Europa Liberă: Domnule Carpov, o primă întrevedere în acest an 2013 între negociatorii de la Chișinău și Tiraspol ce v-ați propus și ce ați reușit?
Eugen Carpov: „După cum ați menționat, este o primă întrevedere care a avut loc sub umbrela noii președinții a OSCE a Ucrainei. Din acest motiv, inițiatorul și organizatorul întâlnirii a fost ambasadorul Ucrainei în Republica Moldova, domnul Serghei Pirojkov. Practic, agenda noastră a inclus subiecte legate de organizarea următoarei runde de negocieri în formatul 5+2, preconizată să aibă loc în a doua jumătate a lunii februarie, la Lvov. Pe lângă aceasta, în baza propunerii venită în timpul vizitei domnului Leonid Kojara, ministrul ucrainean de externe și președintele în exercițiu al OSCE, am discutat despre posibilitatea organizării, pe marginea lucrărilor reuniunii 5+2, la Lvov, a unei întâlniri a prim-ministrului Vlad Filat cu liderul de la Tiraspol Evghenii Șevciuk. Am încercat să conturăm subiectele care ar putea fi abordate în timpul acestor două acțiuni și rezultatele care am putea să le obținem. Evident că suntem interesați ca să avem întâlniri nu de dragul întâlnirilor, discuții nu de dragul discuțiilor, dar pentru a obține un progres pe calea reglementării conflictului transnistrean.”
Europa Liberă: Dar ce ar însemna un progres în identificarea unei soluții pentru criza transnistreană?
Eugen Carpov: „Un element de bază pe care l-am discutat este continuarea acțiunilor pentru asigurarea libertății circulației populației pe ambele maluri ale râului Nistru. În mod special, acum discutăm despre transportul auto din regiunea transnistreană și posibilitatea participării în traficul internațional de mărfuri și pasageri a acestor unități de transport. Aici avem mai multe aspecte care sunt legate toate în cadrul unui document discutat. Este vorba și despre deschiderea podului de la localitatea Gura Bâcului, despre înmatricularea în conformitate cu standardele internaționale a unităților de transport din stânga Nistrului și posibilitatea participării acestora în traficul internațional. Evident că sunt multe aspecte tehnice care necesită o expertiză suplimentară. Am convenit ca grupurile de lucru care sunt responsabile de transport și, la fel, experții responsabili de înregistrarea unităților de transport să se întâlnească în cel mai apropiat timp, poate chiar în ziua de joi. Dar urmează să convenim mâine detaliile acestei întâlniri.”
Europa Liberă: E disponibilă partea tiraspoleană să discute și despre problemele politice, mă refer la un eventual proiect de statut pentru regiunea transnistreană?
Eugen Carpov: „Astăzi nu am abordat subiectul respectiv, dar sunt cunoscute reacțiile de ultimă oră ale reprezentanților din stânga Nistrului, după vizita ministrului Kojara.”
Europa Liberă: Tiraspolul sonoriza ideea că deocamdată discuțiile pe marginea acestui subiect nu ar avea rost.
Eugen Carpov: „Este o poziție cunoscută, sprijinită și de partenerii noștri din Federația Rusă. Dar există diverse opinii la acest subiect. Pe de o parte, recunoaștem importanța aspectelor social-economice, din discuțiile noastre, pe de altă parte, promovarea acestora deseori este blocată sau imposibilă anume din lipsa unei viziuni politice pentru reglementarea conflictului transnistrean. Deci, o avansare în paralel ar putea să fie de folos atât pentru aspectele social-economice, cât și pentru statutul juridic al regiunii transnistrene, care ar asigura legalitate la tot ce se întâmplă în această regiune.”