duminică, decembrie 22, 2024

Viorel Chivriga: Contribuții la Parteneriatul pentru Dezvoltare dintre România și Republica Moldova: Economia de...

Acest raport apare în contextul proiectului ”Contribuții la parteneriatul pentru dezvoltare dintre România și Republica Moldova”, implementat de Asociația pentru Politica Externă de la Chișinău și Centrul Român pentru Politici Europene de la București, co-finanțat de United States Agency for International Development și Unitatea Asistență pentru Dezvoltare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe al României. O parte din concluziile și recomandările formulate s-au născut în cadrul mesei rotunde ”Economia de Piață și Libera Competiție”, organizată la Chișinău, la 5 decembrie 2012, în cadrul căreia au avut loc dezbateri cu experți independenți și reprezentanții Consiliilor pentru concurență din România și Republica Moldova.

Victoria Bucătaru: Comunicarea strategică – mecanism eficient de promovare a vectorului european al Republicii...

Problema fundamentală care influențează perceperea eronată a beneficiilor și dezavantajelor procesului de integrare europeană rezidă în lipsa unei politici coerente, consistente și continue de informare și comunicare cu cetățenii Republicii Moldova privind procesul de integrare europeană și dezvoltarea relațiilor Republicii Moldova cu UE. Conform aceluiași Barometru de Opinie Publică din noiembrie 2012 observăm că cetățenii Republicii Moldova asociază integrarea europeană cu regim de vize liberalizat, locuri de muncă și creșterea nivelului de trai. Explicația este evidentă, pe parcursul ultimilor 2 ani s-a vorbit mult despre Implementarea Planului de Acțiuni privind Liberalizarea Regimului de Vize astfel încât s-ar crede că aici se limitează colaborarea bilaterală dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană.

Alexandru Baltag, Impactul aderării Republicii Moldova la Comunitatea Energetică Europeană asupra securității sectorului energetic...

Asociația pentru Politică Externă, împreună cu Friedrich-Ebert-Stiftung, vă propune un studiu privind Impactul aderării Republicii Moldova la Comunitatea Energetică Europeană asupra securității sectorului energetic autohton, elaborat în cadrul proiectului ”Sinteze și Dezbateri de Politică Externă și Integrare Europeană”. Studiul a fost realizat de catre Alexandru Baltag, expert în domeniul securității energetice.

Corneliu Gurin, Expert juridic, „Implementării politicilor anticorupție în contextul dialogului privind liberalizarea regimului de...

Această lucrare a fost prezentată la Forumul UE - Republica Moldova de la Berlin, desfășurat în perioada 22-23 octombrie 2012.

Eugen Revenco, Expert APE, Reforma Ministerului Afacerilor de Interne (MAI) în contextul dialogului de...

Această lucrare a fost prezentată la Forumul UE - Republica Moldova de la Berlin, desfășurat în perioada 22-23 octombrie 2012.

Viorel Chivriga: Evoluția Reformelor Economice în Republica Moldova: 2011 și 2012

Această lucrare a fost prezentată la Forumul UE - Republica Moldova de la Berlin, desfășurat în perioada 22-23 octombrie 2012.

Victoria Bucătaru: Republica Moldova și Uniunea Europeană: de la cooperare la integrare (2011-2012)

Această lucrare a fost prezentată la Forumul UE - Republica Moldova de la Berlin, desfășurat în perioada 22-23 octombrie 2012.

Radu Vrabie: Reglementarea transnistreană: 2011 și 2012. OSI – APE.

Această lucrare a fost prezentată la Forumul UE - Republica Moldova de la Berlin, desfășurat în perioada 22-23 octombrie 2012.

Deficiențele cadrului legal și instituțional destinat susținerii Diasporei Republicii Moldova. Boian Victoria, APE 24.10.2011

[pdf-embedder url="http://www.ape.md/wp-content/uploads/public/publications/1558156_md_studiu_diaspor.doc

„Problema Transnistreană și Integrarea Europeană a Moldovei. Rolul UE”

Rolul UE în procesul de negociere în formatul 5+2 și posibilitățile de sporire a implicării acesteia în procesul de reglementare a problematicii transnistrene.

