Cât de informați sunt cetățenii moldoveni despre referendumul privind aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană? Cum încearcă Federația Rusă să împiedice parcursul nostru european și să influențeze rezultatele alegerilor din această toamnă? Despre aceste subiecte și nu doar am discutat cu directorul executiv al Centrului de Informare și Documentare NATO, Ion Tăbârță.

– Domnul Tăbârță, dvs. participați la diverse evenimente prin raioanele țării și comunicați cu un număr mare de oameni, cum evaluați percepția populației față de referendum?

-În comparație cu începutul anului 2024, de când a apărut în societatea moldovenească subiectul referendumului privind integrarea europeană a Republicii Moldova, se observă anumite evoluții. Dacă la începutul anului se știa foarte puțin despre referendum, mai exact, oamenii nu cunoșteau mai nimic despre el, atunci acum, în vară, în linii mari, populația știe că în toamnă, odată cu alegerile prezidențiale, va avea loc un referendum. E altceva că, în funcție de regiune, informațiile despre referendum sunt diferite, așa cum acestea vin din două direcții.

Prima direcție este cea a guvernării și a partidelor politice proeuropene (cu unele rezerve) care vorbesc despre importanța acestui referendum pentru viitorul Republicii Moldova. Mai exact că parcursul european trebuie să fie acel proiect de țară de care statul nostru are nevoie ca să se dezvolte pentru a pune capăt procesului de tranziție de la o societate comunistă spre o democrație prosperă. A doua direcție de informare vine din partea partidelor politice proruse și oligarhice care se opun referendumului, scopul acestora fiind ca să-l compromită sub orice formă. De fapt, aceste partide nu informează despre importanța istorică a parcursului european, dar dimpotrivă dezinformează prin răspândirea falsurilor despre Uniunea Europeană și organizarea referendumului.

– Cum evaluați eforturile autorităților de la Chișinău în pregătirile pentru referendum?

-Autoritățile, în mod vizibil și firesc, promovează participarea și votul pro la referendumul privind integrarea europeană a Republicii Moldova, dar se creează impresia că nu o fac sistemic, iar mesajele guvernării nu ajung la toate categoriile sociale ale societății moldovenești. Se pare că abia acum începe campania masivă de informare din partea autorităților, campanie care trebuia să înceapă chiar din momentul în care s-a făcut anunțul privind organizarea referendumului. În plus, partidul de guvernare nu a reușit să stabilească un dialog eficient cu partidele proeuropene din opoziția extraparlamentară. Acest fapt nu permite să se creeze acea sinergie necesară dintre partidele proeuropene din Republica Moldova pentru a promova la unison referendumul privind integrarea europeană.

În acest context este salutabilă implicarea societății civile în promovarea referendumului privind integrarea europeană. Societatea civilă poate să contribuie la informarea adecvată a populației privind avantajele parcursului european al statului nostru și, totodată, să combată dezinformarea care vine dinspre partidele care vor ca referendumul să eșueze. Deocamdată, însă, aceste campanii de informare nu sunt suficiente. Ele trebuie să capete intensitate pentru ca informația privind integrarea europeană a Republicii Moldova să ajungă corect la fiecare cetățean de rând, deoarece partidele pro-ruse și cele oligarhice din Republica Moldova își propun ca referendumul să fie un eșec, fie prin apelul la boicotarea lui, cum o face PSRM, fie prin îndemnul de a vota împotrivă, cum o fac cei din grupul Șor. În mod evident, toți cei care sunt împotriva parcursului european al statului nostru sunt ghidați de către geostrategii de la Moscova, care depun eforturi să mențină Republica Moldova în sfera de influență geopolitică a Federației Ruse.

– În contextul pregătirilor pentru referendum și pentru alegerile prezidențiale din această toamnă, există anumite riscuri pentru securitatea Republicii Moldova?

