Premierul Vlad Filat a anunțat că nu mai este de acord să guverneze alături de Vlad Plahotniuc pe care îl consideră un pericol pentru procesul de democratizare și europenizare al Republicii Moldova. Șeful de partid al lui Vlad Plahotniuc a declarat drept urmare ca nu mai vrea sa guverneze alături de cel care a distrus alianța și că și-ar putea îndrepta partidul spre alta. Cum ar putea aceste turbulențe, sau chiar furtună devastatoare, din politica internă a Republicii Moldova sa se răsfrângă asupra politicii sale externe? Ce s-ar putea alege din ambițiile europenești ale Republicii Moldova în caz de anticipate și din cele trei acorduri pe care speră ea să le semneze în toamnă la summit-ul Parteneriatului estic de la Vilnius – de asociere, comerț liber și regim fără vize? Încercam să lămurim aceste lucruri într-o discuție cu consilierul pentru politici publice și afaceri externe al premierului, Nicu Popescu.
Europa Liberă: V-am văzut ieri întrebându-vă pe Facebook dacă „crapă” Alianța. Chiar n-ați știut?
Nicu Popescu: Nici acum nu știu, pentru că s-a făcut o ofertă de renegociere a parametrilor alianței, nu de renunțare la alianță. Deci, alianța, de jure, din câte înțeleg continuă să existe, dar acum urmează să vedem dacă există voința politică și dorința din partea tuturor jucătorilor politici de a rămâne la masa negocierilor pentru a reformata alianța de o manieră în care alianța se păstrează, dar procesul de reforme se activizează.
Europa Liberă: Vă întrebam pentru că eram curioasă să știu – înainte de a lua o astfel de decizie, premierul își întreabă consilierii?
Nicu Popescu: Deciziile de un nivel politic atât de înalt, până la urmă, sunt luate nu de consilieri, evident, ci de liderul unei echipe. Și, în acest sens, modalitatea normală de acțiune este că liderul oricărei echipe politice are anumite idei, le testează cu un anumit număr de persoane, ascultă un număr anumit de persoane, dar până la urmă, acest tip de decizii se iau drept rezultat al acestui tip de discuții, dar sunt asumate și sunt responsabilitatea finală ale persoanei care urmează să ia decizia finală.
Europa Liberă: Unii totuși cred că această rupere a acordului înseamnă, de fapt, ruperea alianței, iar asta ar însemna alegeri anticipate. De asta, vreau să vă întreb: chiar dacă încă nu este vorba despre anticipate, înseamnă această rupere a acordului și eventual a alianței absolut sigur renunțarea la ambițiile pe care le avea Republica Moldova de a semna acele trei acorduri la Vilnius în noiembrie?
Nicu Popescu: Sunt două subiecte aici: unul ține de alianță și de statutul acestui acord. Din câte înțeleg eu, alianța deja se afla de ceva timp într-o situație foarte dificilă. Pe foarte multe subiecte, foarte concrete, alianța nu funcționa și practic nu era existentă. Pe alte subiecte ea mai exista, dar cred că nu este corect să ne prefacem că această alianță a intrat în criză începând cu ziua de astăzi. Alianța este în criză de ceva timp, nu este funcțională pe mai multe subiecte. Este un lucru regretabil și prin declarațiile făcute și prin apelul către renegocierea alianței se încearcă o resuscitare a acesteia, în baza unor noi principii care ar face posibilă nu doar continuarea, dar mai degrabă accelerarea procesului de apropiere de Uniunea Europeană.
Și acum, dacă vorbim de Summitul Parteneriatului Estic de la Vilnius, procesul de reforme în care s-a angajat Moldova – vă poate spune orice om din stradă că reformele nu merg atât de repede pe cât și-ar dori cetățenii – și în acest sens, miza pentru Republica Moldova este destul de mare. Și din păcate, o parte a cauzelor pentru procesul de reforme care este mai lent decât și-ar dori și cetățenii Republicii Moldova și Uniunea Europeană este și existența mai multor blocaje în alianță. Miza, dacă doriți, a evenimentelor politice recente este relansarea și reactivizarea procesului de reforme de care depinde viitorul european al Republicii Moldova pentru că Uniunea Europeană nu-i oferă Republicii Moldova favoruri de ochi frumoși, de dragul unei denumiri a unei alianțe, ci pentru implementarea unor reforme concrete în instituții concrete și de la poliție și sistemul de educație, la lupta cu corupția, la modul cum funcționează Procuratura Generală, întreg pachetul de instituții care se fac responsabile de lupta cu corupția și reforma sistemului judiciar din Moldova. Și în acest sens, cred că era o iluzie că fără o luptă mai determinată și niște pași mai fermi în direcția reformării sectorului de justiție, în direcția luptei cu corupția Moldova se poate apropia mult mai mult de Uniunea Europeană.