„Inventarierea și evaluarea asistenței financiare acordate de UE Moldovei”

O retrospectivă a asistenței financiare pentru dezvoltare acordată de către UE Moldovei, tendințele și rezultatele acesteia pe parcursul ultimilor 18 ani.

Niemann, Arne; de Wekker, Tessa: Normative power Europe? EU relations with Moldova. European Integration...

This article analyses the extent to which the European Union (EU) constitutes a normative power in its relations with Moldova. ‘Normative power Europe is examined along three dimensions: (i) normative intent; (ii) normative process; and (iii) normative impact. Our empirical analysis focuses on two norms: democracy and good governance. In addition, we ask how ‘normatively the EU has acted regarding a solution to the Transnistrian conflict. On the basis of our three-dimensional framework, we find that EU normative power can be judged as only moderate in EU-Moldovan relations.

Parteneriatul Estic instructiuni de utilizare” – Republica Moldova ca o oportunitate -. CRPE. 14.09.2010.

Studiul prezinta situatia actuala a programului, precum si pozitia fiecarei tari din Parteneriat fata de aceasta initiativa, cu un accent special pe Republica Moldova. Raportul aduce argumente in sprijinul ideii ca desi se pot observa unele realizari, Parteneriatul Estic este departe de a-si atinge potentialul deplin si are nevoie de cateva succese vizibile. Perioada trecuta de la lansarea Parteneriatului Estic nu a adus imbunatatiri notabile in regiune. Economiile tarilor din vecinatatea estica au fost serios afectate de criza economica globala si nu s-au remarcat imbunatatiri nici pe frontul democratiei, Republica Moldova fiind probabil singura exceptie. De asemenea, nu s-a ameliorat nici situatia conflictelor (inghetate) din regiune.

Alexandru Baltag, Expert Asociat APE: „Arma energetică a Rusiei ca instrument de presiune și...

Ucraina și Republica Moldova, care nu au existat ca state independente până la implozia URSS, reprezentau interfața europeană a Imperiului Rus și apoi celui Sovietic. În aceste condiții, acestui teritoriu, mai cu seama celui ucrainean, îi revine rolul de pivot geopolitic, deoarece existența acestor state ca state independente de Kremlin (independente în sensul strict al cuvântului) contribuie la transformarea geopolitică a Rusiei. Iar, o eventuală aderare a acestor două state la UE și NATO ar putea împinge Rusia în Asia într-o oarecare măsură, de Europa legând-o doar relațiile economice și energetice. Acest fapt este perceput drept un pericol pentru Federația Rusă, atât timp cât acest actor a jucat și mai joacă un rol (geo)politic și (geo)strategic dominant în Europa pe parcursul ultimelor secole.

Ratificarea Statutului Curții Penale Internaționale de la Roma și un subiect imperativ pe agenda...

În vederea anchetării celor mai atroce crime ale secolului XX și genocidul, crimele împotriva umanității și crimele de război, comunitatea internațională a înființat tribunale ad-hoc, precum Tribunalele Militare Internaționale de la Nürnberg și Tokyo, Tribunalul Penal Internațional pentru Rwanda și Tribunalul Penal Internațional pentru fosta Iugoslavie. Cu toate acestea, genocidul, crimele împotriva umanității și crimele de război continuă să reprezinte o realitate sinistră a lumii de astăzi. Astfel, la 17 iulie 1998, Conferința Diplomatică de la Roma a adoptat Statutul de la Roma al Curții Penale Internaționale (CPI) cu scopul creării unei instanțe internaționale competente și permanente menită să judece indivizii care au comis cele mai odioase crime cunoscute umanității. Astfel încît, Curtea Penală Internațională diferă de Curtea Internațională de Justiție, numită uneori Curtea Mondială, care soluționează litigiile între guverne. Statutul de la Roma al CPI a intrat în vigoare la 1 iulie 2002 și în prezent Curtea este pe deplin operațională, avînd sediul la Haga, Olanda. Tratatul a fost salutat și apreciat de guverne, experți în drept și societatea civilă ca fiind cea mai considerabilă realizare în dreptul internațional din momentul adoptării Cartei Națiunilor Unite. În acest fel, lupta pentru justiție internațională a înregistrat un progres major.