Cu certitudine, există riscuri de instabilitate politică internă în Republica Moldova. Despre provocarea unor evenimente, ghidate din afara țării, cu folosirea forțelor politice și actorilor de influență din Moldova, care ar duce la destabilizarea social-politică internă din țară nu o dată s-a vorbit în spațiul public, atât de instituțiile de inteligență moldovenești, cât și în scurgerile de informații publicate în materialele de investigații.

Scenariile de destabilizare în Republica Moldova sunt elaborate de geostrategii ruși care nu își doresc un exercițiu electoral liniștit și corect pe 20 octombrie 2024. Pentru a influența bunul mers al alegerilor prezidențiale și a referendumului din toamnă, Rusia va testa diferite scenarii care să destabilizeze situația socio-politică în Republica Moldova pentru a crea cât mai multă confuzie și haos, cu scopul de a distrage atenția alegătorilor de la esența exercițiului electoral. Orice alegeri electorale libere, corecte și care nu sunt influențate trebuie să decurgă în condiții de ordine publică și situație politică internă stabilă. Fără îndoieli, Moscova nu este interesată să existe liniște politică internă în Republica Moldova, de aceea Federația Rusă va încerca, prin intermediul actorilor săi de influență din țara noastră, să provoace dezordine și instabilitate în Moldova.

– Referendumul nu presupune că a doua zi țara noastră se va integra în UE, totuși până la aderarea propriu-zisă mai e cale lungă. Totuși, ce se va schimba pentru Republica Moldova și cetățenii săi după referendum?

Da, într-adevăr, un rezultat pozitiv la referendumul privind integrarea europeană nu va însemna automat integrarea Republicii Moldova în UE „peste noapte, a doua zi”. Până atunci mai este foarte mult de lucru. Este necesar de implementat un șir de reforme și e nevoie de schimbări serioase instituționale în Republica Moldova pentru ca statul nostru, în sfârșit, să înceapă a funcționa în mod democratic, reieșind din supremația legii. Cu atât mai mult că parcursul european al Republicii Moldova nu este unul ireversibil și el poate fi, în cel mai bun caz, pus pe stop dacă, spre exemplu, după alegerile parlamentare din 2025 se schimbă configurația puterii politice de la Chișinău, iar în locul forțelor politice proeuropene, la cârma Republicii Moldova vor veni forțe politice ostile parcursului european al statului nostru.

Problema de bază a Republicii Moldova ca și stat este că, în toată perioadă de independență, a avut o societate divizată pe criterii geopolitice. Pentru a se dezvolta, Republica Moldova are nevoie de un proiect de țară, iar acest proiect poate fi doar proiectul european, adică integrarea în Uniunea Europeană. Forțele politice pro-ruse și oligarhice însă încearcă să mențină, în continuare, societatea moldovenească divizată. Acestea promovează narativul propagandistic rusesc precum că actuala conducere de la Chișinău ar fi „străină intereselor majorității cetățenilor moldoveni, care de fapt își doresc menținerea relației tradiționale cu Rusia și nu susțin integrarea în spațiul occidental reprezentat de UE și NATO”.

Alternativ proiectului proeuropean de dezvoltare statală a Republicii Moldova, Rusia, prin intermediul partidelor politice pro-ruse și a politicienilor afiliați Kremlinului, încearcă să promoveze proiectul suveranist, bazat pe neutralitate, cu diverse titulaturi care includ cuvântul Moldova („Platforma Moldova”, „Pentru Moldova”, „Pro Moldova” etc.). Aceste proiecte suveraniste, moldoveniste nu fac altceva decât să mențină societatea noastră divizată pe criterii geopolitice, divizare care este în favoarea planurilor geostrategice ale Rusiei în sud-estul Europei și nu servește interesului național al Republicii Moldova. Pentru a reuși să trăiască visul european, Chișinăul are nevoie de coeziune socială și de o societate cât mai unită în interior. Ori, Rusia dorește pentru Republica Moldova exact inversul.

Articolul poate fi accesat și pe pagina Agora.md: https://agora.md/2024/07/22/ion-tabarta-despre-incercarile-federatiei-ruse-de-a-impiedica-parcursul-european-al-republicii-moldova-interviu