marți, noiembrie 19, 2024

Înghesuită între UE și Rusia. Fragmente din „Moldova: Europes poorest pawn, Andrew Wilson. Dilema...

Problemele economice curente ale Moldovei nu vin din minusculul său sistem bancar, și nici dinspre industrie, mare parte din ea fiind concentrată oricum în regiunea separatistă Transnistria. În ultimii ani, Moldova a supraviețuit cu banii trimiși acasă de sutele de mii de moldoveni care lucrează afară, dar aceste sume scad acum dramatic, 318 milioane dolari în ianuarie-aprilie 2009 față de 477 milioane dolari în aceeași perioadă din 2008, ceea ce a dus la scăderea consumului intern cu 10% și la o scădere cu 25% a importurilor. Bugetul Moldovei se află aproape de colaps și se bazează prea mult pe taxe vamale și impozite indirecte. Guvernul, compus în mare parte din tehnocrați, a paralizat după evenimentele din aprilie și nu a fost capabil să vină cu vreo soluție anti-criză.

Victor Chirilă: Reformarea diplomației R. Moldova este un Imperativ. Info-Prim Neo. 19.08.2009.

Pe parcursul ultimilor opt ani, autoritățile moldovene au gafat în repetate rânduri în relațiile cu principalii săi parteneri externi, cum sunt UE, Rusia, SUA și, mai ales, vecinii noștri România și Ucraina. Acest perseverent „călcat repetat prin străchini”, de care a dat și continuă sa dea dovadă mereu tânăra noastră diplomație, ne-a făcut pe mulți dintre noi să ne întrebăm dacă nu cumva ceva e putred în/cu politica externă a R. Moldova și serviciul ei diplomatic.

Vitalie Ciobanu: Prioritățile de politică externă ale noii puteri. Radio Europa Liberă. 19.08.2009.

S-au scurs trei săptămâni de la alegerile din 29 iulie și Moldova se află în interstițiu, traversează o perioadă incertă. Se poartă discuții, se fac declarații, comentate abundent în presă și de opinia publică. Odată cu întoarcerea comuniștilor din vacanță, unde aceștia au căutat să-și întremeze orgoliile rănite, agitația sporește, războiul nervilor se intensifică. Nu știm cât va mai dura și cât de sinuos va fi procesul se instalare a noii puteri, însă trebuie ținut seama de faptul că în acest interval de tranziție politică, Moldova rămâne suspendată, incapabilă să-și rezolve problemele.

Nicu Popescu: Un minister care să ne ducă în Europa. Timpul. 13.08.2009.

Toate statele care au aderat la UE au avut de ales între câteva modele instituționale de gestionare a procesului de integrare europeană. Acestea includ crearea unui Minister pentru Integrarea Europeană (România, Bulgaria); crearea unui secretariat în cadrul guvernului, eventual cu desemnarea unui vicepremier sau ministru fără portofoliu pentru integrarea europeană (Cehia, Polonia), sau încredințarea afacerilor europene Ministerului de Externe.

Cristian Ghinea: Ce urmeaza pentru Moldova? Si ce poate face Bucurestiul. România Liberă. 12.08.2009.

In scenariul optimist in care nou-creata "Alianta pentru integrare europeana" va putea alege un nou presedinte si va putea forma guvernul, nu va avea prea mult timp de festivitati. Dupa evaluari pesimiste, finantele Moldovei vor fi aproape in colaps in septembrie fara un ajutor extern. Dupa scenariul optimist, asta se va intampla in decembrie. In disperata nevoie de voturi, Partidul Comunistilor a aplicat tactica lui stefan cel Mare in fata turcilor: arderea ogoarelor. In varianta moderna, asta se numeste cresterea pensiilor si a cheltuielilor publice inainte de alegeri. stim bine, se intampla si dincoace de Prut.

Vladimir Popov: Integrarea în Europa începe de la hotar. Economist. 12.08.2009.

Hotarul de stat al oricărei țări este un mecanism sensibil și fragil. Orice defect în activitatea sa, imediat se reflectă în relațiile dintre statele vecine. De aceea, proiectul Misiunii Uniunii Europene de asistență la frontiera moldo-ucraineană (EUBAM), care activează deja al cincilea an, este un fenomen solicitat și necesar.