Europa Liberă: Până nu demult, tot ce era legat de Vilnius și de negocierile cu Uniunea Europeană era vorbit în termeni foarte optimiști și de asta vreau să vă întreb și a însemnat Pădurea Domnească și ceea ce a developat acest incident, un fel de hârtie de turnesol care a arătat că aceste reforme nu merg așa cum trebuie, sau nu neapărat?
Nicu Popescu: Da, pentru că până la urmă, o spun foarte clar, că viitorul european al Republicii Moldova nu depinde de denumirea sau formatul unei guvernări de la Chișinău, ci de acțiunile concrete și reformele concrete pe care le întreprinde această guvernare. Nu este suficient să te declari pro-european, trebuie să mai și să-ți faci temele pentru acasă. Și incidentul din Pădurea Domnească a demonstrat că temele pentru acasă nu s-au făcut într-o serie de instituții care sunt cruciale în dialogul pe vize. S-a văzut că, de fapt, într-un moment de criză, cum s-a întâmplat în decembrie, mai multe instituții care sunt vizate foarte direct în angajamentele Republicii Moldova pentru liberalizarea regimului de vize au acționat exact contrar modului cum ar trebui să funcționeze într-o democrație și într-un stat cu aspirații europene. Și în acest sens, da, ele au demonstrat inclusiv europenilor că mai există mult de lucru pentru transformarea reală a instituțiilor care trebuie să asigure legea în Republica Moldova în conformitate cu angajamentele pe care Moldova și le-a asumat.
Europa Liberă: În ce măsură sunt îndreptățite speculațiile liderilor alianței și li s-a spus că nu au șanse cu toate cele trei acorduri după acest incident și poate de asta și-au dat frâu liber emoțiilor?
Nicu Popescu: Nu. Este o speculație. Ce înseamnă „nu au șanse”? Acum două luni, președintele Comisiei Europene, domnul Barroso, la Chișinău a spus foarte clar că Republica Moldova are o șansă. Ar fi mai multe șanse de a se apropia de Uniunea Europeană, de a face un salt înainte la Vilnius. Știți că Angela Merkel a spus în august la Chișinău: șansa este, dar șansa nu îți vine automat, pentru că ți-o dăruiește cineva. Trebuie să muncești foarte greu pentru a o atinge și în acest sens, ceea ce se întâmplă în instituțiile de stat din Republica Moldova, în procuratură, în Centru anticorupție, în sistemul judiciar, în poliție, în poliția de frontieră și toate acestea contează foarte mult pentru viitorul european al Republicii Moldova și pentru perspectiva liberalizării vizelor. Nu este suficient să mizezi doar pe promisiunile și optimismul europenilor, sau pe promisiunile politicienilor din Republica Moldova, ci se va decide modul cum aceste promisiuni vor fi implementate.
Europa Liberă: Acum nu ne mai putem imagina că putem obține și acordul pe vize la Vilnius, după tot ce s-a întâmplat.
Nicu Popescu: Deocamdată, nimic din agenda europeană a Republicii Moldova nu se schimbă. Se poate schimba dacă situația politică din Republica Moldova va degenera și mai mult în următoarele săptămâni. Dar deocamdată, prin menținerea alianței și prin renegocierea acesteia, există toate șansele ca Republica Moldova, din contra, să accelereze procesul de reforme care îi va permite să se apropie mai mult de Uniunea Europeană.
Europa Liberă: Totuși, eu am observat că dacă până la Pădurea Domnească se vorbea și despre vize la pachet cu celelalte acorduri, după asta nu am mai auzit să se vorbească.
