiv extrem de speculativ și extrem de manipulatoriu, care nu are nimic comun cu realitățile. Și asta vă spun în cunoștință de cauză.
Vizita doamnei Merkel la Chișinău vine să semnalizeze încă o dată sprijinul pentru politicile de modernizare ale Republicii Moldova. Cred că toată lumea a înțeles deja că reglementarea conflictului transnistrean va fi posibilă în mod special, în momentul în care noi, cei de pe partea dreaptă a Nistrului, vom deveni atractivi.
Altfel, nu vom putea crea această presiune de jos în sus. Ca cetățeanul moldovean din stângă Nistrului să dorească reintegrare cu Republica Moldova trebuie să aibă acest interes, material, de confort și așa mai departe, fiindcă, până la urmă, asta ne ghidează pe noi, de regulă, sau din păcate, dacă e cazul să zic.
Astfel încât, toate aceste discuții despre federalizare, despre pacturi secrete sunt nimic altceva decât rea-voință, în primul rând, și nu mă tem să spun acest cuvânt și o distorsionare conștientă a realităților.
Eu aș fi preferat și cei care pretind să facă astfel de analiză și să înțeleagă care este sensul ascuns al acestei vizite, în momentul în care au anumite întrebări, să dea telefon la Ministerul de Externe. Am arătat această deschidere de comunicare, de schimb de opinii. Nu pretindem că deținem monopolul asupra adevărului, dar pretindem că totuși avem elemente pentru a înțelege evoluțiile, pentru a ști să le orientăm pe făgașul direct.
Ceea ce ne-au spus prietenii germani: dânșii vor să ne ajute pe noi, să ne ajute, dar noi suntem cei care luăm decizia finală. Și ei ne vor ajuta pe noi, astfel încât această decizie care ne va permite reintegrarea țării, care va permite pasul spre democratizare, dar concomitent cu creșterea bunăstării populației din Republica Moldova, să fie cât mai repede parcurs.
Germania, deși este prima vioară, dar există deja mecanisme în cadrul Uniunii Europene de consultare foarte activă, intensă, pe subiecte importante, astfel încât aceasta vizită va genera, sunt convins, un interes și mai mare din partea altor țări membre ale Uniunii Europene, dar și din partea Comunității de Afaceri Germane.
Avem deja o prezență importantă a business-ului german care înseamnă locul de muncă, mii de locuri de muncă. O astfel de vizită este un semnal și pentru Comunitatea de Afaceri din Germania, că există o încredere pentru elita din Republica Moldova, pentru guvernare, autoritățile din Republica Moldova și ne va facilita obiectivul atragerii unor noi investiții germane. Fiindcă altfel nu vom reuși niciodată să devenim o țară funcțională, cu locuri de muncă bine plătite și cu generarea unui produs cu valoare adăugată.
Iar cetățeanul nostru, fie că e aici sau fie că a fost nevoit să plece în afară, să-și găsească un loc de muncă bine plătit la el acasă.
Europa Liberă: Domnule ministru, pentru că există o cooperare bună ruso-germană, admiteți că Berlinul ar putea să facă mai cooperantă Federația Rusă în procesul de negocieri în formatul 5+2?
Iurie Leancă: „Atunci când vorbeam despre felul cum înțelegem noi să abordăm problema conflictului transnistrean, am vorbit despre faptul că ne orientăm pe 2 paliere.
Primul palier, cel care ține în totalitate de noi, de Chișinău, este de a angaja pe cei de la Tirapol, comunitatea de afaceri, oamenii, într-un nou dialog, în consolidarea acestor măsuri de încredere, prin simplificarea și înlăturarea barierelor, circulației, oamenilor simpli, mărfurilor și așa mai departe.
Vedeți că în acest sens am realizat multe lucruri bune și pozitive, dar oricum, ținând cont de anumite realități, suntem conștienți că doar într-un context mai larg, al unui dialog regional, cu participarea actorilor, vom putea găsi soluții și elemente mobilizatoare, pentru ca cei de la Tiraspol să fie de acord să se dezică de aceste pretenții la independență și așa mai departe și să demonstreze o mult mai mare flexibilitate în ceea ce privește integrarea acestei regiuni în Republica Moldova.
În acest sens, am reușit multe, dar mai avem încă foarte multe de făcut. Formatul 5+2 rămâne a fi unicul format viabil. Germania, ca membră a Uniunii Europene, într-adevăr joacă un rol important.
Acest Memorandum Meseberg, din 2010, a permis, printr-o cooperare foarte bună între Berlin și Moscova să deblocăm anumite situații, astfel încât, iată potențialul unei astfel de cooperări foarte bune, dar nu în detrimentul Republicii Moldova.
Vreau să accentuez: memorandumul de la Meseberg a fost conceput astfel, încât noi am fost informați, consultați și nimic nu s-a întâmplat în spatele și în detrimentul nostru. Astfel încât, aceste speculații despre un nou pact, despre o nouă înțelegere care e menită să mențină Republica Moldova într-un spațiu al incertitudinii și al vulnerabilității nu au nimic comun de a face.
Dincolo de acest lucru, să nu uităm că Germania, ca țară membră a Uniunii Europene, își consultă partenerii, celelalte 26 de țări, plus comisia, atunci când vine cu astfel de inițiative.”
Europa Liberă: Pe agenda germano-rusă, problema transnistreană poate fi printre priorități?
Iurie Leancă: „De fapt, ne-am dorit ca acest subiect să fie pe agenda dintre țările membre ale Uniuni Europene, cu Federația Rusă, cu Ucraina și, printr-un climat cu înțelegere mult mai bună, să reușim să înlăturăm, pas cu pas, anumite probleme, unele de ordin psihologic, altele de ordin material. Dar astfel încât să putem să ne apropiem de soluționarea acestui conflict, prin identificarea unui statut propice pentru regiunea transnistreană, parte componentă a Republicii independente, suverane, Republica Moldova. Și pentru Republica Moldova, care se mișcă înspre Uniunea Europeană atât prin preluarea valorilor, cât și standardelor europene.”