Nicu Popescu: Demonopolizarea puterii în Moldova. Timpul. 10.08.2009.

Există mai multe scenarii posibile și imprevizibile pentru evoluția RM. Totuși, pe fundalul discuțiilor despre crearea Alianței pentru Integrare Europeană, este imperativă și o abordare ceva mai strategică, în care forțele politice ar încerca să-și imagineze RM și peste doi-trei ani, nu doar peste două-trei luni. Am formulat două modele în jurul cărora politicienii din RM își pot construi o strategie de comportament politic pentru următorii câțiva ani. Bineînțeles că nici unul dintre acestea nu va fi realizat „în stare pură”, dar sunt două modele ce merită discutate.

EU’s Eastern Partnership: Additional Possibilities for European Integration of Ukraine. Ukrainian Center for Independent...

This book is an analytical publication which highlights the analysis of a new format of the EU policy in the East (concerning Ukraine, Georgia, Belarus, Azerbaijan, Armenia and Moldova) and views on possibilities of this policy application for further process of the European integration of Ukraine, that is in bilateral dimension și full integration of Ukraine to the EU structures, and in multilateral dimension și development and en-hancement of regional cooperation between all the Eastern partners and the EU; as well as recommendations for using the Eastern Partnership possibilities.

Louis O’Neill: Creditul chinez: o provocare subtilă la adresa Statelor Unite și Rusiei. Lucian...

Exact cu o săptămînă înainte de alegerile anticipate de la 29 iulie din Moldova, China a semnat un împrumut de un miliard de dolari, triplînd aproape datoria externă a Chișinăului, și trimțînd o provocare directă Statelor Unite și Rusiei în privința influenței economice și politice asupra unui ultim bastion al unei guvernări comuniste alese în mod democratic din fosta Uniune Sovietică, scrie în „Financial Times” Louis ONeill, fostul ambasador în Moldova al OSCE.

Andrew Wilson și Nicu Popescu: „Vara vrajbei est-europene”. Lucian Ștefănescu. Radio Europa Liberă. 14.07.2009.

Războiul ruso-geogian din august 2008 i-a prins pe cei mai mulți din diplomații europeni pe plajă la mare. Criza gazului din Ucraina a venit într-o geroasă noapte de Anul Nou. Iar Parlamentul de la Chișinău a ars de Paști. Uniunea Europeană ar trebui să se pregătească de o încă o vară plină de evenimente, scriu Andrew Wilson și Nicu Popescu în Wall Street Journal Europe”.

Grigore Petrenco, Iurie Leanca, Igor Corman: Oriens et Occidens? Est sau Vest? – dilema...

Spatiul editiei de astazi il alocam pentru un subiect pe care l-am mai abordat in repetate rinduri si cel mai putin mi-as dori sa il percepeti ca pe unul electoral, chiar daca invitatii mei sunt reprezentanti ai unor formatiuni politice antrenate in campania electorala. Vom discuta cu ei despre unele aspecte ale politicii externe pornind de la intrebarea sacramentala quo vadis?” adica INCOTRO? Spre Uniunea Europeana, spune de ceva vreme Chisinaul incercind totodata sa nu arda podurile de pe directia opusa.

Louis ONeill: Criza moldoveană, oportunitate pentru Uniunea Europeană”. Mircea Țicudean, Radio Europa Liberă

Evenimentele din Moldova au furnizat fragilului „Parteneriat Estic” al Uniunii Europene o excelentă ocazie de a-și dovedi relevanța și capacitatea de a răspunde nevoilor celor șase țări participante. Parteneriatul a fost lansat la 7 mai, la Praga, cu ecouri modeste, la un summit fără participarea unor lideri europeni influenți, ca Gordon Brown, Nicolas Sarkozy sau Silvio Berlusconi. Iar dintre cei care au mers la Praga, mulți s-au rugat ca unul din invitații notorii, Alexander Lukashenka, să nu apară. Până la urmă, liderul din Belarus n-a venit, cum n-a venit nici președintele Moldovei, Vladimir Voronin.

Rușii și românii ar putea bloca integrarea sistemului energetic moldovenesc cu cel al UE....