Nicu Popescu: Poziția Uniunii Europene nu s-a schimbat de la venirea domnului Barroso pe 30 noiembrie la Chișinău. Poziția este aceeași. Speranța și intenția Uniunii Europene și a Republicii Moldova este să finalizeze acordul de asociere, inclusiv acordul de liber schimb și dialogul pe vize către Summitul de la Vilnius. Deci, în acest sens, – indiferent de speculațiile și discuțiile care au loc la Chișinău -, și Uniunea Europeană, și Republica Moldova, la nivel bilateral, merg pe același calendar de finalizare a acestor procese lansate, către Summitul de la Vilnius. Evident, există riscul ca acest calendar va fi întârziat, va fi deraiat de procesul politic din Republica Moldova, dar acest lucru încă nu s-a întâmplat.
Europa Liberă: Există, domnule Popescu, o experiență a țărilor balcanice, care arată că Bruxelles-ul devine „generos” abia atunci când este absolut sigur că calea aleasă de o țară spre Uniunea Europeană este absolut ireversibilă. Adică, tehnic, asta ar însemna ca măcar două cicluri electorale, adică de două ori să vină cetățenii la vot și să-și dea votul pentru niște forțe pro-europene ca să poată obține și regim liber de vize. Această logică e clară: de ce ne-ar da Bruxelles-ul vize dacă vin niște forțe pro-rusești și profită, după asta.
Nicu Popescu: Eu nu aș vedea procesul de integrare europeană doar prin această prismă. Da, prisma unor guverne succesive pro-europene este un element din calculul în baza căruia Uniunea Europeană își face oferta pentru statele din Balcani sau pentru Republica Moldova, dar al doilea element ține de procesul de reforme. În Republica Moldova am avut o guvernare comunistă care s-a declarat pro-europeană, dar pentru că nu și-a făcut temele pentru acasă, nu a realizat foarte multe. Deci, în acest sens, și în Balcani, și în Republica Moldova nu este suficient să te declari pro-european, trebuie să fii pro-european prin acțiuni, prin modul cum modifici instituțiile politice.
Adevărul este că în Republica Moldova mult prea multe instituții de stat nu și-au schimbat suficient sau chiar deseori deloc modalitatea de operare față de sistemul politic existent până în 2009. Și deci, în acest sens, mesajul și calculul Bruxelles-ului întotdeauna a fost „da, dorim un guvern pro-european care declară și care este reconfirmat de către vot și sprijinul cetățenilor, dar la fel de important sau chiar mai important este ca acest guvern să-și facă temele pentru acasă, să reformeze poliția, să reformeze sistemul judiciar, să lupte cu corupția, să reformeze gestionarea frontierei, procesul de eliberare a pașapoartelor și toate aceste condiții sunt în planul de acțiuni și fără o implementare strictă a acestora nu reușești să mergi spre Uniunea Europeană.
Acest lucru s-a văzut foarte bine și în Balcani, în care unele state balcanice și Muntenegru, Serbia și Macedonia, în procesul de liberalizare a vizelor au mers cu mult înaintea Albaniei și Bosniei, pentru că au făcut reformele mai rapid. Deci, în acest sens, viteza transformării instituțiilor este determinantă pentru succesul apropierii de UE.
Europa Liberă: Dacă se ajunge la anticipate, vă puteți imagina că „pupăm” la Vilnius acordul de asociere, vizele, zona de liber schimb?
Nicu Popescu: Deocamdată, următorul obiectiv este să finalizăm negocierile cu Uniunea Europeană, să ajungem la un anumit acord final față de text, formule, aranjamente comerciale din comerțul de liber schimb. Guvernul lucrează pe calendarul politic și diplomatic de interacțiune cu UE care era valabil și ieri și alaltăieri și două săptămâni în urmă. Miza este să finalizăm aceste negocieri. După aceea, se intră într-o fază de coordonare a pozițiilor, intră într-o fază a traducerilor, de expertiză lingvistică a acordului și lucruri care durează mai multe luni și deja în dependență cum va evolua situația și din Republica Moldova și din Uniunea Europeană, vom ști mai exact care este calendarul, dar deocamdată nu s-a întâmplat nimic care ar submina calendarul apropierii de UE pe care s-a mers și până acum.
Europa Liberă: Dacă nu este demis guvernul…
Nicu Popescu: Dacă nu este demis guvernul și dacă rezistă alianța. Iar alianța deocamdată formal există, însă s-a făcut o ofertă de renegociere a parametrilor acesteia. Adevărul este că starea de fapt din alianță de până astăzi submina calendarul european al Republicii Moldova. Asta este realitatea regretabilă și acest fapt de insuficiență de reforme de până acum nu ai unde să fugi de el și nu putem pretinde că problema cu viteza reformelor din alianță a apărut astăzi.