Republica Moldova ar putea obține o serie de beneficii economice și financiare de pe urma realizării acordurilor energetice româno-ruse semnate recent la Moscova. În urma acestor acorduri s-ar putea majora veniturile de la prestarea serviciilor de tranzit de gaze rusești în România prin Moldova și, mai ales, de la serviciile de transport și tranzitul de energie electrică rusească spre statele din Balcani. În același timp, realizarea unor prevederi ar putea amâna sau chiar bloca integrarea sistemului energetic al Moldovei în cel european.

Mesajul scrisorii lui Clinton este cã imaginea și credibilitatea R.Moldova sunt compromise. NewsIn

Mesajul Washingtonului pentru Chișinãu este cã imaginea și credibilitatea instituțiilor democratice ale R. Moldova în Occident au fost puternic compromise de derapajele antidemocratice postelectorale, spune un expert moldovean, dupã un comunicat al secretarului de stat Hillary Clinton.

Viziunea partidelor politice asupra politicii externe a Republicii Moldova. APE, 07.05.2009

Asociația pentru Politică Externă a realizat interviuri cu liderii și reprezentanții celor mai importante partide politice de la Chișinău, în cadrul cărora au fost formulate întrebări pe marginea principalelor subiecte și provocări de politică externă cu care se confruntă Republica Moldova. Interviurile au fost realizate în decembrie 2008.

Dan Dungaciu: În ce monedă se va deconta „stabilitatea”: rublă sau euro? Timpul.

În pofida crizei interne, Rusia găsește resurse pentru a regla conturi geopolitice. Astfel, cei circa 400-500 mln. de euro necesare RM pentru o echilibrare economică pe termen scurt ar putea veni urgent de la Moscova. Ce va cere în schimb? Nimic din ceea ce UE cere în mod obișnuit - democratizare, reforme, modernizare. Un singur lucru: stabilitate à la russe. În aceste condiții, spectrul unei stabilizări geopolitice de tip Transnistria la frontiera euroatlantică este mai prezent ca oricând.

Conciliere, dar nu cu orice preț. Victor Chirilă. Timpul, 21.04.2009

După 18 ani de independență, RM a ajuns la porțile UE nu doar „cea mai săracă țară din Europa”, dar și mai dezbinată ca oricând: împărțită geopolitic între Est și Vest; ciopârțită teritorial în malul stâng și drept al Nistrului; polarizată pe criterii etnice - în moldoveni în căutare de patrie în străinătate, români cu speranțele în România, ruși cu inima și gândul la Moscova, găgăuzi nostalgici după URSS, ucraineni mai aproape de Kiev decât de Chișinău, bulgari mai aproape de Sofia…

De ce tace UE. Victor Chirilă. Timpul, 15.04.2009

În ultimii ani, UE a devenit un simbol al bunăstării mult dorite, un ideal al democrației reale, un „pământ al făgăduinței” pentru mulți dintre noi, cetățenii RM. Indiferent de naționalitate, ne dorim să trăim într-o țară democratică unde în capul mesei să fie supremația legii și nu arbitrariul, aroganța și intoleranța unor persoane, partide sau grupuri de interese. Am sperat și continuam să sperăm că UE este cel mai indicat partener pentru a ne realiza aceste aspirații. În ultimele zile, însă, tot mai mulți dintre noi avem un șir întreg de întrebări - deocamdată, fără răspuns - către UE. În primul rând, de ce Bruxellesul s-a grăbit să recunoască rezultatul recentelor alegeri, fără ca mai întâi să analizeze multiplele semnale, îngrijorări, suspiciuni cu privire la corectitudinea și libertatea scrutinului? De altfel, multe din acele îngrijorări au fost expuse anterior de însăși dna Benita Ferrero-Waldner, Comisarul european pentru Relații Externe, de dl Kalman Miszei, Reprezentantul special al UE pentru RM, de ambasadorii UE acreditați la Chișinău și de mulți alți oficiali europeni.

An EU response to Moldovas Twitter Revolution. Nicu Popescu. EUOBSERVER, 07.04.2009

Moldova is the latest country in Europe to collapse into crisis after a contested election. Some 15.000 people, communicating through web-sites like ‘Twitter, took to the street to protest against unfair elections taking control of the Parliament and Presidential Palace. The protests follow on from Georgias Rose revolution in 2004, Ukraines Orange Revolution in 2005, and the killing of ten protestors against election fraud in Armenia in March 2008.